Bilder på regnskållor?

SoNo

Trådstartare
Har någon bilder på regnskållor i olika stadier?

Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde inte säga exakt var det var, fick bakteriedödande schampoo att tvätta med.

Min häst har det på vänster sida om halsen, små fläckar, är ca en 50 öring stora. (hon har mest man på den sidan)
De är runda.
Det ser ut som små skorpor på vissa, andra har lite småsår och andra är bara kala fläckar med torr hud typ.

Min första tanke var exem, men då borde det väl sitta på andra sidan halsen också?

Jag har även hittat ett par på rumpen nära virveln och en på ena frambenet men de var jättesmå.

Idag när jag borstade av henne så dök ett nytt sår helt plötsligt upp, det var större, ca 2 cm långt, bredare upptill och sedan avsmalnat nertill på halsen.
Det var lite blodigt under men inget var eller liknande utan såg bara ut som färskt sår.
Hon har 2 liknande märken i ena virveln längst ner i ljumsken, fast där har pälsen helt växt ut men pälsen är väldigt mörk.

Letade som en tok på golvet efter "penseln" från det nya såret men hittade ingen.

Efter tvättande med schampoot i 3 dagar så har fläckarna bara blivit hud, det är en kvar som är skorpig och sedan den som dök upp idag...

Jag vågar inte raka bort hennes päls heller med tanke på fällningen som håller på.
 
Sv: Bilder på regnskållor?

Googla Regnskållor eller dess rätta namn Streptotrikos. Du kan även få massa info på Sva:s sida. Regnskållor förekommer i sommarpälsvariant och vinterpälsvariant. Konstig att veterinären inte tog ett prov om den var osäker.

Regnskållor brukar läka av sig själv på 2-3 månader.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 550
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp