Blöta krossat foder?

Sv: Blöta krossat foder?

en vän till mig har en hostkänslig häst, hon blöter alltid.

Jag rör ihop min pålles krossade korn med ordentligt blöt betfor.

Delvis har hon kronisk bronkit, delvis tycker jag det vekar väldigt torrt att äta sådär torr mat.. torr, liksom.

jag blöter det alltid men det är för att mitt sto frustar alltid när hon äter krosskorn och allt far iväg...

Jag blötlägger ingenting, min häst gillar inte vått foder... Så därför får hon t.ex. inte betfor (som för övrigt är det äckligaste hon vet :D ).

Om jag inte blandar uppblött betfor med kornkross så matar Calle mössen över hela stallet :crazy: Om allt är ordentligt uppblött så har han bara gröt i halva ansiktet..

Har jag inte tänkt på men det verkar som en bra anledning att blöta, så att inte allt far iväg om hästen fnyser... :)

Jag håller med om att blötlägga. Det blir så himla dammigt annars och det är inte bra i längden. Blötlägger man maten kan man även vara säker på att hästen får i sig tillräckligt med vätska.

Jag är nog knäpp, men jag tycker att det ser godare ut :d
hehe

Ja, åtminstone fukta det innan fodring eftersom speciellt kornkross blir så dammigt annars.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
882
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
301
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 138
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025