Bilder och Filmer på oss westernryttare

Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
20754675-M.jpg

20754670-M-1.jpg


Här är två bilder som är ett år gamla, med en annan sadel som jag satt bättre i.

Suck vad jag saknar den sadeln, så skön att rida i.
Vågar någon kommentera dessa bilder något? De är ett år gamla.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Vågar? njaaaa... =)

Kanske skulle du höjt handen en aningens och samtidigt fört fram den lite.. Villenog gärna att du skullesläppt ut din häst lite oxå.
Som det ser ut på bilderna har du verkligen fullt utslag på stången... :o/ Jobba mer med sätet, sitta tungt, bumpa och släpp ut "den" mer...
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Jo, vi har det då och då men jag har hittills inte lyckats få det på bild:crazy: Vill bara få lite liv på forumet;)

Du kan förstås inte heller se min film? Det var skälet till att jag startade tråden. En ridfilm!
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

18763373-M.jpg


Den här bilden är också ca ett år gammal och där ser man ju tydligt att hästen gärna krullar ihop sig även på lös tygel.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
Vänta du bara;) snart ska jag försöka få mannen att ta nya bilder när jag rider:) Jag har haft ridförbud i några veckor men snart så kommer jag igen:)

När får vi se dig i galopp då;)

okej, låter bra de... :)

när ni får se mig på bild i galopp var en annan femma de... :p har inte några bra galopper än på min häst för jag har inte haftr något bra underlag att träna på i vinter... men har börjat komma igång nu i veckan... men till sommaren kanske :d
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
Den här bilden är också ca ett år gammal och där ser man ju tydligt att hästen gärna krullar ihop sig även på lös tygel.

Men man kan ju se att hästen kan använda baken mer utan att du behöver hålla i hästen. Men det gäller för dig att du hittar ett sätt så att du kan få hästen att sträcka ut halsen mer men fortfarande använda sin bakdel mer. Ett sätt är att du tränar mer på att h*n ska lära sig använda rätt pivåben och få bättre balans, när man får de på hästen brukar de komma ner mer i formen men även ha ett bra bakbensarbete.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Jo, han går korta stunder på lös tygel men jag har som sagt inte fått det på bild.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
18763373-M.jpg


Den här bilden är också ca ett år gammal och där ser man ju tydligt att hästen gärna krullar ihop sig även på lös tygel.

Men man kan ser att vänster tygel är inte lös och du ser att hästen försöker gap att kommer undan.

*OBS inte menade som en sur kommentar*
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Hästen gapar inte för att komma undan, han gapar för att han :devil: ska tugga på ALLT. Inklusive tyglar. Han tuggar i stången också så fort han kan.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

19737297-M.jpg


På denna bilden är tygeln hyfsat lös.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

58627966-M.jpg


Och det är inte helt sträckt tygel på denna bild heller. Inte lös men absolut inget stöd.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Hahaha...

Grattis! Välkommen in i klubben! Det låter mera och mera som att du skaffat en kossehäst med mycket eget huvud. Stämmer det?
Dvs vill gärna galoppa men helst bestämma var och hur själv, vill inte ge huvudet utan måste påminnas stup i kvarten. Vill inte bara springa runt, runt på fyrkanstsspåret utan hittar på egna grejjer om det blir för tråkigt.
Tuggar nästan aggresivt eller åtminstone irriterat på bettet när man kräver nått som inte riktigt passar.

Typ väldigt påhittig, går inte att volta på ett bestämt ställe mer än två gånger i rad för sen gör han det själv tredje gången...
Tuggar på tyglar, ja you name it...

Snabb i huvet som fasiken. Är det så månne?

mvh Eva
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

:bow: :bow: :bump: :rofl:

Du känner igen typen hör jag:D :D :D

Tufft kosseblod i denna häst:angel:

Släpper jag tygeln eller bettet så tuggar han direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Jo tack, jag har haft en sån pissemärr i tio år nu...
På gott och ont.

Men okej,
då förstår jag varför han tidvis går lite bakom hand. Antagligen vill han htta på grejjer själv och det "går inte att styra", dvs han springer åt nått annat håll, om man inte får in näsan? *obs...gissning...*
Du måste rama in honom rejält mellan ben och tyglar för att han inte skall "flyta iväg". Åtminstone på banan.
Blir ibland tung, tappar bjudning och "ålar sig" på ridbanan när man ska "rida fint" *ännu mera gissningar...*

För mig har det funkat bäst med:
-att rida minst 2 tim/dag, 6 gärna 7 dgr/vecka. Gärna två st tvåtimmarspass om dan.
-rida mycket i naturens ridhus där jag har gratis bjudning och bra undertramp, göra alla övningar där som jag gör på banan. Om det så är vattenpölar, gräs, stigar, lera..vad som..
-i möjligaste mån ge hästen ett jobb, ett eget jobb som den får sköta. Typ valla grannens hund (hukar mig för grannarna). Ha med lassot, jobba i skogen, röja nått. Vad man kan hitta på.
-framför allt börja rida på kor (eller får, eller vad du kan få tag på). Dom brukar tagga ner lite när de fått göra det. Det händer lixom nått i huvet på dem, de får bättre självförtroende.
-skall jag bort någonstans så är det läge att "rida skiten" ur hästen dan innan.
-någon gång i veckan, blåsa ur genom att fet-galoppera. Inte fort men ett långt jobb.

Såna åtgärder gör min betydligt lättare att ha att göra med på ridbanan, kanske någon är tänkvärd för dig.

mvh Eva
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Jo, jag har också märkt att han mår bäst av att jobba MYCKET. Att rida clinic på många timmar är en barnlek för honom. Det är jag som kroknar...

Har precis börjat med en alternativ träningsform som säjs aktivera skallen. Det behövs på den killen. Vi får se om det fungerar.
I min träningdagbok kan du läsa lite mer:
http://s14.invisionfree.com/Mulen

Har även funderat på trickträning av samma skäl, så visst är jag inne på samma tankegångar som du är.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Skitsnygg T-shirt!! den ska du vara stollt över;)
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

Braveheart skrev:
Skitsnygg T-shirt!! den ska du vara stollt över;)
Vi har varsinn, jag har en grön och min man har en blå. Vi använder dem gärna på större westernevenmang här i Tyskland.
 
Sv: Bilder och Filmer på oss westernryttare

alazzi skrev:
62611908-M.jpg


En ny bild från idag:)
Just denna bilden är faktiskt bra. Hästen är nöjd. Trampar på bra, inte alls särskilt tung. Förvisso går han framför lod men utgångsläget är bra för vidare träning.

mvh Eva
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp