Bilproblem

Jag hade en Opel Kadett en tid. Den kunde tvärdö precis när som helst. Den var inne på verkstad och jag fick betala massor i reparation. Felet kvarstod. In på verkstad igen. Samma visa igen. Felet kvarstod trots reparation. Då blev mitt ex vansinnig och skällde ut dem. Det visade sig att det var ett relä för 400 spänn som var trasigt. Men verkstan började med de dyraste sakerna först.
 
@Görel Mitt förslag, @tanten har varit inne på det, ring till en Opel verkstad så fort det öppnar imorgon om ingen av dom har öppet idag. Det kostar inget att rådfråga över telefon och det är inget bindande att du måste lämna in den där bara för att du ringer. Det kan vara så att det är ett känt problem för dom.

Behöver bilen sen tas till verkstad går det att antingen bogsera (i och för sig jobbet om man ej kan ha tändningen på), någon som har en biltransportskärra man kan rulla på bilen eller anlita bärgare. Det är dom alternativen som finns.

Görel är efter vad jag förstått här på buke, en klok människa. Så hon förstår säkert att man kan ringa en verkstad och få hjälp.

Men! Nu var det inte det som var frågan, utan frågan var - Vad KAN det vara för fel?

Likaväl som man kan ställa frågan.

Lilla Lisa 3 år, har röda blemmor på magen som kliar och feber. Vad kan det vara? - Sjävklart ska vi ringa 1177 om hon blir sämre.

Min labrador - Sven, åker kana på baken över köksgolvet och tvättar sig i baken hela tiden. Vi har varit ute och han kissar och bajsar som han ska och har inget bajs hänger i rumpan... Vad kan det vara för fel, är det någon som varit med om det? Ska jag ringa veterinärjouren?

Min häst tjocknar i benen om nätterna, men det går ner när hon varit ute i hagen och rört sig ett par timmar, bör jag prata med veterinär eller vad kan det vara?

Så kan man väl fråga.... Finns det någon bilkunnig här som kan svara på om den o den lampan lyser och bilen tar inte gasen. Vad kan det vara för fel.
 
Efter några meter slutade bilen ta gasen, ratten gick inte att vrida, och en lampa som jag trodde var batteriet men som sedan verkade vara generatorn. Sen började ytterligare en lampa med en oljekanna lysa.
Utifrån det du beskriver säger jag att motorn helt enkelt stannade. Det ger, fullt naturligt, alla symptom du nämner och i den ordningen.
Varför den stannade finns många möjliga anledningar till, allt ifrån helt triviala och lättavhjälpta orsaker till mer svårfunna och kostsamma. Det går inte att spekulera i med så litet bakgrundsinformation, däremot går det sannolikt att få god ledning av de felkoder mm som går att läsa ur bilens styrsystem med rätt diagnostikutrustning (läs: på en verkstad eller med hjälp av bilkunnig bekant med egen felkodsläsare).
 
@Görel Mitt förslag, @tanten har varit inne på det, ring till en Opel verkstad så fort det öppnar imorgon om ingen av dom har öppet idag. Det kostar inget att rådfråga över telefon och det är inget bindande att du måste lämna in den där bara för att du ringer. Det kan vara så att det är ett känt problem för dom.

Behöver bilen sen tas till verkstad går det att antingen bogsera (i och för sig jobbet om man ej kan ha tändningen på), någon som har en biltransportskärra man kan rulla på bilen eller anlita bärgare. Det är dom alternativen som finns.

Jag har just insett att bärgare ingår i min försäkring, och då känns det lite lättare. Bilen kan bara stå där den står till torsdag kväll för sen är det städnatt och bara det har varit stressande.

Min duktiga och trevliga Opelverkstad har blivit uppköpt av ett stort företag med väldigt dåligt bemötande när de väl svarar så jag tänker chansa på att någon annan verkstad kan hjälpa mig istället.
 
Jag har just insett att bärgare ingår i min försäkring, och då känns det lite lättare. Bilen kan bara stå där den står till torsdag kväll för sen är det städnatt och bara det har varit stressande.

Min duktiga och trevliga Opelverkstad har blivit uppköpt av ett stort företag med väldigt dåligt bemötande när de väl svarar så jag tänker chansa på att någon annan verkstad kan hjälpa mig istället.
Jag vet hur stressande det kan vara. Var i en liknande sits själv. Min bil fick en oroväckande fel ”motorsystem fel” ringde verkstad som rekommenderade mig att inte köra med bilen. Den fick bärgas till verkstad. Lite sådär lagom stressande när jag bara har en bil att ta mig till och från jobbet med.
Fick övernatta på jobbet. 😅

Det löste sig snabbt ändå, jag hoppas det gör det för dig också. Det är verkligen skillnad på verkstäder och verkstäder. Hoppas du hittar någon som bemöter dig trevligt och kan hjälpa dig.
 
Görel är efter vad jag förstått här på buke, en klok människa. Så hon förstår säkert att man kan ringa en verkstad och få hjälp.

Men! Nu var det inte det som var frågan, utan frågan var - Vad KAN det vara för fel?

Likaväl som man kan ställa frågan.

Lilla Lisa 3 år, har röda blemmor på magen som kliar och feber. Vad kan det vara? - Sjävklart ska vi ringa 1177 om hon blir sämre.

Min labrador - Sven, åker kana på baken över köksgolvet och tvättar sig i baken hela tiden. Vi har varit ute och han kissar och bajsar som han ska och har inget bajs hänger i rumpan... Vad kan det vara för fel, är det någon som varit med om det? Ska jag ringa veterinärjouren?

Min häst tjocknar i benen om nätterna, men det går ner när hon varit ute i hagen och rört sig ett par timmar, bör jag prata med veterinär eller vad kan det vara?

Så kan man väl fråga.... Finns det någon bilkunnig här som kan svara på om den o den lampan lyser och bilen tar inte gasen. Vad kan det vara för fel.
Det känns som du gör en höna av en fjäder nu. Här försöker jag bara vara hjälpsam och med välvilja med de råd jag kan hjälpa till med. Jag kan inte så mycket om bilar själv och därför gav jag det rådet, sen om du tolkar det som negativt råd får stå för dig.
 
Finns det någon bilkunnig som kan hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt med min bil?

Har en Opel Vectra. När jag startade den idag, efter att den stått ute i cirka 20 timmar, så startade inte bilen när jag vred om nyckeln första gången utan först andra. Därefter var det som vanligt och jag lät bilen stå ett par minuter med motorn på för att få bort imman. Sen körde jag ut på vägen från parkeringen.

Efter några meter slutade bilen ta gasen, ratten gick inte att vrida, och en lampa som jag trodde var batteriet men som sedan verkade vara generatorn. Sen började ytterligare en lampa med en oljekanna lysa. Vägen jag befann mig på är en genomfartsled som byggts om så att det inte finns någonstans att köra åt sidan och bakom mig var det kö samtidigt som trafikljuset var grönt. Lyckades få en man i bilen bakom förstå att han skulle hjälpa mig att knuffa min bil åt sidan.

Jag kan väldigt lite om bilar men pratade med en bilkunnig som sa att det inte verkar vara batteriet som är urladdat eftersom lampor i bilen lyser. Av samma anledning skulle det inte heller vara generatorn. Någon som har någon input?
Har du hittat vad som var felet? Alltid kan en lära sig något nytt:up:
 

Liknande trådar

Äldre Vi bytte batteri till bilen oktober då det var helt slut. Jag kunde ha kört 20 mil i sträck, dvs. laddat upp batteriet ordentligt för...
2
Svar
25
· Visningar
2 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp