Blir TOKIG på falsk krupp

LitenIsa

Trådstartare
Verkar vila en förbannelse över dem nätter när jag har jobbat kväll... Kom hem igårkväll vid 22.30, hade precis krypigt ner i sängen och börjat slumra in när jag hör det typiska "skällandet" innifrån Sagas rum. JÄKLAR rent ut sagt, krupphosta...

Fort ut med henne i friska luften, trycker i henne mollipeckt och en dos airomir via inhalatorn, ingen förbättring. Hon hostar så hon knappt får luft (dock hade jag självklart fortfarande läget under kontroll annars hade jag åkt in på en gång). Det värsta var att det var ju inte ens kallt ute, var 1o grader och kvalmigt vid midnatt så den där kalla friska luften infann sig ju aldrig.

Satt med henne i 3 h och var minutrar ifrån att ringa ambulans när det äntligen började släppa. Sen fick hon ett nytt anfall vid 05.30, dock inte alls lika jobbigt som det första...

ALLA husmorstips tages tacksamt emot. Ånga i badrummet har testats innan utan effekt. Kan man stoppa in barnet i frysen tro?;)

Sv: Blir TOKIG på falsk krupp

Kan tillägga att hon har förkylningsastma och behandlas med pulmicort vid behov. Men igår visade hon inga tendenser till nån början på förkylning. Imorse startade vi återigen med pulmicort så jag hoppas att det hinner verka lite innan det blir kväll och natt.

Jobbigt att dem jämt blir som sjukast på nattetid då man känner sig extra utsatt och ensam:( Maken sov igenom hela altet, nån måste ju vara pigg och stiga upp på moronen också plus att han blir mer hispig än mig så det var skönt att ha honom ur vägen:D.

Har ni inte fått Lepheton-Desetol utskrivet? Isf så be läkaren skriva ut det. Ge det direkt vid första hosten för det backar aldrig av sig själv förens till morgonen. Prova att höja upp barnets överkropp i sängen för det är ju när e ligger ner som problemet kommer (för att sen försvinna när de kliver upp på morgonen) Vi brukar palla upp med kuddar bakom ryggen. En del höjjer hela sängen (ställer huvudändan på böcker) Öppna fönstret så det blir kallt. Är barnet litet är babysittern eller sittvagnen bra så de kommer upp lite.

Vi har haft världens kruppigaste kille och fått åka massa vändor till akuten, även med ambulans. Vi har även fått betapred att ge vid större anfall hemma. Nu vid nästan fem års åler är det "bara" den där skälliga hostan kvar och den fixar Lepheton-Desentol bra.

Det är verkligen jättetärande med dessa kruppnätter.

All lycka till. Voff med Måååååånga kruppnätter bakom sig

Vi fick också diagnosen förkylningsastma på killen och behandlade precis som ni. Det visade sig under en resa till Turkiet där lillen blev blå och fick ingen luft att det var bronkit ( sa Turkarna) Fick en dunderbehandling av något jag inte vill veta vad det var och sedan dess är alla sådana problem borta. Han var då nästan två så det är tre år sen nu.
Det började som vanligt med krupp.

Sist jag frågade om utskriven medicin fick jag svaret att dem inte längre skriver ut det för "hemmabruk". Ska ta ett snack med dem igen.

Kanske en tripp till turkiet vore bra då så man kan få en dos av den där dundermedicinen:D. tack för dina tips, ska ha dem i bakhuvudet ikväll ifall det börjar igen.

L-D är ingen märklig medicin alls. Varenda kruppare jag känner till har den hemma. Den är nog snällare isf än Mollipect så stå på dig :laugh:

L-D är ingen märklig medicin alls. Varenda kruppare jag känner till har den hemma. Den är nog snällare isf än Mollipect så stå på dig :laugh:

Konstigt att jag fick svaret att det inte finns längre.. Ska hänvisa till denna bukelänk om dem inte lyssnar på mig;)

L-D är en blandning av två hostmediciner. Kan vara lite knepigare att få tag på numera pga apoteksutförsäljningen.

Okej. jag ska iallafall ringa vår läkare imorgon och fråga.

Resten av helgen har varit lugn. Skönt...

Betapred har funkat bra för oss, har alltid en dos hemma.

Betapred är receptbelagt och isf en skarpare medicin än L-D. Den ges vid större krupptillfällen medans L-D ges redan vid hostan. Vet inte hur stora kruppanfall ditt barn har och hur gammalt?

Vår son fick första anfallet redan vid 4 mån och har haft ibland ett par i mån. Totalt har han haft 6-7 större och 10-15 mindre per år. Han har fått panik vid flera så ca 3-4 amulansfärder har det blivit på fyra år och då har han fått andningsmask redan i ambulansen plus betapred på akuten.

Betapred tar ett par timmar att verka fullt ut och många väntar för länge med att ge det. Barnet blir sedan väldigt aktivt så man kan få räkna med att all sömn den natten är borta. Bara att dra ur telefonen och sova nästa dag.:crazy:

Sen brukar den lilla nästäppan eller förkylningen komma som kruppen påannonserade.

Många läkare säger att betapred ska ges så sällan som möjligt för det hemmar barnets växt. Har inte märkt det på vår son som fått ca 4-5 doser året men vi ger helst L-D. Men när man ser hur speedad han blir så förstår man att det är en medicin som ska ges varsamt. Det är nog svårare att få Betapred än L-D utskrivet.

Jag har upplevt väldigt olika attityd från läkarna ang krupp. Vissa ser lätt på det medans andra förstår hur tärande det är vid upprepad krupp för både barn och föräldrar och skriver då ut medicin. Vi fick heller inget utskrivet förens vid vårt tredje akutenbesök på 7-8 mån och de förstod att vi höll på att bli stammisar.;)

Mitt råd är att testa en annan läkare och verkligen förtydliga hur jobbigt ni tycker att detta är och var inte för snäll i din beskrivning. Hör även med Bvc om du känner att ni har en god relation med BM. Sen tycker jag att man gått kan åka in även om det är öken att behöva göra det bara för att visa att man som förälder tycker att det inte är okey att ha det såhär ofta. Jag upplevde att det var först då vi blev tagna på allvar.

Jättelycka till // Voff

Senast ändrad av en moderator:

Betapred är kortison i tablettform som löses upp i vatten och har snabb effekt.

Snabb effekt? Första timmen tycker jag inte att den har verkat alls:crazy: Kanske beror på hur stora kruppanfallen är. Vi har som sagt bara gett i de större fallen. Men jag tackar gud för både betapreden och L-D.:bow:

Säger också Lepheton-Desetol !!!!

Räddningen för oss som haft flera falska krupp-anfall i vinter!

För att vara ett kortisonpreparat är det snabbverkande, sen hur det verkar med krupp har jag mindre koll på. Betapred används ju till exempel vid allergiska reaktioner.

*kl*

Pratade med hennes läkare för några dagar sedan och han föreslog Betapred. Men vi kom tillsammans överens om att avvakta lite och nästa gång åka in med henne istället så att en läkare får göra en bedömning när det är igång. (Även om både han och jag var säkra att det rör sig om falsk krupp). Plus att vi medicinerar henne med en underhållsdos av pulmicort i ett par veckor även om förkylning för denna gång gett med sig.

Så summan av det hela. Nästa gång sitter jag inte flera timmar och väntar ut det utan besöker barnakuten.

Tack alla för råd och tips och för att ni gett mig lite mer kött på benen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka