Bukefalos 28 år!

Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

YorkWann

Trådstartare
Ibland känner jag mig som världen mest otursförfölja och sämsta hundägare.

Min hund har på tre år;

Kapat tassen/benet mitt i tu. (bokstavligt talat alltså, man kunde "öppna" och se själva benet)

Vi har blivit påkörda.

Han har blivit påkörd av en cykel.

Han har fastnat med svansen mellan ekrarna på cyklen.

Fått en pinne in i sidan som nästan tog lungan.

Haft/fått diskbråck.

Komplikationer vid en kastrering/buköppning.

Och nu då, var ute en 40 min runda, kommer in, han är halt, efter en halvtimma, blockhalt. ringer vet som säger att jag ska avvakta, men efter en timme till vill Kimi varken äta elelr dricka utan bara sova. Vilket INTE är likt honom. :( Åker in akut, till sist konstateras spricka i bogbladet och inflammation i bogleden, samt en sträckning vid hasen. Han får sprutor, jag får massa recept och here we go again med LUGNA koppelpromenader i 4-8 veckor, och ingen rörelse alls de närmsta tre dagarna.... :crazy:

Enligt veterinär är det ren otur! Det finns/fanns inget jag kunde gjort för att förhindra något av detta i stort sett. ( Tassen gick itu mitt ute i skogen där någon antagligen slängt glas eller metall, haltheten idag berodde antagligen på sned landning, tvär landning där han stötte in/mot något..)


Men, men. bättre att veta vad som är felet...


(tur man har försäkring! Började räkna vad jag lagt ner i pengar på den hunden sen jag fick honom, när jag var uppe i 100 000 ca slutade jag räkna... :crazy: )



Suck!
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Äsch, du vet vad jag tycker om detta.

Hur elakt det än låter så; "Shit happens!"

Det är inga porslinshundar och idioterna har för liten hjärna för att se sig för!

Puss på dig och Kimi! :love:
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Jo han fick åtta ben och halv hjärna istället.. :p Fast ibland hade det varit trevligt att linda in dem i bomull...

Glömde, han har slagit ut en tand och skrapat upp hela skinnet på framtassanra med (Han har bra läkkött enligt vet :p )
 
Senast ändrad:
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Du har nog fått rottisens otur, jag begriper inte hur han lyckats ta sig till över 8 år utan att slå ihjäl sig. Men oroa dig inte, nu är det snart över för vi har fått tillbaka oturen. I sommras lyckades han bli blockhalt på plan mark. I Koppel. Med 5 personen som vittnen och ingen såg något.

Då snackar vi om en hund som gjort sådna vurpor att hjärtat stannat när man sett honom, men som han klarat av utan en skråma.
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Herrejäklar och jag trodde att jag haft otur med mina...!

Du måste ha nerver av stål vid det här laget. Och en skitstor förstahjälpenlåda för hund. :p
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Du är ingen dålig hundägare! Vad hade du kunnat göra för att förhindra det som hänt? Hållt honom kopplad och bara rasta på tomten. DÅ hade du varit en dålig hundägare. Sånt här händer och det är inget du kan göra något åt, men otur, det har du :crazy: Din hund påminner mig om en viss fuxmadam ...
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

ja, otur har jag allt. Förra hunden dog av tarmvred, första symtom tills han var död gick på en timme. Han var under utredning, för han förtvinade musklerna på vänstersidan, gick lite som en krabba mest hela tiden. fick dock aldrigsvar på vad det kunde vara.

Ja, som det här då, blockhalt utan att jag egentligen vet vad som hände, och jag var med precis hela tiden! :crazy:

Skogstrollet; Ja, första hjälpenlådan är väl inte direkt liten, har flera små med, en till tävlingsträningsväskan, en till stallet osv :D dock ingen till mig själv :p

Fanzia; Ja det är allt lite synd om oss idag :p

Glim; Nä, jag vet. Men ibland tänker man att de får baske mig bo inomhus enbart och kissa i kattlådan. ja, vi börjar komma upp i Bellas veterinärbesök nu :-/
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Du måste ha nerver av stål vid det här laget. Och en skitstor förstahjälpenlåda för hund. :p

Man börjar ju kunna veta rätt bra vad som man bör åka in för och inte. Han har väldigt hög smärttröskel, och haft lite sträckningar och sår som jag inte åkt in för. Men när han vägrar sätta ner tassen alls och sen inte vill ställa sig upp elelr knappt vakna, då var det dags att åka! :crazy:
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Håller med Aliide, shit happens!!

Du är en ypperlig hundägare Maria och det vet du nog själv om också..

Kram
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Man börjar ju kunna veta rätt bra vad som man bör åka in för och inte. Han har väldigt hög smärttröskel, och haft lite sträckningar och sår som jag inte åkt in för. Men när han vägrar sätta ner tassen alls och sen inte vill ställa sig upp elelr knappt vakna, då var det dags att åka! :crazy:

jag åker inte in om min hunde inte sätter ner tassen då hon har sträckt sig illa ett par ggr. ligiment och ett par lugna dagar (brukar gå över på 30-60 min:p) och ett extra öga.
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Usch, stackars er.

Jag lider med dig, Iver har stått på medicin och koppelvila 2½ månad nu och lär inte få slippa kopplet förän till jul. :(:crazy:
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

jag åker inte in om min hunde inte sätter ner tassen då hon har sträckt sig illa ett par ggr. ligiment och ett par lugna dagar (brukar gå över på 30-60 min:p) och ett extra öga.

Mm, var ju tur att jag inte följde det rådet med min igår... :)

lilljessicah :( Ja, huvva..
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

jag åker inte in om min hunde inte sätter ner tassen då hon har sträckt sig illa ett par ggr. ligiment och ett par lugna dagar (brukar gå över på 30-60 min:p) och ett extra öga.

Det beror väl på om man har en smärtkänslig hund eller inte.
Jag har haft en hund som ynkade sig för minsta lilla och då hade jag nog reagerat som du om hunden linkande lite, men har man sen bulldozern som jag har nu. Han grävde i grus och ville springa som vanligt trots ett riktigt fult operationssår i tassen spruckit så att det var både djupt och brett. För att inte tala om när jag fick tjata på djursjukhuset att ta in honom, de trodde han bara led av sviterna av magsjuka och tyckte jag skulle avvaka eftersom han "bara var lite gnällig". Jag fick propsa på att de inte bara skulle rektalundersöka honom och när de röntgade honom så sa de "ojdå,det här hade jag inte väntat mig" och la in honom på studs, en riktigt, ful och förstorad prostata hade proppat igen tarmen... så den dag han verkligen haltade så åkt vi in akut. Det slutade med att det inte ens räckte med rimadyl utan fick åka in och hämta tramadol åt honom.. Då har hunden ONT:crazy:
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Tips på aktivering på hund som måste vara stilla? De där "Träkluriaspelleksaktjosan" (av nina någonting)är redan hemlånade, Letat korv inomhus och få ut köttbullar ur äggkartonger, mjölkpaket tjepade i kartonger osv ( tog typ 4 sek...) godis ur petflaska vart lite för lattjo :crazy: :p
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Komma på hur han ska få ner, fram, ut tex. toarulle med godis i och med långt snöre. Kasta in rullen under sängen och låt snöret ligga utanför, hunden ska då komma på att dra fram rullen utan att krypa under själv. Eller ute, kasta upp rullen i ett träd och låt snöret hänga ner (nära stammen först så det blir lättare för hunden), sen får hunden klura ut själv hur den får ner rullen. Kanske lite för häftiga lekar om hunden skulle var still.

Lära hunden att vara "blyg". låta hunden ligga framför dig och lägg lite gräs eller en garnstump så den irriterar på nosen, pannan. När hunden använder tassen över ögonen (tar bort skräpet) lägger man till ordet man vill använda.
Det är en lugn aktivitet.

Leta godis under en filt (om den kan leta försiktigt), eller godis under ved eller brädbitar som den behöver plocka bort först.

Städa!
Strö ut något som du säger åt hunden att plocka upp och lämna i tex en korg.

Hålla i en kotte, nyckel eller något sådant för att kasta, lägga ut och få hunden att hitta just den du höll i.
 
Senast ändrad:
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Tack för tips, det med snöret under sängen ska jag absolut testa! :)

Resten är i stort sett testade, men det vart inte under så lugna former så... :crazy:
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

min har hög gräns. det ska mycket till innan hon pipper för att hon har ont. men e hon däremot lugn börjar jag bli orolig (då det e en väldigt aktiv hund). först då funderar jag på att åka in.
 
Sv: Blå Stjärnan i 7 timmar ikväll...

Ja?

Jag vet inte riktigt vad du vill med dina inlägg, vad vill du att man ska svara på?


:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp