Daylight

Trådstartare
Har insett att jag är otroligt trött på att bo i lägenhet, drömmen vore såklart en gård men även ett hus är intressant. Min fråga är bara vad det egentligen kostar att bo på gård/i hus? Självklart varierar det, och jag tror att jag har hyfsat koll på de "vanliga" driftkostnader, men allt de andra. Måla hus, fixa, renovera etc. Hade varit kul om ni kunde dela med sig av detta så att det går att få ett hum.
 
Det går nog knappast att ge någon fingervisning alls. Mycket beror på vad som måste göras och vad man vill göra. Materialkostnader och hantverkskostnader varierar. Om man gör arbetet själv eller anlitar folk påverkar så klart också priset.

Men som exempel, mitt tak kostade lite knappt 80 000. Då la vi på en ånggenomsläpplig duk ovanpå stickspånen och sen återanvände vi tegelpannorna och bytte bara ut de dåliga.

Det gick åt 30 liter slamfärg när huset målades om för två år sedan och färgen kostade 500. Det var en volontär som målade så arbetskostnaden var minimal.

Vad mitt nya avlopp kommer gå på vet jag inte än men jag räknar med minst 100 000.

Vi sätter över 15000 per månad på löpande kostnader. (Lån, el, vatten osv) Renovering är inte inräknat.
Oj! Den summan är ju nästan hela min lön. Jag landar på runt 5000-6000 i driftskostnad, amortering inräknat.
 
Det går nog knappast att ge någon fingervisning alls. Mycket beror på vad som måste göras och vad man vill göra. Materialkostnader och hantverkskostnader varierar. Om man gör arbetet själv eller anlitar folk påverkar så klart också priset.

Men som exempel, mitt tak kostade lite knappt 80 000. Då la vi på en ånggenomsläpplig duk ovanpå stickspånen och sen återanvände vi tegelpannorna och bytte bara ut de dåliga.

Det gick åt 30 liter slamfärg när huset målades om för två år sedan och färgen kostade 500. Det var en volontär som målade så arbetskostnaden var minimal.

Vad mitt nya avlopp kommer gå på vet jag inte än men jag räknar med minst 100 000.


Oj! Den summan är ju nästan hela min lön. Jag landar på runt 5000-6000 i driftskostnad, amortering inräknat.
Vi amorterar ca 4500 och har ränta på några tusen också, då drar det fort iväg. Hästgård. :)
 
Som sagt - det beror helt och totalt på lån, hus, skick och storlek!

För min del så kostar husboendet betydligt mindre än lägenhet. Jag har ett litet lån och all amortering är i mitt fall rent sparande, med god ränta.

Jag köper ved för 10' per år, sophämtning, försäkring, sotning går på några tusen.

Om huset är i skapligt gott skick kan det stå utan större åtgärder i många år. Mitt eget har egentligen inte krävt speciellt mycket men jag har gjort en del ändå. Jag har borrat brunn för 70' bytt ett uthustak för 50' etc.

Ska jag bo i längehet av vettig storlek så kostar det nog 6-7000 i månaden på den här orten. Huset kostar mig runt 3-4000 utan lånet.
Tak byter man kanske en gång i livet. Målar om gör man kanske vart 15-20 år?
Att byta tapeter eller fixa badrum är sådant som man gör för att man vill. Sällan för att det är totalt nödvändigt (om inte allt är totalt urmodigt)

Med en minimal pension om ett antal år så skulle jag leva väldigt knapert i lägenhet. Här i huset kan jag bo riktigt gott :)

När jag bodde på gård var veden tagen ur egen skog, grävning gjordes med egen grävmaskin, etc. Det blir på ett annat sätt. Man skaffar en maskinpark med åren och lever billigt. Eller dyrt för att man satsar pengar på nyare material och utrustning.
 
Har insett att jag är otroligt trött på att bo i lägenhet, drömmen vore såklart en gård men även ett hus är intressant. Min fråga är bara vad det egentligen kostar att bo på gård/i hus? Självklart varierar det, och jag tror att jag har hyfsat koll på de "vanliga" driftkostnader, men allt de andra. Måla hus, fixa, renovera etc. Hade varit kul om ni kunde dela med sig av detta så att det går att få ett hum.

Har bott billigt i många år, låga lån och låga räntor. Nu ska två badrum renoveras (minst 250 000 kr), gavelspetsarna har gjorts om i sommar (120 000 kr), grindarna kommer renoveras i höst (70 000 kr) vilket kräver att det finns undansatt kapital. Kort sagt har de tidigare billiga åren varit en förutsättning för att kunna lägga undan till ovanstående renovering.

Jo, just. Satt i nya fönster i våras (45000 kr) och ytterligare byte i höst (50 000 kr). Då är huset totalrenoverat 1996 med ALLT nytt då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 411
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp