Bukefalos 28 år!

Bli med hittekanin

kvandi

Trådstartare
För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil bort. Så han erbjöd tillfälligt hem de dagar polisen måste förvara hittegods-djur.

Dagarna rinner iväg och kaninen är jättetam, social och nyfiken. Har absolut varit någons kelgris! Avlivningshotet hänger tungt och jag har sagt att den inte får avlivas, då tar jag den. Så nu börjar det närma sig att jag kanske skaffar kanin! Min stora plan är att hitta den ett kärleksfullt hem som kan ha tid att aktivera den. Jag hinner sköta den men inte gosa, gulla och leka.

Skulle behöva lite råd då jag inte kan något om kaniner!
1. Den kommer få bo nånstans i stallet. Kan inte avvara en hel box, så funderar på att bygga ett kaninhägn nånstans i ladan. Bör hägnet ha tak med tanke på stallkatten? Hur stort är rekommenderat utrymme? (det är ganska trångt i ladan/stallet). Kan den "bo på höjden" eller är det risk att falla från hyllor?

2. Hur är det med foder? Hö har jag nu, plastat hösilage på vintern(10,5mj, 93smbrp), räcker det med bara hö? Eller är det kaninblandning från zoo som gäller annars?

3. Måste den stå på spån? Kan jag ha in halmpellets som strö? Eller torv? Har även fin foderhalm. Lär de sig "gå på låda" om de får chansen?

4. Ska kaniner ha trädgrenar att gnaga på? Någon favoritsort?

5. Något viktigt jag inte tagit upp?
 
1. Du bör definitivt ha ett tak på buren. Rekommenderat utrymme beror på kaninens storlek, kan dock inte måtten i huvudet. Jag skulle undvika att ha kaniner boendes på höjden, men det beror ju på hur buren ser ut. Är det bara ett hål och en planka för att ta sig ner så är det ju okej, men att ha hyllor så att den kan ramla ner skulle jag undvika i alla fall.

2. Samma hö som hästen äter kan kaninen äta och de vill ha fri tillgång. Vad gäller hösilage så finns det olika bud vad som är bäst, finns säkert någon här som kan det bättre. Ifall du ger kaninen bra hö och grönsaker så kan det räcka. Men på vintern kan det vara bra med lite pellets ifall det är kallstall. Kaninblandningarna är oftast ingen höjdare, bör vara pellets eller liknande.

3. Du kan ha halmpellets som strö. Jag hade träpellets till mina. Kaniner kan lära sig att gå på låda, oftast så väljer de en plats att gå till och är sällan särskilt skitiga av sig. Kaninen bör dock få ett bo med t.ex. halm att bädda i till vintern så att den kan hålla värmen.

4. Tänderna växer hela livet och de bör ha något att gnaga på. Behöver inte nödvändigtvis vara grenar men kan man erbjuda det så brukar det vara uppskattat.
 
1. Hur stor är den? Du behöver inget tak såvida du inte har besök av räv i ladan eller om den hoppar över annars. Katter tar sällan vuxna normalstora kaniner. Jag hade inte haft tak om kaninen bor i en lada. Den behöver en bolåda att gå in i och att kunna sitta på. Ställ gärna in en halmbal så kan den gräva lite i den. Kaniner tycker om inredda utrymmen där de kan sitta högt, krypa under saker osv. Den ramlar inte ner från hyllor, men ha gärna ramper ner från höga våningsplan.

2. Den ska alltid ha fri tillgång på hö. En del raser behöver kraftfoder, nån näve om dan max. Men troligen behövs det inte alls. Ge gärna grönt varje dag, och ta bort ev rester nån dag senare så det inte blir dåligt. Så kan du skippa pellets.

3. Alla strö går bra, ta det du har och föredrar att mocka i. Om du ställer in tex en kattlåda med halm och i övrigt har torv kommer den kanske att kissa mest i lådan, upplever att de föredrar att kissa i halm som de kan bädda lite med. Gräva över kisset.

4. Ja de bör ha grenar, äppelkvistar är riktig favorit, men det mesta funkar i lövträdsväg. Gran går också hem.
 
Mått finns på jordbruksverkets hemsida, det är nya regler nu för kanin och de är beroende av kaninens stl så du måste kolla vad den väger ungefär. För medelstor kanin är det 0,7kvm som gäller tror jag, minst 80 cm högt och kortaste sidan ska va 70cm tror jag. Men är osäker så kolla tabellen för säkerhets skull. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp