Blodbeh av senskador?

arna

Trådstartare
Har tänkt att köpa en 17-årig men ägaren ringde och berättade att de varit och blodbehandlat för en stukning i förstärkningsbandet till böjsenan på ett framben. Nu ska hästen skrittas i 3 veckor o sedan så ska det vara läkt. Någon som har erfarenhet av denna typ av skada och behandling. Ska jag tordas köpa hästen om den ser ut att vara fräsch efter 3 veckor?hjälp!/L
 
Sv: Blodbeh av senskador?

Tycker det beror väldigt mycket på vad du ska ha hästen till, ska det vara allmän skogsmulle med lätt träning då och då så ska det väl inte vara några problem. Är det mer träning du är inriktad på och mindre skogsmulle så hade det kanske vart bäst att titta på någon annan häst.
 
Sv: Blodbeh av senskador?

Lättare dressyr o skogsmulle är tänkt. Tycker inte om att hoppa. Westernriden är den också men det kan inte jag så det blir det nog inte heller.
Blodbehandling, hur funkar det? Inget vi använder innom humanvården vad jag vet.
 
Sv: Blodbeh av senskador?

Om det är en lindrig senskada kan den ju absolut bli helt bra och duga mycket bra till skogs- och dressyrridning. Det finns ju travare och galoppörer som kommer tillbaka till banan efter senskador. Men en veterinär måste få uttala sig om det specifika fallet, eftersom skadan kan vara olika stor, sitter mer eller mindre "bra till" och så vidare. Tyngre hästar kan läka sämre, vissa slår upp skadan gång på gång och så vidare. Men jag tycker inte det låter omöjligt för din häst.
Vid blodbehandling behandlar man hästen med sitt eget blod. Alltså man tar blod någonstans på hästen och sprutar det vid skadan. Används ibland vid lindrigare ledinflammationer, och reaktionen man vill ha är att kroppen reagerar på att det är en blödning på stället och kroppens försvar sätter in.
Jag som håller på me dtrav vet att det används av en del tränare vid just ledproblem, jag vet dock inte hur det funkar på senor och klinik (som jag antar din häst har varit på).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 738
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp