Billiga hästar, risker..

MiniLi

Trådstartare
När man pratar om att billiga hästar riskerar att skickas vidare med slakttransporter och annat obehagligt på grund av oseriösa köpare, vilken prisnivå brukar man ha i åtanke då?

Sv: Billiga hästar, risker..

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det under 10 000:-. Där någonstans slutar det bli lönsamt att köpa och skicka till Sydeuropa.

Stämmer bra. 10.000 brukar klassas som nedre gränsen. Sen skulle jag i.o.f ifrågasätta huruvida det finns risker med en 10.000 kr häst den också, då de ofta lockar till sig en mindre låt mig säga, ekonomiskt välburen hästägare, som kanske inte har råd med veterinär kostnader, skoningar, osv eller allmän hästvård. Men - självklart är det inte att dra alla över en kam, men det finns den aspekten med i bilden då hästen är så pass billig, det bör man också ha åtanke.

:o Herregud, finns det faktiskt folk som har satt i system att köpa hästar för att sälja till slakttransporter?!

Sedan beror väl priset och risken med priset lite på vad det är för häst också. Frankt sett måste det väl vara mer värt att köpa en större häst än en shettis, om vi säger så? :/

Under 10.000 så tror jag att man kan stöta på "lilla Lisa vill ha en häst så pappa köper häst för den är billig, stor och brun så det blir nog bra" samt slakttransporter samt dem som tror att inköpssumman är den största kostnade för häst.

sen är det ju svårt, olika typer av hästar har olika värde. Varmblodstravarna är svåra att sälja, så där ser man ofantligt många för under 10.000. just för att man inte får den såld annars. Vbl travarna som är mycket ridna och faktiskt utbildade till viss mån ligger på mellan 10.000-20.000 vilket inte häller är någon jättesumma.

tittar man istället på shettisar så ligger dom ofta runt 10.000 även mycket under. Där stöter man istället på dom som vill ha en sällskapsponny enbart.
och så finns det dom äldre hästarna som säljs som sällskap som är 28 bast och ofta nästintill oridbara för en stuntsumma under 10.000 och merparten av dom säljs nog för att ägaren ska slippa ta det jobbig beslutet, och kan nog hamna lite varstans tyvärr.

Jo det finns det. En tråd på Buke som startardes av en som gjorde just det och hävdade att det var något nobelt :crazy:. Kan väl påpeka att det blev en ganska hetsk disskution.

:o Herregud, finns det faktiskt folk som har satt i system att köpa hästar för att sälja till slakttransporter?!

Ja, tyvärr. Läs senaste Ridsport, finns en artikel om detta där.

kl

Jag håller med övriga här att hästar inte bör säljas under 10 000 (undantaget möjligen om man känner köparen väldigt väl)

Hur har du kunnat missa det, det är en debatt och en mkt stor sådan, som varit på tapeten senaste 5 åren - minst. Har varit hur mycket publicitet som helst runt detta i samtliga media.

märkligt, jag satt och retade upp mig på detta imorse så jag skrev ett inlägg i min blogg. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man skänker bort sin häst eller säljer den så billigt. Jag ser hellre att den tas bort hemma på gården än att den får vandra rundor antingen till okunnigt folk eller i värsta fall ner till italien bland annat.
Sen förstår inte jag varför man skänker bort en häst som kanske är 20 år, förtjänar de inte ett bättre slut när de börjar bli till åren :( självklart gäller det alla hästar men just nu är det många gamlingar som skänks bort, det ska gärna vara snabb "affär" osv med. Ush!

Jag tycker det du skriver gäller rent allmänt. Även om man har en yngre eller vilken häst som helst, är anledningen till att priset sänks så oerhört lågt det att man bara MÅSTE bli av med hästen, så avliva den hellre. faktiskt!

Visste ju att det var ett stort problem med slakttransporter i allmänhet, men får väl erkänna att jag inte tänkt så mycket på det (inte direkt det finaste att erkänna men det blir lätt så ibland och det är blotta sanningen)... Fattar dock inte hur jag har kunnat missa själva organisationen bakom det hela SÅ mycket, när min pojkvän (som inte har det minsta att göra med hästar) visste vad det handlade om :confused:

Jaja, ibland så är man mer än lovligt efter :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 450
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 990
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • FÅRtråden