Blod i urin

Carolininen

Trådstartare
8-årig kastrerad staffe. Upptäckte på lunchpromenad igår att han kissade blod. Dvs först normal långkiss och sedan efter det stänkte han rent blod flertalet gånger. Det kom även en koagel. Då hans allmäntillstånd var opåverkat och han var feberfri avvaktade jag till idag att kontakta vet.
Har fått tid för ultraljud imorgon.
Idag har han inget synligt blod och ingen feber.
Första misstanken är kanske UVI, men det känns som att han kanske skulle ha fler symtom och att urinen i snarare skulle vara blodfärgad istället för rent blod.
Jag är såklart rädd för tumörsjukdom. Borde han inte haft mer symtom vid njursten, ska ju göra så j-la ont?
Är det vanligt med prostatatumörer hos staffar tro?
 
8-årig kastrerad staffe. Upptäckte på lunchpromenad igår att han kissade blod. Dvs först normal långkiss och sedan efter det stänkte han rent blod flertalet gånger. Det kom även en koagel. Då hans allmäntillstånd var opåverkat och han var feberfri avvaktade jag till idag att kontakta vet.
Har fått tid för ultraljud imorgon.
Idag har han inget synligt blod och ingen feber.
Första misstanken är kanske UVI, men det känns som att han kanske skulle ha fler symtom och att urinen i snarare skulle vara blodfärgad istället för rent blod.
Jag är såklart rädd för tumörsjukdom. Borde han inte haft mer symtom vid njursten, ska ju göra så j-la ont?
Är det vanligt med prostatatumörer hos staffar tro?
När min terrier kissade blod hade han urinsten. Han hade en variant som satt fast i urinblåsans "vägg", den hade suttit där länge men nu skavt hål på urinblåsan som orsakade blodet i urinen. Visade ingen smärta eller liknande.
Hoppas de inte hittar något allvarligt hos din hund!
 
När min terrier kissade blod hade han urinsten. Han hade en variant som satt fast i urinblåsans "vägg", den hade suttit där länge men nu skavt hål på urinblåsan som orsakade blodet i urinen. Visade ingen smärta eller liknande.
Hoppas de inte hittar något allvarligt hos din hund!

Usch, visste jag inte ens kunde hända. Hoppas det gick bra för din hund. Han har så vitt jag kunnat se inte kissat blod idag men här är en bild på koageln som kom igår. C404A194-3814-4D66-91F0-B54C90C50019.jpegC404A194-3814-4D66-91F0-B54C90C50019.jpeg
 
Ultraljud visade inget onormalt på prostata, njurar eller urinblåsa.
Urinprov skickat på odling.
Enl vet är det mycket ovanligt med UVI på kastrater. Och han tyckte att det hela var märkligt.
Nästa steg är att ta prover för att utesluta någon blödningsribbning som tex trombocytopeni.
Eftersom han bara blödde i söndags har jag valt att fundera på det hela fram tills vi fått svar på odlingen.
Skulle det mot förmodan vara UVI så har jag ju en förklaring. Men om det inte är det vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
 
Vår terrier hade upprepade problem med polyper i urinblåsan som äldre, och opererades 2 ggr för detta innan vi lät honom somna in som 14-åring. Polyperna syntes dock väl på ultraljud.
 
Ultraljud visade inget onormalt på prostata, njurar eller urinblåsa.
Urinprov skickat på odling.
Enl vet är det mycket ovanligt med UVI på kastrater. Och han tyckte att det hela var märkligt.
Nästa steg är att ta prover för att utesluta någon blödningsribbning som tex trombocytopeni.
Eftersom han bara blödde i söndags har jag valt att fundera på det hela fram tills vi fått svar på odlingen.
Skulle det mot förmodan vara UVI så har jag ju en förklaring. Men om det inte är det vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Min kastrerade hanne (12 år) hade ju både UVI och prostatit med variga och blodblandade flytningar. Ovanligt men inte omöjligt.
 
Min förra hund kissade blod ungefär som din. Jag minns inte exakt men tror att han var runt 5-6 år då. Han undersöktes noggrant men inget avvikande hittades. Han behandlades för urinvägsinfektion och fick aldrig tillbaka det mer.
 
Ultraljud visade inget onormalt på prostata, njurar eller urinblåsa.
Urinprov skickat på odling.
Enl vet är det mycket ovanligt med UVI på kastrater. Och han tyckte att det hela var märkligt.
Nästa steg är att ta prover för att utesluta någon blödningsribbning som tex trombocytopeni.
Eftersom han bara blödde i söndags har jag valt att fundera på det hela fram tills vi fått svar på odlingen.
Skulle det mot förmodan vara UVI så har jag ju en förklaring. Men om det inte är det vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

En av mina tidigare hanar, kastrerad, fick UVI vid 12 års ålder. Jag var helt övertygad om att det var njurarna eller något annat allvarligt men UL visade inget alls medan urinprovet visade bakterier i urinen så det var faktiskt så enkelt. Håller en tumme för att det är så enkelt med din hund också.
 
Det var inte UVI.
Jag bestämde mig ändå för att avvakta. Det har trots allt inte kommit mer blod sedan i söndags.
Men vid minsta annat symtom får jag ju ha det i baktanke.
 

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 930
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp