Blötlägga hö

the_connemara

Trådstartare
Blötlägger pållens hö eftersom han började hosta. Hur länge bör det ligga i blöt för bästa effekt? Jag har ett vagt minne av typ 30 min?

Hur länge kan det ligga i blöt? Hur länge ligger det i blöt om man vill få ner sockerhalten?

Hur blötlägger man smidigast om man inte fodrar i hönät? Just nu lägger jag det i nät och ner i en tunna med något tungt ovanpå och trär sedan av nätet i boxen efter att klumpen legat på en pall ett litet tag o runnit av.

Sedan undrar jag hur man håller rent i boxen om man inte har rensopat golv där man lägger höet? Mest av nyfikenhet :D Känns inte som att man vill lägga det direkt på torv tex?

Hur gör man ute i hagen (frukost och hela dagens mat serveras där)?
 
Sv: Blötlägga hö

Det är bara om man behöver lösa ut sockret ur höet som det behöver ligga en stund, (45 min?) annars räcker det med att blöta igenom det så är ju dammet bundet.
 
Sv: Blötlägga hö

ute blåser väl allt dam bort :p? nä men till min gamle bronkonit ponny så hade jag hans hö i hönät och duschade det bara med vattenkannan, ute i hagen hostade han aldrig (förutom under pollen säsong) utan det var mest inne det problemet fanns.
 
Sv: Blötlägga hö

Precis, om man blöter för att binda partiklar så räcker det med att spola höet eller doppa det i vatten. Skall du blötlägga "på riktigt" bör du tom ta analys av det blötlagda höet eftersom näringsinnehåll och mineralinnehåll förändras.
 
Sv: Blötlägga hö

Kl

Med även om jag häller 20 liter vatten över 3 kg hö i hagen finns det fortfarande gott om torra partier?
 
Sv: Blötlägga hö

Fyll en balja, eller skottkärra (lättare att tippa) med vatten och tryck ner höet där
 
Sv: Blötlägga hö

min häst har också fått lite hosta av höet. vi har snustorrt överallt och behöver faktiskt lite regn!
Jag fyller ikeapåsar med hö, tar en vattenkanna och skvätter i lite vatten sen "fluffar" jag upp höet så jag känner att allting blir lite blött. behövs det mer i mitten/längst ner så tar jag lite mer vatten och fluffar till igen då blir det inte vattensamling i påsen och allt hö blir lagom blött och smaskigt :)
i boxen tar jag först en lagom tuss hö,lite vatten,en tusshö till, vatten, sista tussen hö, vatten och fluffar upp allting.
för min funkar det bra, behöver inte dränka hennes hö i vatten utan bara lite men det funkar kanske inte på din.
 
Sv: Blötlägga hö

Om hästen hostar inne så skulle jag först se över stallmiljön. Vanligast är det miljön som är boven.
För övrigt är dammet i höt alltid mögelsporer. Visst kan man vattna och binda dammet, men då försvinner möglet ner i magen istället.
 
Sv: Blötlägga hö

Om hästen hostar inne så skulle jag först se över stallmiljön. Vanligast är det miljön som är boven.
För övrigt är dammet i höt alltid mögelsporer. Visst kan man vattna och binda dammet, men då försvinner möglet ner i magen istället.

Är det_alltid_mögel ?:o:confused:
Har jag aldrig hört förut :-\
Hade själv en äldre dammkänslig häst. Vet var ute , kollade självklart hästen men även stallmiljö, foder etc.
Hö't var enl vet_bra_men skulle vattnas igenom, likaså skulle allt annat foder blötläggas o hästen vara inne så lite som möjligt då cirkulationen inte var super..
Vet sa inget om att hö't var mögligt...
 
Sv: Blötlägga hö

Spinner vidare.

Testat 3 olika bönder nu och ibland är det ju dammigt som i små bitar, frön och liksom "prassligt" med korta raka strån. Och ibland är det ju dammigt som att det "ryker" vilket jag lärt mig är klockrent mögel. Men första dammigheten då, är den också dålig?
 
Sv: Blötlägga hö

Jag blötte torrt hö till min förra häst.
La höet i en Ikeapåse sen blötte jag det med vattenslangen, lätt att trycka ner slangen i höet och få det blött överallt!
I hagen fick hon höet i en större balja (likadan som hon hade som vattentunna, 100-200L) så att det inte hamnade på marken om det var dammigt och torrt ute! (blötte först höet och la det sen i baljan, det simmade inte runt i vatten i baljan)! :P
 
Sv: Blötlägga hö

Har börjat blöta höet till min hosthäst, häller helt enkelt ut det på marken och spolar med slangen :-p
 
Sv: Blötlägga hö

"Damm" som är stora partiklar, dvs att man ser att det är små strå- eller fröbitar, lär inte komma särskilt långt ner i luftvägarna. Annat damm är mögelsporer och hade jag en hosthäst skulle jag inte vilja ha dammigt hö ens i närheten av stallet. Eller förresten, jag skulle aldrig vilja ha dammigt hö i närheten av stallet, det är dumt att skaffa sig en hosthäst även om man inte redan har har en.

Veterinärer kan i regel ingenting om foder, bättre att fråga en agronom eller lantmästare om såna saker! (hört från veterinär som utbildar veterinärer)
 
Sv: Blötlägga hö

Är det_alltid_mögel ?:o:confused:
Har jag aldrig hört förut :-\
Hade själv en äldre dammkänslig häst. Vet var ute , kollade självklart hästen men även stallmiljö, foder etc.
Hö't var enl vet_bra_men skulle vattnas igenom, likaså skulle allt annat foder blötläggas o hästen vara inne så lite som möjligt då cirkulationen inte var super..
Vet sa inget om att hö't var mögligt...

Ja, det är mögel som dammar. Som någon skrev är de stora partiklarna som man ser inte farliga, utan de små; som är mögel.
Veterinärer får ingen utbildning i foder.. Då är det bättre att fråga en ex agronom eller hippolog
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge...
Svar
7
· Visningar
1 273
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 026
Senast: mackan
·
Foder & Strö Detta är kanske en fråga som jag kan hitta om jag söker bland trådarna, men tiden räcker helt enkelt inte till så snälla ha överseende i...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Masse
·
S
Foder & Strö Har nyligen börjat med att ge ca 10kg grovfoder i småmaskiga hönät ute i hagen, och tänkte höra med er andra, som också använder dessa...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp