• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Muffins
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 018
M

Muffins

Någon som ger sin häst detta? Står att hästen inte behöver något mer vitamin/mineral tillskott, stämmer det? :confused:

Och sedan, hur mkt ger ni eran häst per dag? Om det är en islänning, vad kan vara lagom?

Sv: Biovimin

Nej det stämmer inte...den enda gången det kan stämma är ju om du vet analysen på ditt grovfoder...

C-vitamin behöver väl inte tillföras en häst, dom brukar tillverka detta själva.

A-vitamin kan man få genom morötter bla. Även ensilage>/hösilage har mycket av detta.

D-vitamin tillverkas i huden vid solljus

B-vitamin brukar hästar tillverka själva

Ang E: oftast ges det i kombination med selen...(Tokosel)

Men jag kan ju ha helt fel också..*ringrostig som jag är*

MEN många saker i detta sk medel..går ju att fixa billigare på annat sätt..

Senast ändrad:

Jag har andvänt biovimin sen kanske 2,5 år tillbaka. Mina hästar funkar bra på det men vid pälssättning/fällning ger jag extra B-vitamin.

Araben på ca 450kg får 15ml/dag.
Minisen på ca 150kg får 2,5 alt 5ml/dag. Beror på om han får färdigblandat kraftfoder eller inte.

Står på förpackningan hur mkt en häst ungefär ska ha, skulle nog se en isis som ponny viktmässigt och därför ge ponnymängden av det.

Fast vadå står på förpackningen...räknar ni inte in vad grovfodrets mineralvärde är ? Ett grovfoder har ju liksom inte noll med mineraler. Så hur kan ni då veta att just si och så mycket är rätt dosering via en ettikett på en förpackning ? Är förpackningen mer värd än själva grovfodret ?

Har faktsit aldrig tänkt på det (skämms!!):crazy:
Hästarna har funkat på det så länge att jag inte rikigt brytt mig, men det kan ju fan gå illa om dom får för lite/mycket, höet förändas ju från skörd till skörd..
Det enda jag räknat ut har vart Ca/P-kvoten...

Kanske du kan vara en vänlig själ och förklara hur man räknar ut mineramängd och hästens behov av det?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 771
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka