Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

undrar hur de gick för den stackars hästen :( tur att ingen skadade sig svårt eller dog. tycker de e hemskt om föraren kommer så lindrigt undan som de verkar:mad:
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

j:devil: idiot han prata säkert i mobilen el fixa med radion el liknande.
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Man blir så förbannad. Jag vet att det är lag på att det alltid är bilförarens fel när det sker en olycka med häst, så länge föraren sitter i bilen. Men även den lagen är på väg bort har jag hört, eftersom att den är väldigt gammal från tiden då hästar var vanligare än bilar. Vilket jag tycker är idiotiskt.

Men samtidigt förstår man ju poliserna också. Det är svårt att bevisa att föraren gjorde något brottsligt. och skadestånd betalas knappast ut om inte någon skadade sig.
Så vad gör man.
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

vilken tur att ingen skadade sig värre!! Hur pass klarade sig hästen?
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Hästen klarade sig mirakulöst!! Det stog i debatten på expressen :rofl:

Usch vilken dåre!! Undrar vilka självtankar han har nu.. :devil:
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Människor med körkort som borde varit utan är det västa jag vet
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Fy fan vilken idiot!
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Är inte detta att betrakta som en procession? Det fick jag lära mig när jag tog körkort. De har alltid företräde - begravningsfölje är ett annat exempel.

Undrar förresten om det skulle betraktas likadant om han kört in i ett begravningståg även om ingen skadats med uppsåt etc? Känns lite som tjänstefel från polisens sida att avskriva...
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Stackars barnen. :( Hoppas de itne blir rädda för hästar & ridning nu. Men förhoppningsvis inser det, att det aldrig skulle hänt om inte han kört så vårdslöst. Synd att dom itne skriver lite om hur det gick för hästen också, utan att ni medlemmar får dokumentera. ;)
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

va är det för idiot som kör rakt in i en grupp med hästar???
är de helt sjuka i huvudet som låter bilisten komma undan med det? :mad:
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

fy f-n för bilister som inte visar hänsyn. :mad: med tanke på att man försökte göra föraren uppmärksam och personen valde att inte se/var inte uppmärksam på vad som skedde i trafiken, så borde h-n bli av med körkortet och få läsa vad lagen säger om hästar och bilar i trafik. jag hoppas att dom inte tar bort den lagen för då är ju vi ryttare/ kuskar helt utsatta för bilisters väl och ve. skrämmande tanke.:eek: himla tur att både hästar och ryttare klarade sig. men vad händer nästa gång? :confused: nä fram för lagar som gör att även vi kan vara i trafiken (korsa vägar o dyl) utan att ha hjärtat i halsgropen varje gång.
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Asså jag fattar inte folk som kör bil o möter ryttare som rider på sina hästar.. Vad tänker dom med att hästar inte blir rädda när dom kör förbi fort o att dom bara stå stilla för det går så fort att dom inte skulle märka det eller? Hästar är levande djur såklart fattar dom att bilar som går fort är farligt..
jag tycker att bilister som har körkort ska varje år gå till en körskola testas på alla lagar i trafiken o om dom inte kommer ihåg så mycket så kan dom ta körkort igen eller inte få ha körkort.. Tänk om dom kör fort o så dör någon människa eller djur ,tänk på alla familjer o bekanta till dom.. fatta!!:mad:
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Är inte detta att betrakta som en procession? Det fick jag lära mig när jag tog körkort. De har alltid företräde - begravningsfölje är ett annat exempel.

Undrar förresten om det skulle betraktas likadant om han kört in i ett begravningståg även om ingen skadats med uppsåt etc? Känns lite som tjänstefel från polisens sida att avskriva...

Låter helt otroligt hur de kan skrivas av. Om en bilist varit oaktsam och kört in i ett gäng med enbart människor då hade de minsann varit jättehemskt men sitter några småtjejer på häst då är det inte så alvarligt eller????
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Kan inte ett sånt här fall gå under vårdslöshet i trafik?
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Jag tycker att det var delvis ryttarens fel.
Om man ser/hör att det kommer en bil så går man ju inte över vägen!
Enligt blt blev hästen i alla fall inte allvarligt skadad.
Enligt en annan källa fick den bara ett mindre sår på bogen.
Sen ljuger rubriken, han/hon körde inte in i en ridgrupp.
Och enligt blt trillade ytterligare 3 ryttare av, vem släpper ut såna småungar på en häst om de inte ens klarar av att hästen flyttar på sig?
OANSVARIGT!
 
Senast ändrad:
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Man blir mörkrädd när man hör sådant här. Hur kan man köra in i en grupp med ryttare? Hur kan man missa något sådant? Tycker det borde vara svårt. Skönt att ingen blev skadad i alla fall.
 
Sv: Bilist körde rakt in i ridgrupp - går fri från ansvar?

Visst finns det ett stort ansvar i att man måste kunna hantera "det man sitter på". Men var du inte lite väl hård? Jag är en van ryttare, men även jag kan trilla av hästen ibland, speciellt när man blir överrumplad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med början i dag, onsdag, och final på söndag, håller Dansk Varmblod en stor utställning på Vilhelmsborg. Uppskattningsvis...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp