T
Tess_P
Hej!
Som ni ser är jag ny här på Bukefalos, så jag tänkte att jag skulle testa få lite hjälp här i stället för att ringa å terra min kompis hela tiden....
För att fatta en lång historia kort så.... köpte jag ett varmblod för 2 månader sen,valack 10 år. Första gången jag red honom här hemma slängde han av mig efter ca 5 min. Dagen efter kände jag att jag börjar jobba hästen från marken, han stegrade,bockade mmmm
Ringde upp min kompis då för att se om han var rädd eller bara envis,bakrädd kom vi fram till och att han är en kille som vet vad han vill och inte vill men nu är allt sånt borta
, kanske ska tillägga att jag bara har jobbat från marken i 2 månader varje dag i stort sett och nu lyder han minsta lilla från marken,jätte duktig. En helt annan häst! Till problemet, idag testade jag att rida honom, han är så spänd,som en fjäder,kastar hela tiden ner huvudet precis som om han ska bocka, (han är en bockare),så när jag kortar tyglarna på honom slänger han med huvudet neråt,släpper jag på tyglarna bockar han
. Några tips hur jag ska göra, hur får jag honom avslappnad även i ridningen, hur lär man en häst att inte bocka? Jag själv är avslappnad när jag rider på honom, pratar med honom. Berömmer när han är duktig osv. Men när jag sitter på tycker han att ALLT är jätte läskigt.Hm,förlåt det här blev långt ändå.
Hoppas ni har förstått mitt svammel,annars så skriv så förklarar jag mera.
Han är otroligt lättlärd så det mesta skulle nog funka på honom.
Som ni ser är jag ny här på Bukefalos, så jag tänkte att jag skulle testa få lite hjälp här i stället för att ringa å terra min kompis hela tiden....
För att fatta en lång historia kort så.... köpte jag ett varmblod för 2 månader sen,valack 10 år. Första gången jag red honom här hemma slängde han av mig efter ca 5 min. Dagen efter kände jag att jag börjar jobba hästen från marken, han stegrade,bockade mmmm
Ringde upp min kompis då för att se om han var rädd eller bara envis,bakrädd kom vi fram till och att han är en kille som vet vad han vill och inte vill men nu är allt sånt borta

Hoppas ni har förstått mitt svammel,annars så skriv så förklarar jag mera.
Han är otroligt lättlärd så det mesta skulle nog funka på honom.