Bitande kattunge??

Inatt har min annars helt underbare kissebäbis :love: bitit ordentligt på mig. HELA natten känns det som.. :mad:

Han är snart 14 veckor gammal och har tidigare "gnagt" lite när han myst som mest, men inatt verkligen BET han och det är helt nytt. Dock inte så hårt att det gått hål.
Visserligen tror jag att det berodde på att han inte uppskattade att jag sov så länge som jag gjorde :o , och att han ville väcka mig, för det finns verkligen inget elakt i honom. Bara bus!
MEN jag vill verkligen inte ha en vuxen katt som bits när saker inte passar. Kanske är det här bara ett kattungebeteende som växer bort om jag är konsekvent, vad tror ni?

Vad kan man göra för att få honom att förstå att det inte är OK? :confused:

Han är väldigt självsäker, så han bryr sig inte ett dugg om jag skäller och gormar på honom. Lyfte ned honom ur sängen ett tjugotal gånger, men han är uppe igen innan han har landat. När jag sedan började fösa ned honom istället blev det bara ännu roligare, för då trodde han att jag lekte med honom istället.
Han måste ha blivit trött till slut, för när väckarklockan ringde så sov vi tillsammans på kudden.

Han är inte rädd för vatten, så jag kan inte "blomspruta" honom, och jag tänker definitivt inte slå på honom.

Har ni någon erfarenhet av sånna här problem? Några fiffiga knep???

Tacksam för alla förslag!!
- Jenny

Sv: Bitande kattunge??

Lås ute honom från sovrummet när han drar igång på morgonen, eller försök hålla ut och låtsas som ingenting tills han lär sig att han inte kan få upp dig (varning: katter är ofta mer envisa än sina ägare)

Om man biter när ni leker kan du fräsa åt honom, och sen är leken slut för den gången. De lär sig fort att det inte blir mer roligt om man biter. Det är inte helt ovanligt att katter i "tonåren" försöker ta kommando genom att ge igen när man fräser åt dem,och då får man skärpa upp sig lite, stirra katten i ögonen och vara den som är "tuffast". Även katter blir obehagliga och farliga om de lär sig att de är ranghögst.

Skrika och bråka med en katt hjälper väldigt sällan, antingen ger katten blanka f-n i det eller så skrämmer man bara upp dem.

Lås honom ute, vi har 2 töser, en som mer beteer sig som en hund och en sångfågel ;)

Får hon för sig att jag är ett tugg ben nyper jag till henne i nackskinnet och säger nej, då slutar hon.

Sångfågel brukar vara otroligt jobbig på kvällarna, då åker hon ut ur huset under natten, sen är hon mamma gris i 4-5 veckor innan hon kan börja igen!

Mina katter är jagade med blomspruta som småttingar, de lyder faktiskt riktigt bra. Så visa från början vad som gäller så blir det lättare som vuxna.

Min var också sådär.När hon var pigg kl.4 på morgonen, så tyckte hon att jag skulle gå upp och gjorde de genom att bita i mina fötter.Inte så mysigt vill jag lova.Men hon blev lugnare när hon blev äldre.Det jag gjorde var att aktivera henne lite på kvällen så att hon inte gick och lade sig för tidigt.Det funkande för mej. :D

Tack snälla för rådet att fräsa åt honom! Det fungerade hur bra som helst! Han blev totalt förvånad och backade undan. Sedan bet han inte mer igårkväll! :)
Inatt har han sovit med mig, men mot morgonen började han slicka mig i hela ansiktet. Först tyckte jag att det var gulligt, men sedan insåg jag att det här bara var en annan variant av att bitas.
Vände mig om och drog täcket över huvudet.
Sedan var det inga problem.
Är mycket tacksam över nästan en hel natts sömn! :bow:
- Jenny

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 064
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka