Bukefalos 28 år!

Bli klappad vid matskålarna?

Red_Chili

Trådstartare
Många gånger har jag fått höra att man ska låta katterna äta ifred, att de ska få vara ensamma vid matskålarna osv för att det ska vara lugnt och tryggt där. Well, vår katt vill INTE vara ensam vid skålarna :D Tvärt om så jamar hon högt tills man sätter sig på huk bredvid henne och stryker med handen över ryggen på henne. Då börjar hon äta och allra gladast blir hon om man klappar tills att hon ätit klart.

Det är ju absolut inget problem, men jag kan inte låta bli att fundera på om det är ett vanligt beteende eller vad det kan finnas för orsaker till att hon gör som hon gör :p Såå ni kattkunniga bukefalister, vad säger ni?
 
Har haft katt i nästan hela mitt liv, men aldrig haft någon som behövt sällskap vid matskålen.
Snarare tvärtom.
 
Min ena blir gärna klappad när han äter men inte så att han behöver sällskap. Han brukar lite mer liksom säja tack för maten och sen är det bra.
 
Mina vill inte bli klappade, däremot vill de gärna ha sällskap. Den enda mer än den andra. Speciellt om det vankas rått kött, då vill den ena helst bli handmatad.
 
Min lilla Alice äter sitt torrfoder närsomhelst (den står framme hela tiden) men när hennes älskade blötfoder åker fram vid middan vill hon absolut ha sällskap. Inte klappningar eller sånt men om jag går därifrån och hon blir ensam så följer hon hellre efter än att hon slukar upp sin middag. Så jag eller någon annan bör vara i samma rum så hon slipper dras itu mellan behoven att äta eller följa efter oss :D

Det är kanske inte direkt "naturligt" som väl är att vakta sin mat/äta när ingen kan anfalla men våra huskatter har ju inget behov av sådan vaksamhet så jag tror helt enkelt att det är olika mellan olika katters personligheter :) Kan ju kanske vara en vanesak också.
 
Ena katten äter inte om vi är i samma rum (om det inte är torrfoder, då kan han bara inte hålla sig ;) ) utan väntar tills vi gått, eller så får vi vänta med att gå in i köket... Andra katten vill helst att vi sitter bredvid och klappar honom medan han äter, han kommer ofta ut i köket när vi lagar mat och menar på att det inte finns någon mat (oavsett mängd i skålen). Då är det meningen att han ska lyftas upp, placeras framför skålen och klappas. Händer dagligen och "sätter du dit katten?" har blivit ett uttryck här hemma :D
 
Jag har också en som vill ha lite draghjälp när hon äter. Hon har varit sådan hela livet. Blötmat kan hon tänka sig att äta från fatet på golvet någon gång när det passar, men torrfoder (som hon får för att vi inte får i henne tillräckligt med blötmat) ska serveras på hennes pall, i rätt skål och helst ska hon bli klappad samtidigt. Det duger oftast om någon sitter bredvid också. Maten måste vara nyupplagd, och är det mindre än en fjärdedels Maja-portion kvar slutar hon äta tills man fyllt på igen.

Hon bytte personlighet totalt under dräktighet och digivning, då åt hon mestadels barf och det med god aptit. Knäppdjur...
 
Min katt kräver inget sällskap vid matskålen, men han tackar inte nej heller så att säga!:p
Lill-katten däremot är extremt kelsjuk. Det blir ett väldans gap och skrik om hon måste vara hemma någon timma ensam! Då "straffar" hon en genom att ligga på ens mage och spinna i 4 timmar!:rofl::love:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 271
Senast: Migo
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Tualma
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp