Bildgoogla sadlar innan ni köper begagnad via nätet !!

gylle

Trådstartare
Ett hett tips för att slippa bli lurade är att bildgoogla den aktuella sadel modellen innan ni köper på distans.
Voila någonstans har de som inte har rent mjöl i påsen oftast fått sina bilder ifrån och de kommer som en suprice upp på bildgoogle dock naturligtvis tillhörande någon helt annan.
Höll själv på att gå på en nit idag men google sparade mina pengar eftersom fotot i dagens annons visade sig tillhöra en utländsk annons publicerad 2008.

Sv: Bildgoogla sadlar innan ni köper begagnad via nätet !!

Tycker även det är vanligt att folk använder produktbilder från t.ex. Hööks och andra försäljare.

Då är det i alla fall uppenbart att det inte är deras bilder och tänder en varningssignal, men när det är en annan privatbild är det ju lätt att tro att det är den annonserade sadeln.

Tyvärr verkar det ju vara väldigt frekvent med lurendrejeri nu med sadlar i sverige så det gäller nog att vara vaken tyvärr, har handlat massor av sadlar över nätet från både sverige och utlandet genom åren utan problem men tydligen har det floppat ur ordentligt i sverige sista åren efter vad man hört gör ju tyvärr att det blir svårare även för alla seriösa att sälja.

Synd för den sadeln var precis vad jag haft ögonen efter ett tag.

Jo tack, har under föregående vecka suttit i rättegång mot en som lurade mig på sadel och pengar

Jag har också åkt på någon som försökte sälja en sadel till mig med "lånade" bilder som hävdades visa skicket på sadeln som var "till salu". Som tur är var ju människan osmart nog att skicka med bilder på sadlar från samma märke men olika modeller plus att jag kände igen en av bilderna från en annan utländsk sida.
Det var iof ett par år sen men dom kriminella lurendrejarna blir knappast färre.

Ett bra tips!

Jag har inte åkt på niten (ännu). Men jag fegar ändå väldigt med att köpa saker och få det skickat; köper ingenting som är dyrare än att jag har råd att förlora pengarna i värsta fall, om ingen vara kommer.
Däremot har jag trianglat flera annonser, där annonsören knyckt bilder som jag känner igen (oftast vänners/bekantas gamla bilder). Det är knepigt det där. Särskilt som det är lätt att plocka bilder från bloggar, Facebook och annat och lägga upp i sin annons.

knapplån typ

Jag hade en häst-pryl på annons och mailade då några olika bilder på prylen till spekulanter som ville ha mer info. Flera år senare ser jag MINA foton ute i en annons som låg ute på flera ställen på nätet. Jag tog då kontakt med säljaren och skrev att jag inte ville att de skulle använda mina bilder i sina annonser, men de svarade givetvis aldrig (det var inte de som köpte prylen av mig). De fortsatte glatt att använda bilderna. Jäkligt irriterande. Det kanske var min gamla pryl som de skulle sälja, men i så fall var ju bilderna gamla och prylen hade ju bytt ägare minst en gång till sedan bilderna togs. Men det kanske inte ens var samma exemplar som de skulle sälja...

Jag har till och med kännt igen några av mina egna bilder i diverse annonser :crazy:

Haha det är på din ort sadeln påstås finnas som jag ville ha. Iofs så var den plötsligt innan idag på en annan ort med andra bilder, men sen har den hittat hem igen till din ort och den lånade bilden kom tillbaka igen, kan det möjligen vara så att även de nya bilderna var lånade och någon kände igen dom och anmälde, den som används nu är från usa så chansen att ägaren till bilden ser den är ju inte så stor, jag är så tacksam att jag googlade bilderna först även om jag är väldigt sugen på sadeln som naturligtvis dessutom säljs till väldigt bra pris.

Det är ju oftast så har man ju sett när man kollar annonser att det är just ganska billiga saker de blåser folk på just för att där går folk på det just av anledningen att det inte handlar om några jättesummor.
Just hästsaker i sverige verkar vara ett problem område, har handlat massor från utlandet genom åren och aldrig är det klydd, inte en enda gång har man blivit besviken på skicket utan sakerna är tvärtom nästan alltid i bättre skick antingen har jag haft tur (eller bra magkänsla) eller så är affärsmoralen betydligt högre utomlands. I sverige hör man den ena efter den andra som blivit blåst och faktiskt är det bara saker jag köpt i sverige som kommit i betydligt sämre skick än utlovat.

Hur bildgooglar du? Googlar du bara på det sadelnamnet då eller?

Undrar detsamma.

Knapplån
När jag ska köpa något begagnat så ber jag alltid om bilder från en annan vinkel än den i annonsen och gärna två gånger just för att veta säkert att säljaren verkligen har grejen. Numera använder jag också enbart blocketpaketet när jag ska köpa. Då slipper man bli lurad eftersom man har 24 timmar på sig att kolla så att grejen motsvarar vad säljaren har sagt. Gör den inte det så kostar det 89 kr att skicka tillbaka paketet och man har sina pengar tillbaka 2-5 dagar efter att säljaren fått tillbaka paketet och kontrollerat att innehållet är detsamma som hen skickade. Visst kan säljaren säga att det inte är samma så det är ju bra att ha vittnen på vad som packades upp och vad som packades ner om det skulle bli en tvist.

Om du googlar sadel namnet så antingen väljer du bilder uppe i googles övre rad, ofta får man även utan att välja bilder från början ett resultat som heter bilder på xxxxxxxx klickar man på det så kommer man till googles bildsökning. Bara att börja spana om man hittar någon bild man känner igen, ser man en snarlik bild så klickar man in ofta finns fler bilder på samma sida men det är inte alltid alla visas direkt i google så var det på den jag hittade tex var en bild på en sadel som hängde på andra hållet men soffan den hängde på var identisk med den jag såg i annonsen klickade in och voila där var även den som var vänd på andra hållet på sidan som öppnades och jag slapp bli blåst på några tusenlappar.

Ett annat sätt är att använda Googles bildsökning: http://images.google.se/
Då kan man tex klicka på kameran i sökrutan och klistra in bildadressen till bilden, sen söker den på bilder som påminner om filnamnet eller utseendet på bilden

Ett annat sätt är att använda Googles bildsökning: http://images.google.se/
Då kan man tex klicka på kameran i sökrutan och klistra in bildadressen till bilden, sen söker den på bilder som påminner om filnamnet eller utseendet på bilden

Har aldrig fått det att funka får bara upp en massa bilder som är snarlika i färgsättning oavsett vad det är på bilden har faktiskt aldrig ens fått napp på en bild på en sadel med den varianten. Testade igen med den aktuella bilden som jag ju vet finns på ytterligare en sida på nätet som kommer upp på google om man söker på sadelnamnet men inte ens den som är exakt samma bild kom upp med denna sökning.

Har varit med om samma sak, fast med en klippmaskin. Blev misstänksam när säljaren gick ner otroligt mycket i pris, så jag gjorde en bildsökning och vips fanns bilden där på första raden. Enligt exif-datan var den dessutom fotad 2008...

Det lönar sig att kolla upp, sparade mig en ganska rejäl slant!

Liknande trådar

L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil... 2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: Wembley
·
P
Utrustning Vad ska man tänka på när man köper en begagnad sadel via internet? Hur undviker man att bli lurad av någon samvetslös person? Förr vet...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår