"Blyg" i skolan, tips?

Gyllene

Trådstartare
Hej! Imorgon (onsdag) börjar jag högstadiet efter ett långt sommarlov. Sexan gick riktigt bra för mig och jag gick ut med högsta betyg i nästan varenda ämne. Jag var delaktig på lektionerna och jag hade kompisar som stöttade mig.
Inför högstadiet splittras alla klasser och jag önskade med mig tre tjejer från min klass, vi var ett gäng som alltid höll ihop. Jag fick endast med mig en ifrån gänget och tre-fyra stycken andra tjejer från min klass som jag inte umgås med.
Jag har alltid haft det lite svårt att vara social och trevlig med sådana som jag inte känner fullt ut, och jag känner ofta att jag säger något fel eller pinsamt. Nu måste jag ju skaffa vänner och vara social för att "överleva" högstadiet. Jag har inga problem med att prata inför klassen eller räcka upp handen, utan det gäller att få kompisar.

Tack på förhand!
 
Tänk på att de första dagarna /veckorna är det säkert många som känner som du. Ny klass (och skola?) gör att många är öppna för att lära känna nya människor. Så även om det inte är så mycket till tips så är det kanske ändå något att ha med sig i bakhuvudet? Du lär inte vara ensam om att vara lite nervös. :)
 
Jag var helt ensam när jag började gymnasiet, och jag har alltid varit jätteblyg. Det var HEMSKT första dagen, men ganska snabbt tyckte jag att det var skönt att inte behöva ha någon från min gamla klass i min nya. Det blir lätt att man bara är med den/dem man redan kände, och inte lär känna nya människor. Och dessutom är alla i samma sits som du, försök tänka på det om du tycker att det känns hemskt.

Man utvecklas massor de åren du har framför dig. Den person som var min bästa vän när vi började sjuan tålde jag inte ens att se när vi slutade nian, och vi har inte haft kontakt sen dess, vilket är elva år sen. Istället kom jag nära andra som jag knappt hade pratat med i sexan.
 
Hej! Imorgon (onsdag) börjar jag högstadiet efter ett långt sommarlov. Sexan gick riktigt bra för mig och jag gick ut med högsta betyg i nästan varenda ämne. Jag var delaktig på lektionerna och jag hade kompisar som stöttade mig.
Inför högstadiet splittras alla klasser och jag önskade med mig tre tjejer från min klass, vi var ett gäng som alltid höll ihop. Jag fick endast med mig en ifrån gänget och tre-fyra stycken andra tjejer från min klass som jag inte umgås med.
Jag har alltid haft det lite svårt att vara social och trevlig med sådana som jag inte känner fullt ut, och jag känner ofta att jag säger något fel eller pinsamt. Nu måste jag ju skaffa vänner och vara social för att "överleva" högstadiet. Jag har inga problem med att prata inför klassen eller räcka upp handen, utan det gäller att få kompisar.

Tack på förhand!

Kämpa på!
Titta på den nya klassen och hitta några personer som du vill hänga med. Det är antagligen skönare att fråga "Hej! Får jag sitta här?" än att smyga runt och försöka vara osynlig. Nästan alla är nervösa och osäkra första veckan. :)

Helt ärligt så är högstadiet inte särskilt lätt att ta sig genom, det är hormoner högt och lågt och kan innebära en hel del drama - men också mycket personlig utveckling. Hitta bra kompisar som du kan vara dig själv med.

Som sagt: Kämpa på! :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: miumiu
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 285
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 592
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 073
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp