Bitande valp vid lek

Silver Girl

Trådstartare
Jag har en helt normal valp som leker genom att busa och bita. Det jag skulle vilja ha hjälp med är tips hur jag lär henne att inte bita i kläder och hur jag kan avbryta/stoppa henne.
Jag försöker distrahera och ge henne andra leksaker och det funkar hyfsat men mina kläder är ändå oftast roligare. Samt att det inte alltid finns en leksak inom räckhåll. Ordet nej har jag inte lyckats lära henne, kanske för att jag inte vill vara för tuff mot henne.

Jag kan tillfälligt stoppa leken genom att göra ett visst ljud och ge henne en godisbit men hon fortsätter oftast igen. Det som funkar bäst för att lugna ner henne en längre stund är att ta upp henne och bara hålla henne i knät några minuter tills hon slappnar av. Men det känns inte som en hållbar strategi när hon blir större.

Några tips, eller kommer detta att ge med sig när hon blir äldre? Är 11 veckor nu.
 
Jag har haft hundar där avledning funkat rätt dåligt. Antingen har dom bara blivit än mer speedade eller så har dom helt enkelt bitit i både leksak och mig. Jag har haft halsband på, och hållt stilla i det när hunden blivit helt loss. Aktat händerna bara. Varit tyst och supertråkig. Direkt när hunden visar "stillhet" har jag släppt och gett lugnt beröm. Börjar den hugga igen så har jag också börjat om. Det kan ta lite tid, men har funkat absolut bäst på mina alligatorer. :)
 
Jag har haft hundar där avledning funkat rätt dåligt. Antingen har dom bara blivit än mer speedade eller så har dom helt enkelt bitit i både leksak och mig. Jag har haft halsband på, och hållt stilla i det när hunden blivit helt loss. Aktat händerna bara. Varit tyst och supertråkig. Direkt när hunden visar "stillhet" har jag släppt och gett lugnt beröm. Börjar den hugga igen så har jag också börjat om. Det kan ta lite tid, men har funkat absolut bäst på mina alligatorer. :)

Låter som ett bra tips. Hon blir ofta mer och mer uppjagad och har inte helt koll var hon biter ibland.
Har provat att bara bli passiv, men hon biter och leker gladeligen med byxbenet ändå. Funkar nog bättre om jag kan hålla i henne samtidigt.
 
Håller med ovanstående.

Passivitet är guld. När mina små blir för "på" försvinner leken bums. Det beteendet belönas inte med fortsatt "skojig matte" utan tvärt om.
Och fortsätt under tiden att träna in ett nej.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
979
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 219
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp