Bildstöld

Sv: Bildstöld

Jag har flera gånger skickat fakturor (som blivit betalda), dock är det oftast minderåriga som lägger ut bilder och då kontaktar jag föräldrarna. Jag jagar inte bilder aktivt men i annonser blir jag ohyggligt irriterad när mina bilder dyker upp. Ska ponnyjäkeln säljas för 300.000 kr kan man väl pynta några kronor för en bra bild...

Håller med dig, jag hade också blivit lagom sur om någon hade snott mina bilder så. Kan förresten passa på att fråga, lite OT, men vill du att man mailar dig om man ser en sådan bild någonstans? (Har sett din hemsida med bilderna, jättefina!)

Jag har förstått att du helt/delvis lever på fotograferandet??

Enligt vilken princip fakturerar du bildstölder? Enligt BLF: "prislista" eller din egen? Gör du påslag för otillåten publicering eller tar du bara betalt enligt grundpriset?
Det verkar finnas rätt stora skillnader när det gäller detta.

Jag gör ett påslag på 100% för otillåten publicering, men funderar på att öka på det, kanske tredubbla... Dels för att det gör mig heligt förbannad att någon stjäl mitt arbete, så jäkla fräckt. :mad: Dels för att "avskräcka" för framtiden. Nästa gång betalar man nog hellre orginalpriset, vilket ju inte är speciellt högt, iaf inte jämfört med vad det kostar om man stjäl...:devil:

delvis kl

Jag letar inte jätteofta efter stulna bilder, kanske gör ett par stickprov en gång i veckan... om jag inte fått ett tips.;)
Ofta hittar jag andras (förmodligen) stulna bilder. Jag mailar alltid ett tips till fotografen eftersom jag själv vill bli tipsad när andra hittar mina bilder.

Vanligt är hingstbilder. Sist jag letade efter en av mina bilder efter att ha blivit tipsad så hittade jag bilder på en nf-hingst, två ridponnyhingstar och två welshhingstar. Därutöver hittade jag sju bilder med vattenstämpel vars fotografer jag vet normalt inte ger bort bilder. Alltihop tog knappt tio minuter...

Jag får börja hålla ögonen öppna efter dina bilder också då med andra ord ;) Vi får väl dra ihop en allmän Buke-spaning efter stulna bilder :D
Måste förresten fråga, vad blir reaktionerna när du fakturerar för användning av otillåten bild? Blir folk förbaskade eller förstår de att de har brutit mot lagen? Hur reagerar föräldrarna när det är barnen som använt bilderna utan tillåtelse? Får du många brevbomber? :angel:

Jag har en webbsida där allmänheten kan lägga upp bilder (på hästar). Trots att jag skrivit uttryckligen att man bara får ladda upp
bilder som du själv fotograferat eller som du fått uttalat lov av fotografen att lägga upp på hästkatalogen. Det enda undantaget från denna regel är bilder som inte (längre) är upphovsrättsskyddade. Det kan vara av följande skäl:

1. Upphovsrättsskyddet är upphävt av ålder och bilderna har blivit så kallad "allmän egendom". I de flesta Europeiska länder gäller upphovsrätten på en bild i 70 år efter fotografens död, sedan upphävs den och fotot blir fritt att använda. Idag gäller alltså att det är fritt att använda foton som fotograferats av fotografer som dött 1939 eller tidigare.
2. Bilden är fri att använda genom att fotografen avsagt delar upphovsrätt på bilden genom att publicera den under någon typ av Creative Commons- eller GPL-licens.
så finns det folk som laddar upp bilder som de snott från andras hemsidor utan lov. Detta är otroligt störigt, inte bara för den som äger bilderna utan även för mig som ansvarar för sidan eftersom det är jag som åker på ansvaret att betala fakturor som sura upphovsrättsinnehavare kan tänkas vilja skicka, inte den som laddar upp bilden.

Jag modererar innan jag publicerar. Vissa bilder är uppenbart tagna från speciella hemsidor, så då kan jag dubbelkolla att bilden är ok att använda, men ofta är det ju bara en för mig anonym häst på en bild som jag absolut inte känner igen, och det känns rimligt att den kan vara tagen av den som laddat upp den/ärvt foto. Mycket frustrerande.

Än så länge har jag inte fått några fakturor, och faktiskt har de fotografer som hittat sina stulna bilder till och med låtit bilderna få vara kvar bara bilderna kompletteras med rätt copyright/fotograf-info (:bow:), men jag inser ju själv att det mer eller mindre är en tidsfråga hur noggrann jag än är. Samtidigt som min sida skulle förlora mycket på att jag tog bort möjligheten att ladda upp bilder så finns det ju inget annat felsäkert sätt för mig att slippa betala dyra fakturor för att vissa av mina användare som använder min helt ideella 'tjänst' slarvar med att fråga om de får låna bilder från vänner, bekanta eller helt okända. :crazy:

Bara för att visa en annan sida myntet...

Jag har förstått att du helt/delvis lever på fotograferandet??

Enligt vilken princip fakturerar du bildstölder? Enligt BLF: "prislista" eller din egen? Gör du påslag för otillåten publicering eller tar du bara betalt enligt grundpriset?
Det verkar finnas rätt stora skillnader när det gäller detta.
Jag har fotandet som bisyssla och det är inte många kronor som blir över när alla omkostnader är betalda. En självförsörjande hobby kan man säga :idea:

Jag har egen prislista för otillåtet använda bilder, dubbla bildpriset + expeditionsavgift vilket gör att en web-bild kostar 141 kr istf 50 kr.

Håller med dig, jag hade också blivit lagom sur om någon hade snott mina bilder så. Kan förresten passa på att fråga, lite OT, men vill du att man mailar dig om man ser en sådan bild någonstans? (Har sett din hemsida med bilderna, jättefina!)

Tack så mycket! Och det går jättebra att maila, i den mån jag hinner kollar jag upp alla tips.

Kan du inte ha ett användaravtal på sidan där man måste acceptera vilkoren för att få ladda upp bilder? I avtalet kan du reglera hur kostnader kring otillåtna bilder ska hanteras. Tex så måste den som laddade upp en bild som den ej har rättigheterna till ersätta dig för alla dina kostnader om du skulle bli ersättningsskyldig gentemot fotografen.

Kan det fungera?

Vilken kul idé med hemsidan! Var inne och kollade nu och passade på att lägga in min egna häst ;) (Och jag lovar att jag inte snott bilderna på honom någonstans :D)

Kan du inte ha ett användaravtal på sidan där man måste acceptera vilkoren för att få ladda upp bilder? I avtalet kan du reglera hur kostnader kring otillåtna bilder ska hanteras. Tex så måste den som laddade upp en bild som den ej har rättigheterna till ersätta dig för alla dina kostnader om du skulle bli ersättningsskyldig gentemot fotografen.

Kan det fungera?

Men hur skulle jag kunna kontrollera att personen är den den utger sig att vara, och att jag får korrekta kontaktuppgifter..? :cool:

Nej, det enda ip-adressen säger är från vilken dator bilden lades in, inte vem som satt framför datorn. Det är helt enkelt väldigt klurigt det här med internet och identifiering... Så det är lite att balansera på slak lina. :crazy:

Detta är otroligt störigt, inte bara för den som äger bilderna utan även för mig som ansvarar för sidan eftersom det är jag som åker på ansvaret att betala fakturor som sura upphovsrättsinnehavare kan tänkas vilja skicka, inte den som laddar upp bilden.

Jag läste en artikel häromdagen där en tidning hade publicerat en modellbild. Det var modellen själv som skickat in bilden men problemet var att modellen inte ägde bilden. Fotografen krävde tidningen på ersättning för otillåten publicering samt utebliven byline. Tidningen hade sedan krävt ersättning av modellen.

Det krävs ju att man vet vem man ska fakturera, men det är ju värt ett försök. Hur fungerar det vid polisanmälan? Brukar inte dom kunna spåra användaren?

Du har en väldigt trevlig hemsida! Vilket jobb du har lagt ner!:bow:

Det krävs ju att man vet vem man ska fakturera, men det är ju värt ett försök. Hur fungerar det vid polisanmälan? Brukar inte dom kunna spåra användaren?

Du har en väldigt trevlig hemsida! Vilket jobb du har lagt ner!:bow:

Problemet är ju just att identifiera en användare på ett säkert sätt på internet utan att samtidigt göra det alldeles för besvärligt för användare att lägga upp bilder. Angående polisanmälan så får bara polisen ta ut användaruppgifter om straffvärdet är två år, så polisen har jag ingen större nytta av i sammanhanget.

Det enda vettiga är väl helt enkelt att skapa användarkonton där bara registrerade användare får lägga till den typen av uppgifter, börja sälja annonsplats eller liknande för att ha en buffert att täcka upp skadeståndskrav med och försöka kräva tillbaka pengar från användaren. Men jag skulle ju bra gärna slippa reklam... Jag får väl sätta mig in i hur diverse fotosidor hanterar liknande situationer.

Men det är som sagt en knölig situation för personer bakom sidor där andra får lägga in sina bilder. Alla verkar inte ha någon uppfattning om upphovsrätten. För jag vill inte tro att de är ute efter att sabotera.

Du kanske kan få tips från killarna på fotosidan.se...

Ja, svårt det där. En djungel...

Jag får börja hålla ögonen öppna efter dina bilder också då med andra ord ;) Vi får väl dra ihop en allmän Buke-spaning efter stulna bilder :D
Måste förresten fråga, vad blir reaktionerna när du fakturerar för användning av otillåten bild? Blir folk förbaskade eller förstår de att de har brutit mot lagen? Hur reagerar föräldrarna när det är barnen som använt bilderna utan tillåtelse? Får du många brevbomber? :angel:

Ja, tack! Alla tips mottages tacksamt.

Reaktionerna är blandade. Men är man bara saklig och tydlig så brukar det inte vara några problem. (Fast det är klart, några har ju protesterat som första reaktion.:grin:)

Föräldrars reaktion kan ibland vara, hm hur ska jag säga... intressant, är nog bästa ordet... Det är sådana gånger som man inte blir det minsta förvånad över att just deras unge stjäl.:angel:

Det är bara att stå på sig! För det mesta är det faktiskt inga problem.

Inga brevbomber!:D (ännu:cool:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022
  • Födda-24
Tillbaka