Bukefalos 28 år!

Blindbrodd

95johsv

Trådstartare
Då har hovis varit ute och jag passade på att be honom om att göra 4 broddhål per hov och sätta i blindbrodd. Så försvann kylan och jag tänkte att vad bra, då byter jag till plugg istället som inte sticker ut. MEN jag får inte loss brodd :devil: ....

Har pga detta inte ridit på asfalt mer än absolut nödvändigt för att inte slita ner blindbodden.

Dock är jag osäker på hur mycket påverkas benen på hästen om man rider på lerväg och grusväg med blindbrodd i? Det måste bli betydligt mindre glidfas bla.

Brukar göra som så att är det plusgrader = plugg, runt nollan, kanske lite is = blindbrodd, och vinterväglag = isbrodd.

Har provat med längre verktyg, bägge händer men hästen min uppskattar inte det. Tror det känns i knät på frambenen bla. Vill ju inte göra illa honom heller...

Så vad skulle ni göra? Är det OK som det är nu?
 
Sv: Blindbrodd

har du testat att hålla hoven som hovslagare gör? om du står så och kniper åt med knäna och sedan tar en skiftnyckel (rätt stor) så kan man ta i ganska mycket utan att hoven/benet vrids.
 
Sv: Blindbrodd

har du testat att hålla hoven som hovslagare gör? om du står så och kniper åt med knäna och sedan tar en skiftnyckel (rätt stor) så kan man ta i ganska mycket utan att hoven/benet vrids.


Hålla på detta sätt samt med händerna och be någon annan att försöka dra loss dem. Har man ett stadigt grepp kan man ju även låta någon annan använda en skiftnyckel och försiktigt knacka på skaftet med en hammare. Det brukar kunna släppa lite på trycket.

Eller är det så illa att de är hel nerslitna? Då hjäper ju tyvärr inget annat än att vänta tills hovslagaren kommer nästa gång...

Annars så tror jag inte att benen påverkas nåt av att du har brodd i när du rider på mjuk mark. Brodden sjunker ju ner i marken.

Malin
 
Sv: Blindbrodd

Är brodden monterad innan skon riktades så brukar det kunna vara så illa att det inte går att få loss den alls.

Många hovslagare gör så eftersom broddhålen vanligen måste gängas om efter skoriktning.

Tips om du vill ha möjligheten att byta brodd då och då.
Köp gängtapp. Be om skor med hål men gänga om och montera brodden efter hovslagaren gjort sitt.

/P Döben
 
Sv: Blindbrodd

Kan inte prova idag men ska se om någon snäll själv istallet vill knacka lite imorgon.

Jag vet inte hur hovis gjorde. Var inte där när han skodde. Så om han riktade skon efter brodden satt i eller ej vet jag inte.

De är inte nedslitna ännu. Ville bara inte påverka benen mer än nödvändigt med glidfasen iom han är under igångsättning.
 
Sv: Blindbrodd

Brukar göra så att hovis lämnar broddhålen tomma. Tyvärr hände det förra gången att broddhålen blev fulla med grus som kilade fast sig och inte gick att gänga om. Då behövde jag inte använda brodd så jag sket i det, men nu vet man ju aldrig när kylan tänker komma. Därför tänkte jag att om det sitter blindbrodd i så är det inget problem... Muaha vad jag misstog mig...

Hovis skodde på mogronen och jag hade ingen möjlighet att ta mig ut förrän på kvällen...
 
Sv: Blindbrodd

Brukar göra så att hovis lämnar broddhålen tomma. Tyvärr hände det förra gången att broddhålen blev fulla med grus som kilade fast sig och inte gick att gänga om. Då behövde jag inte använda brodd så jag sket i det, men nu vet man ju aldrig när kylan tänker komma. Därför tänkte jag att om det sitter blindbrodd i så är det inget problem... Muaha vad jag misstog mig...

Hovis skodde på mogronen och jag hade ingen möjlighet att ta mig ut förrän på kvällen...
En del trycker i bomull i hålen tills det är dags för brodd och det verkar funka. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp