Biten, hemlös kisse

T

tirre

Just nu springer en svanslös, biten, hemlös kisse ute alldeles ensam. Han hör till en koloni med katter söder om Sthlm och har varit ute läänge. Troligtvis har han varit någons älskling nån gång men tydligen inte längre. Supersöt är han och i pälsen liknar han en Russian Blue.

Historien är denna: förra veckan fångades han in av en kille som ville ha honom. De flesta av oss engagerade var emot det men tyckte ändå att det var skönt att han kommit in, det kanske skulle funka och vi hade iallafall en katt mindre att hitta jourhem åt. Det har inte gått många dagar men nu är han ute igen. Den andra katten i hushållet har varit elak och huggit honom i nacken vilket ledde till en sårskada. Katten flyr i panik genom att bryta upp en vädringsfönster och fly och är nu alltså ute igen, med en skada som behöver ses över. Katthemmet är överfullt och trots alla försök finns inget jourhem att få tag på. Är det någon som har tips på någon annan lösning? Alla tips, råd och lösningar emottages tacksamt!
 
Det är för jävligt helt enkelt att folk släpper ut sina katter vind för våg och skiter i dom.
Men förstår inte varför ni var emot att han skulle försöka fånga honom och göra honom tam?!
Men å ena sidan så hade ni ju rätt denna gång. OM katten har varit vild länge så går det nog tyvärr inte att få henne/honom tam tyvärr. Det enda mest humana är avlivning. Var det en han katt så kommer han ju att göra många, många fler kattungar nu i sommar som i sin tur kommer att bli hemlösa redan i födseln. Och får man inte tag i dom när dom är nyfödda, ja, då går det inte att få dom tama heller ju. Är det en honkatt som inte är kastrerad så blir det inte så många katter mer i sommar.

Men såret! Det kommer kanske att bli infekterat om det inte sköts och hon/han inte får medecin mot det.
Försök att fånga katten på precis samma sätt som han gjorde. Sedan kan han väl ha katten i ett ensamt rum länge, länge. Så gjorde jag med en kattunge som jag fångade vild. Ibland lyckas det och ibland inte.
Men det går ju inte att låta katten vara bara med sitt sår. Finns det ingen som kan ta katten så måste dom ju avlivas iaf. Det är för jävligt men man måste ju tänka på djurens bästa. Har själv 8 katter så jag är djurvän. Inte någon som bara skriver att dom ska tas bort. :(
 
Den här personen som fångade in katten är oseriös, ännu mer än vad vi trodde när han fångade in katten och ska alltså inte ha katt. Det var därför vi var emot det, och tyvärr så gick det väl ungefär som vi trodde den här gången. Därför vill vi inte heller att katten hamnar hos honom igen utan han måste få en annan placering.

Att avliva honom är inget alternativ. Han är fd tamkatt och de går i 99% av fallen att få tama igen. Även vildkatter som varit ute hela livet går att få tama även om inte alla blir knäkatter. Har sett hur många exempel som helst på det.

Jag kan tyvärr inte ta hem honom eftersom jag redan har en fd hemlös hona med hennes två ungar hemma samt en till hona. De är inte bästa vänner och att blanda in en ny katt i bilden skulle bli katastrof. Sen skulle min sambo bli galen också (han är ju ändå allergisk :crazy:)

Förhoppningvis är inte såret så farligt men det vet vi ju inte förrns vi har tittat på det och för att göra det måste vi fånga in honom. Det görs med kattfälla och har han en gång gått in i den så gör han aldrig om det. Och alltså kan vi inte släppa ut honom igen. Vi måste alltså ha någonstans där han kan bo innan vi fångar in honom.
 
Jasså kan man till 99% få katten hustam igen? Så säger dom inte här på katthemmet i min stad iaf. Går det för länge så kan du inte ens klappa katten utan att den river dig. Jag har ju själv en vildkatt. Hon är i dag 15 år gammal. Men jag matade hennes mamma och hon tackade mig genom att komma med sin lilla kattunge. Ja, eg var det 2 st men den ena fick jag aldrig tag på. Jag fångade henne med en kattbur som jag ställde ut och hade ett snöre till fönstret. När katten gick in i buren för att äta så drog jag i snöret. Då stängdes dörren om kattburen. Det tog mig över en vecka innan jag ens fick ta på katten. Och då offrade jag flera timmar per dag och bara sitta på golvet och prata med kattungen. Den var då ca 8-9 veckor gammal. Hur länge ska det inte ta att få en vuxen vildkatt tam???
Det är ju bra att du engarerar dig för katten. Men jag tror aldrig att du kan hitta ett hem till honom om du inte kan fånga honom först. Och då måste du ju ha ett hem direkt till honom. Du biter i din egen svans sas, tyvärr.
Men dom som engarerar sig i Stockholm kan väl ha den och andra katter i en större bur ett tag. Så kan ni annonsera så får ni se om ni hittar något hem. Gör ni inte det så är det ju mest humant att låta dom få somna in. Låter jättehårt men det finns så många oönskade katter här i världen. Är han kastrerad?
 
Jag önskar att jag kunde ta hand om honom!
Vi har ett rum som man skulle kunna stänga till så han fick vara ensam.
Men vi bor rätt litet och har två katter, en hund och ett marsvin också.
Dessutom skulle min mamma ha lite att invända.. :(
 
Jasså kan man till 99% få katten hustam igen? Så säger dom inte här på katthemmet i min stad iaf. Går det för länge så kan du inte ens klappa katten utan att den river dig. Jag har ju själv en vildkatt. Hon är i dag 15 år gammal. Men jag matade hennes mamma och hon tackade mig genom att komma med sin lilla kattunge. Ja, eg var det 2 st men den ena fick jag aldrig tag på. Jag fångade henne med en kattbur som jag ställde ut och hade ett snöre till fönstret. När katten gick in i buren för att äta så drog jag i snöret. Då stängdes dörren om kattburen. Det tog mig över en vecka innan jag ens fick ta på katten. Och då offrade jag flera timmar per dag och bara sitta på golvet och prata med kattungen. Den var då ca 8-9 veckor gammal. Hur länge ska det inte ta att få en vuxen vildkatt tam???
Det är ju bra att du engarerar dig för katten. Men jag tror aldrig att du kan hitta ett hem till honom om du inte kan fånga honom först. Och då måste du ju ha ett hem direkt till honom. Du biter i din egen svans sas, tyvärr.
Men dom som engarerar sig i Stockholm kan väl ha den och andra katter i en större bur ett tag. Så kan ni annonsera så får ni se om ni hittar något hem. Gör ni inte det så är det ju mest humant att låta dom få somna in. Låter jättehårt men det finns så många oönskade katter här i världen. Är han kastrerad?

Kan tänka mig att "ditt" katthem säger så. Det är många katthem som har den inställningen, dels för att de kanske tror det och dels för att en "vild" katt som sitter på katthemmet tar upp plats länge efter som det oftast tar mycket längre tid för de att hitta nya hem. Så de vill helst inte ha in dem, inte för att vara elaka utan för att de stoppar upp för mer tama katter att komma in och få nytt hem. Jag har också en vildkatt hemma, född ute och har bott sitt första år vild ute. Det tog ungefär två veckor innan jag kunde klappa henne. Så det är väldigt individuellt från katt till katt. Här i Sthlm har vi akutgruppen som i stort sett bara jobbar med förvildade katter. Gå gärna in på deras sida och läs mer om de fd förvildade katterna. Eller läs solskenshistorierna här på sidan. En katt som en gång varit tam är lättare att få att lita på människor igen så det kommer nog inte vara något problem. Tar kanske lite tid bara. Att vi försöker hitta tillfälliga eller permanenta hem innan vi fångar in katten är vanligt och brukar lösa sig. Iallafall om man har lite mer tid än den här gången.

I fallet med den här katten verkar det lösa sig. Han kommer troligtvis att får komma till ett katthem på VIP plats. Ett litet problem kvarstår dock och det är var han ska vara mellan infångandet och veterinärbesöket men det är ju ett mindre problem än innan iallafall. Försöker få besked om han kan komma till den tillfälliga lokalen under de timmarna/dygnet det handlar om.
 
Vad skönt att det verkar ordna sig för kissen då. Hoppas att ni hittar ett hem åt honom till sist. Där han är välkommen.
Ang vårt katthem. Jag har 2 st förvildade katter hemma hos mig. Dom brukar ge sig på mina 8 katter ibland. Så dom kommer hem med sår. Några ggr har jag t o m behövt ta hit veterinär. Då pratade jag med katthemmet. En av dom måste ha blivit utsläppt här nu i våras för den är ny. Den andra gick ifrån sitt hem 1 km härifrån sedan 6 år tillbaka. Dom sover gärna uppe på skullen här. Men den nya sa dom att vi skulle fånga nu i vår eftersom annars skulle det nog inte gå att få den tam igen. Den andra skulle vi fånga för att avliva. Men dom fick aldrig någon bur ledig så det blev aldrig så. Och nu är ju katterna borta. Dom kommer bara hit till vintern. Så vi får väl vänta till hösten med att försöka fånga dom. Det finns jättemycket katter häromkring i skogen. Som ingen äger. För ett par veckor sedan hittadejag en död katt när jag var ute och red. Han var svanslös. Vi har hört oss för överallt och ingen saknade honom. För jävligt helt enkelt. Grannen begravde honom åt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp