Blindbrodd bak i hagen eller inget?

mackan

Trådstartare
Vi har en debatt för att inte säga gräl i stallet om vad som är värst, inga brodd bak i hagen och risk för fläkning och andra skador, eller blindbrodd bak och hästar som busar så mycket att de inte gör något annat än hoppar och sparkar mot varann dagarna i ända. Det är en flock på 5 valacker och de busar och stojar väldigt mycket, dvs hoppar, sparkar, biter, busar. Även blind brodden blir väldigt vassa kanter osv när de sliter på dem säger vissa, och orsakar skador på de hästar som kommer ivägen. Vi har i dagsläget broddat fram på allihop, men grälet gäller alltså om hästarna ska få ha nån form av brodd, ens blindbrodd bak, eller inget alls. Hur gör ni alla? tack!

Sv: Blindbrodd bak i hagen eller inget?

Det är väl bättre att de har brodd än att de ramlar och fläker sig? ska själv köpa brodd till mina hästar idag, fullblodet får ha runtom, ponnyn fram, hehe, har ju inga bakskor ;)
fast på natten bara fam på fullblodet ifall hon sparkar ponnyn, de bor i samma box.
tycker i alla fall det är bättre med broddskador än med fläkskador!

Det är ingen lätt fråga, som pest eller kolera....
Jag brukar låta broddarna vara i fram och ha blindbrodd i bak (nu har jag bara ston som inte sparkar lika mycket med frambenen som valacker/hingstar). Att blindbrodden skulle få väldigt vassa kanter tycker jag låter lite överdrivet, då kan man ju bara byta ut mot nya. Tycker snarare att de brukar slitas och bli så trubbiga att man inte får bort dem. Blindbrodden är ju så pass liten att om de verkligen skulle bli sparkade är det ju minst lika illa att hästen är skodd (utan brodd alls).

krypto skrev:
Det är ingen lätt fråga, som pest eller kolera....

Ja precis, det är däri debatten uppstått haha...! Jo vi har delade läger som säger precis som du, att blindbrodd inte blir vass etc, samtidigt har vi ett par hästar som på nåt sätt slipar dem riktigt vassa i kanterna, - vittnen på detta med andra ord, och dessa hästar stojar värst..... de som argumenterar MOT blindbrodden säger att den ju helt klart erbjuder ett grepp, annars skulle man inte ha det som halk alternativ i hagen, och innebär det grepp på marken så innebär det grepp på kompisarna etc... det är en hemsk debatt, för de stojar så mycket att man förstår sidan som är rädd för skador av den anledningen, samtidigt som man ju är jätterädd att de annars halkar och fläker sig.!

Vi har kommer att ha guldskor på fjordingen, så hon kommer ju ha broddar dygnet runt, men våran shettis går barfota! Jag håller med Glimfeather, det är bättre med broddskador än att dom halkar ihjäl sig...! Gud vad jobbigt att brodda ur bak varje dag och sätta i blindbrodd! Kallt! (Själva har vi förstås utestall, ni kanske har inne, då är det varmt! :) )

Nä, vi har ett kallstall med en oisolerad dörr rakt ut i hagen! fast jag vet inte hur kallt det kommer bli sen när korna kommer in på andra sidan väggen! och jag måste ju ändå sätta på den stora boots varje dag :P men det kan ju bli så att de går på lösdrift till vintern, det är nästan helt säkert faktiskt! men då vågar jag nog ändå inte ha henne broddad bak, hon han vara förjäklig mot ponnyn ibland fast de är polare :crazy:

mackan skrev:
de som argumenterar MOT blindbrodden säger att den ju helt klart erbjuder ett grepp, annars skulle man inte ha det som halk alternativ i hagen, och innebär det grepp på marken så innebär det grepp på kompisarna etc

Blindbrodd är inte ett alternativ i hagen p.g.a. att den ger grepp. Den är ett alternativ i hagen för att den håller broddhålen rena från smuts så att det blir enklare att sätta i riktig brodd när man ska ut och rida.

Förr var det inte tillåtet med brodd på hästarna i vårat stall, idag går alla fullbroddade runt om. Skillnaden nu mot då är det, att skadorna har minskat även om någon sårskada uppstått fast inte av allvarlig typ. Eftersom vi har kallstall, märker vi även att de inte är lika frysna längre. Orsaken är att det inte behöver gå runt och spänna sig, när det sker fryser hästen mycket lättare.

Vi har också hästar som lattjar, fast här pratar vi 15 st samtidigt. :D Hur man löser brodd frågan är nog olika, för min del skulle jag inte ens skänka tanken åt att låta pållarna vara obroddade i våra hagar. Det beror mest på ett sånt usel underlag, töar detta upp nu för att sen frysa lite bli det rena rama barkisen här. Man kan inte ens skylla på hästarna att de har trampat upp, för barkaisen kommer även utan deras medverkan :(

Ett underlag med mestadels snö, skulle det förmodligen inte kännas på samma sätt och möjligen skulle man kunna överväga blindbrodd bak då. En fläkskada är i de flesta fall värra än broddspark, och av de 7 fläkskador jag har sett avlivades 6 hästar och den 7:e går som sällskapshäst.

Jamen om det är så varför blir hälften av svaren här att jag ska ha blindbrodd på bak i hagen därför att det är bättre än att de halkar och fläker sig? Förstår du min fråga? Det är precis samma påstående som ditt som hälften av lägret vidhåller - det finns ett antal alternativ som håller brådd hålen fina till den vanliga brodden man ska ha vid ridning. Tjärdrev, gummi ploppar från Börjes, fetvadd.....??????

fy 17... är livrädd för fläkningar..... usch! så skador av blindbrodd blir inte så farliga är det summan av det hela, även om de har vassa kanter efter vissa hästar, hur de nu bär sig åt för att nöta dem så vassa..?

tror att broddproblemet är ett probem för de som bor söderut i landet, norr om dalälven släpper man ihop broddade hästar utan problem medan man söderut knappt sett en sko med fyra broddhål än mindre en riktig isbrodd ;-)

med andra ord tycker du att fara/rädsla för brodd skador är överdrivna? Bor långt söder om dalälven och nog använder vi isbrodd här också vintrarna igenom ;) Det är som sagt brodd versioner i hagen vi debatterar dock....

Jag skulle aldrig våga släppa ihop hästar med broddar. Förra vintern råkade en häst på stallet min syster jobbar på bli sparkad av en broddad häst i hagen, det var vara att avliva på plats.

//Jenni

Ja precis... men var det verkligen med blindbrodd? Jag försöker ta reda på om det är sant att blindbrodd inte ger så stora skador OM olyckan är framme.... Har fått så många olika svar här, ser ut som debatten i vårt stall och grälet inte kanske är helt konstigt, uppenbarligen tycker fler än vi väldigt olika. Men jag är jätterädd att de fläker sig i hagen, samtidigt som precis som du påpekar, hemska skador händer av brodd oxå. Och blindbrodd? Om hästarna sliter skarpa kanter på dem? vad 17 göra? det är verkligen pest eller kolera i denna debatt...

Det är ju den hårda kärnan i mitten på de vanliga broddarna som ger fula sår.
Om en skarpslipad blindbrodd (hur nu det skulle gå till, jag har bara sett att kanterna blir rundare och rundare) skulle orsaka ett sår så blir det 'bara' ett ytligt sår, inte särskilt djupt i jämförelse med vanlig brodd.

Vid hårdpackad snö kan jag tänka mig att blindbrodden ev. ger ett något bättre grepp än sko utan brodd, men på is ger den inget extra grepp alls.

aha då är jag med dig.

Synd att det inte finns någon sorts blindbrodd som INTE skadar men som ändå ger lite grepp.... om jag då har blindbrodd bak så minskar alltså inte risken för fläkning etc särskilt mycket? (vanliga broddar fram).....

Nej, inte mycket. Bara om det är hårdpackad snö som ändå är så pass mjuk att blindbrodden sjunker ner lite.
Och så om det är knöligt förstås, då finns alltid möjligheten att blindbrodden hakar fast i en knagglighet och hejdar halkningen lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 562
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 372
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 133
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna