Billigt fy-medel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 020
E

Egonson

Som går att ha på täcken utan att de blir kletiga och äckliga.
Helst ska det inte lukta något utan bara smaka skit.
En täckes och grim-marodör i hagen och jag måste komma på något som hindrar busen från att bita på mina täcken :p
Den andra hästen biter han inte på för han har ju vett att försvara sig, min dam bara finner sig i att någon går och biter henne i baken :cool: :p

Funderade på Fy-spray för hundar och katter, hur funkar det?
Kollade på No-Bite kräm som ska förhindra typ täckesätare men har för mig det var fasligt dyrt.

Sv: Billigt fy-medel

jag fick tipset av en tjej som jobbade på hööks att spraya ättika på täckerna.Visst det luktar men funkar det är det sååå värt det.
har nu mina hästar ihop med en täckessaboterare och han har bokstavligt talat slaktat 7 täcken för mig på mindre än fem månader.De går inte ens att lappa ihop! ahr inte testat ättikan själv än men ska göra det nu i dagarna.Håller på att bli ruinerad!
Jag har provat no-bite etc men ingenting har funkat.

jag hittade en gammal sunkig after shave i badrumsskåpet som jag tog, både luktar o smakar apa, täcket fick vara helt ifred.
Varför vill du inte att det luktar???
Pållen blev inte mobbad för att luktade lite konstigt.

Bison skrev:
Varför vill du inte att det luktar???
Pållen blev inte mobbad för att luktade lite konstigt.

:rofl: :rofl:
är du säker på att han inte blev det? :p

haha ja han fick vara med som vanligt men det ville bara inte röra hans äckliga täcke :)

Nä men jag menar mest för min egen skull :o :angel:
Trevligare med luktfritt, så att det inte stinker i hela tvättstugan sen när man har täcket på tork.

Jag har nånting som jag strukit på i boxen, men minns inte vad det heter... :crazy: det är en flaska med nån lite seg brun vätska, det luktar inte för oss människor men hästar tycker det luktar vidrigt, min häst ville inte ens närma sig dom ställen jag kletat på det. :p

Så det funkar iaf, men frågan är om du vill förstöra dina täcken med att kleta in dom med sånt? Jag skulle nog heller flytta på hästarna så fick den som hade sönder gå ensam eller med någon som han inte vågade bita på.

Tyvärr kan vi inte dela på hästarna. För det andra biter denna hästen på ALLT, han kan inte ha hinkar i boxen, han slänger runt med vattentunnan i hagen, han biter i stängseltrådarna när det inte är el i dom.
Fast han låter bli det som är obehagligt/smakar illa/luktar.
Därför tänkte jag det kan vara värt att pröva, har inte prövat något fy-medel innan så jag vet inte om det funkar.

Bit-ej-spray för hundar. Luktar inte (när det torkar), klibbar inte, blir ingen hinna som syns.

Men spraya utomhus och andas inte in, det sätter sig i slemhinnorna.

Relativt billigt och supereffektivt.

Okej, det ska jag testa :) Tack för tipset :bow: Spray verkar effektivare än de där krämerna som finns för häst.
Tror du man måste spraya om efter att täcket varit i regn (en gång)?
Fast det lär jag väl antagligen märka själv.

Jag brukade förnya när det regnat. Men det hade en trevlig bieffekt, smaken var så vidrig att hästarna "vande sig av" med att bita täcken, helt. Även utan medel.

Smart. Då kanske man inte behöver spreja på så ofta kanske, bara ibland om det behövs påminnas :) Ska bli skoj att testa detta :devil: :angel:

Vad hette det sprayet du hade? Dagens Zoobutiker har ju minst 10 olika sorters fy-spray, så man vet inte vilken som är bäst :crazy:

Renons har en spray (minns inte vad den heter) som inte kladdar och inte luktar något, men väldigt effektiv! Finns att köpa på Granngården...

Hm.. Okej. Vet inte om jag kan ta mig till Gg, men kommer jag dit kan jag ju kolla.

meddela mig sen om det har funkat. Har samma problem som du. Har köpt antibit smörja från hästaffären. Tog en svamp och drog på lite olika ställen på täcket...vet inte om det har funkat än. Men vi höll fram burken mot hästen som biter sönder mina täcken, och han ville inte lukta på det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka