Bil eller buss?

Sv: Bil eller buss?

Innan jag hade skaffat körkort så cyklade jag en del till stallet, 1,4 mil enkel väg med långa och ganska branta upp- och nedförsbackar. Nu är inte jag någon duktig cyklist och hade rätt kass cykel, men det var verkligen ett h****te. Klä på sig ordentligt för att inte frysa i kvällskylan och svettas som en gris istället, försöka se något mitt i höstmörkret på hemvägen (särskilt om det kom en lastbil med hellyse på, bara att hoppa av cykeln för man såg inte ens vägen), ha såpass lång restid (tog minst 1h 45minuter för mig dit och hem) att man fick åka direkt från jobbet och ändå vara hemma vid 23-24 med jämna mellanrum. Knappt ha ork kvar till stallsysslorna och att motionera kusarna.

Nej, inget jag skulle rekommendera. Om man inte har gott om tid, är bra på att cykla och redan har bra grundkondis! ;)
Däremot under en mil skulle säkert fungera, bör dock finnas en plan B på vintern, ex. buss.

Buss skulle jag gärna ta om det går såpass bra som varje timme nästan hela dygnet, även på helgerna. Här gör det inte det, sista bussen på kvällen går vid 18 och inga alls på helgerna. Att gå 2,5km skulle jag lätt tycka det var värt, särskilt som man kanske kan lämna en cykel där (utom ev. på vintern) för man tjänar mycket på att slippa ha bil. Och man slipper oväntade extrakostnader om något pajar och onödigt huvudbry om den en dag inte startar.

Visst är det jobbigt att behöva passa busstider och gå till/från buss i ur och skur och få sitta och vänta. Men det är stor skillnad om bussarna går varje timme mot "missar jag den här bussen kommer jag inte hem", då skulle iaf inte jag prioritera bort viktiga saker utan då hellre ta nästa buss, men kanske snabba på lite extra om det bara är småsaker kvar.

Helst skulle jag vilja ha stallet inom 2-4km hemifrån. Då KAN man bara knata iväg om det är jätteläskigt väglag eller så kallt att bilen inte startar, eller att bilen är så insnöad att det skulle ta en halvtimme att skotta loss den :p Då skulle man iofs inte behöva bil heller utan kan variera buss/cykla/gå.

Jag går.

Det är ungefär 3km genom skogen för att komma till stallet kortaste vägen.

Nu har jag förmånen att alltid kunna åka ut när det är ljust = underlättar.

Men bil känns onödigt för så lite. Bilar slukar pengar i minst samma takt som hästarna :eek:

(Åker buss första biten men det kostar ingenting så tja).

Senast ändrad:

Bil 110% skulle aldrig lägga den lilla tid man har över på något så onödigt som en promenad till stallet.

Även om restiden blir längre när man åker buss/går/cyklar bör man ha i åtanke att det är bättre använd tid. Man mår bra av att röra på sig, och ju mer man gör det desto mer vanesak blir det, så småningom ett beroende. Och på en buss kan man slappa mer än om man kör själv.
Jag skulle ha väntat med att skaffa bil, och göra det först när det känns helt nödvändigt. Du kanske också hittar en ridkompis i stallet som kör, och som du kan få åka med.
Själv är jag så lyckligt lottad att jag har 1,5 mil fin cykelväg till min medryttarhäst, det går på 45 min. En ren njutning om det är fint väder! Annars tar det en timme att ta sig kollektivt, så det finns som alternativ när vädret är sämre. Nu rider jag inte så ofta så jag vet ju inte hur det känns om man ska ut till sin häst varje dag, då kanske det i längden är drygt. Men jag tror på att försöka få in en rutin där restiden bli en positiv del av vardagen.

Bil hade varit det självklara valet för min del. Men så har jag helt kassa busstider också, så det var en befrielse när körkortet var fixat och bilen skaffad, så man vänjer sig verkligen extremt fort. Jag pluggar också, har 2,5 mil till stan och skolan, 1,3 till stallet (ligger på vägen) och jag skulle aldrig sätta mig på bussen idag om det inte vore en snökatastrof. Ärligt talat skulle jag nog hellre cykla de 1,3 milen än åka bussen.

Det är ju just det där; "när det är fint väder" :cool: Inte långt kvar till snö och kyla och då ska man gå där på en smal väg (två bilar kan inte mötas) utan lyse. Det kommer läcka in nånstans, och så all den där extra tiden... Angående ridning så gör jag det helst varje dag då min häst är lättfödd, så han ska motioneras så mycket det går.

Nej, jag har kommit fram till att bil är ett bra alternativ. Jag kommer ha mycket schemalagd tid i skolan och hade inte velat spendera 1-2 h per dag bara på att ta mig till och från stallet. Sen när man har utsläpp eller insläpp är det riktigt trevligt att kunna ta sig ut till stallet snabbt, t.ex. kunna släppa ut hästarna innan skolan.

Däremot nu i början, innan allt skitväder drar igång, tänkte jag se om det går att cykla till stallet. Kan inte se nån bra väg på kartan men det kanske finns. Alla dagar som bilen kan stå är en bra dag, och motion är alltid viktigt. :) 1,1 mil på cykel är ju lugnt så länge vädret duger.

Jag hade nog köpt en bil, men kanske inte kört till stallet varje dag. När du har mer tid kan du ju ta bussen.

Själv har jag tyvärr inget alternativ till att ta bilen till stallet, då det ligger 2,5 mil bort utan bussförbindelser.
Om jag ska vara helt ärlig hade jag nog inte åkt buss ändå även om jag hade kunnat... Man blir bortskämd och bekväm när man har bil! =)

Gör som du tänkt, och om du "måste" skaffa bil - sälj den igen till våren? :D
För att inte hamna för djupt ner i bilägarträsket och betala en massa i onödan.. ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Ridning Hur hittar ni motivation i ridningen? Jag har en unghäst som nu ska börja arbetas lite regelbundet. Egentligen önskar jag sälja men...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 420
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 933
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår