Bukefalos 28 år!

Billig sadel vid inridning

Koltinna

Trådstartare
Jag har funderat på det där med sadlar vid inriding. Det finns ju sådana billiga islandssadlar på t.ex h**ks, b*rjes. Jag tycker personligen att dom inte är något vidare i vare sig kvalite eller passform.
Men nu funderade jag på om man ev. kunde köpa en sån sadel att ha just under inridningen. Eftersom att hästen endå kommer muskla sig och växa både här och där under inridningen så känns det ju onödigt att köpa en dyr som är anpassad efter hästen.

Vad tror ni?
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag tror inte, dvs jag tror att det är viktigare än någonsin att sadeln är skön för hästen i början av dess utbildning.
Det är alltid viktigt att sadeln ligger bra men när man börjar med något så viktigt som inridning så vill man ju att hästen ska bli positivt inställd till arbetet.
Inte att den försöker komma undan för att sadeln är obekväm.

Jag tror på att köpa begagnat.

TW som är inne på sadel nr 12 på 18 månader.
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jo, fast det är ju ingenting som säger att sadeln gör ont eller är obehaglig på hästen bara för att den inte är form anpassad?
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag har nästan samma åsikt som TW - att det är jätteviktigt att sadeln verkligen passar så att sadel inte bli något obehaglit för den unga hästen. MEN som du skriver - den KAN ju passa fast den är billig! Jag har just nu en Ulan på min häst, som är det jag hittat som passar bäst just nu.

MEN - när man ska rida en unghäst gäller det ju att du som ryttare har en bra och stabil sits, och om det är nåt man INTE gör i dom billigare sadlarna så är det sitter bra. Och skänkelstödet brukar vara obefintligt.
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Ja det har du ju rätt i!
Jag har alltid använt väl passade sadlar innan vid inridning, det var bara en tanke som dök upp att man kanske kunde ha en speciell "påbörja inridnings sadel" som kunde vara billigare och kanske sämre i kvaliten. Men det är ju som du säger, även min sits påvärkas ju av dessa sämre sadlar.
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag har haft en Griffin Island som fungerade utmärkt. Den satt mycket bra och hade den under en ganska lång tid.

I många kan man ändra bomvidd mm - och det är - på den jag hade 10 års garanti på bommen. Det finns fler modeller och nog bör något passa en yngre häst.
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag började inridningen barbacka, dessutom gick han mycket som handhäst och var bra musklad redan vid starten, så jag vet inte om han breddat sig så mycket sedan faktiskt. Men sedan har jag bara haft bomlöst på honom och det har funkat kanonbra. :bow:
Både använt ST Island och Kari Flex.
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag har funderat på det där med sadlar vid inriding. Det finns ju sådana billiga islandssadlar på t.ex h**ks, b*rjes. Jag tycker personligen att dom inte är något vidare i vare sig kvalite eller passform.
Men nu funderade jag på om man ev. kunde köpa en sån sadel att ha just under inridningen. Eftersom att hästen endå kommer muskla sig och växa både här och där under inridningen så känns det ju onödigt att köpa en dyr som är anpassad efter hästen.

Vad tror ni?

Jag hade en sigma dressyrsadel som första sadel till min häst..satt som en smäck på unghästen med jag avskydde den för det knakade m.m.Har den kvar som reservsadel för den sitter bra på han fortfarande.

Nu när han inte är lika grön har han min loftur som jag har till den andra som också sitter bra.

Tycker ju inte bara för att man har en billig sadel betyder det inte att den är dålig för hästen och ryttaren!Då är det snarare kvaliten...
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Min femåring som är under inridning började jag med att rida barbacka på inhägnat område. Just nu rider jag i en barefoot bomlös, och kommer fortsätta med det ett tag. Om ett halvår eller så blir det väl dags att hitta en bomsadel till honom, då borde man lättare kunna tillpassa när han fått lite muskler. Barefoot sadeln ger inget stöd för skänklarna, men däremot blir man väldigt stabil i "sitsen" (rumpa, höfter).
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag hade en billig i början fast h**ks syntetsadel där man kunde ändra bomvidden allt eftersom hästen byggde muskler..

Som du säger är det omöjligt att passa in en sadel till en unghäst som skall ridas in..
Mkt krångligt att behöva byta sadel efter 1 månad under 1 års tid dyrt och krängligt!

Jag fick byta 6 sadlar på 1 år endå efter som Jorunn ändrade sig hela tiden.
Bomlöst funkar men inte bladsadelvarianterna utan typ kari flex osv=)

Det man isf kan göra är att köpa en sadel som passar och gå upp en storlek så hästen kan växa i sadeln.. och under tiden paddar man upp den!
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag red in min unghäst med en gammal dressyrsadel jag hade liggandes hemma. Den låg ok men var ju inte perfekt! Det här var bara de första ridturerna medan det fortfarande var väldigt ostabilt, då ville jag ha bom.

Sen när vi hade ridit ett par turer hade vi en bomlös sadel istället! Bomlös hade vi i ett o ett havlt år i princip, tills vi köpte en "riktig" sadel. Den växte hon fort ur och nu har vi köpt en bomlös igen- det är faktistk väldigt praktiskt! Hästar ändrar ju sig inte bara pga träning och muskler utan även med årstiderna (gräsmagen :angel: ).
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Jag hade samma tanke som dig när jag skulle börja rida in min unghäst nu i vintras.
Men efter en del provande har jag kommit fram till att en sadel av bättre kvalitet som ligger hyfsat bra på hästen och ger mig bra sits är bättre än en billig syntetsadel som både ligger sämre och jag inte sitter bra i. Så jag hittade en begagnad Goertz dressyr (ca 5 år) som kostade mig 4000 men som ligger bra på hästen och kommer funka medan han växer, och som kommer hålla minst lika länge som en ny i syntet!
Så mitt tips är att du letar efter en kvalitetssadel som är bättre begagnad och som du tycker ligger bra eller åtminstone hyfsat på din/dina hästar och som du sitter stadigt och bra i;)
 
Sv: Billig sadel vid inridning

Det finns en del beg. kari-flex som är mycket fina. En sadel som inte hästen växer ur heller. Skön för både häst och ryttare. Ändå stabil nog som inridningssadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 336
Senast: Lixiigirl
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 881
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen. Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer...
Svar
12
· Visningar
2 623
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp