Bukefalos 28 år!

E

Ewertsberg

Tänkte bara berätta vad som hände ikväll. När jag går ut till de fyra hästarna i hagen, varav två är unghästar (2 åringar) och skall kolla om en sko sitter löst på vår gammel (25) så smyger sej en av unghästarna upp och nyper till mej i baken. Gammeln blir vansinning och kastar sej över unghästen och jagar iväg henne ända till slutet av hagen, där han läxar upp henne. Kändes som han beskyddade mej och tillrättavisade unghästen, att sådär ska man absolut inte göra. Sen får ingen av unghästarna komma i närheten av mej, utan han jagar bort dem och hela vägen ut ur hagen, så går han bakom mej och vaktar som en hök, så att inga andra hästar ska komma i närheten. Tyckte det kändes tryggt att ha en egen bodyguard. Men nu till frågan, var det så att han skyddade mej? Anser han sej vara i högre rang än sin matte?
 
Sv: Bodyguard

Varför ska du oroa dig för rang? Var glad bara att du har en så klok häst som uppfostrar småskitarna så du slipper. :) Verkar som om han blev förbannad och ville tala om med besked att så gör man INTE mot en människa.

:bow: till din häst
 
Sv: Bodyguard

Det är väl bra att han säger till dem. :)

Gamla Tanten här är noga med ordningen, nyss var de utanför hagen ett par timmar och klippte gräsmattan och hon vet att de inte får äta ut blomkrukan på bordet - säger åt alla andra att inte röra blomkrukan. Skitbra!
 
Sv: Bodyguard

jo det känns bra att han håller ordning på dem, allrahelst den ena är en riktig liten trubbelmakare, som behöver uppfostras, kan vara riktigt uppstudsig och är en ögontjänare, så länge man ser vad hon gör, så är allt frid o fröjd, men tittar man bort, så hittar hon på nåt tok. :D

Ja han verkar ha full koll på de små, och det kändes som han sa till henne, att sådär gör man INTE. Han har påkallat uppmärksamhet när hon tagit sej under tråden också :laugh: och på nätterna står han o vaktar dem medans de sover.
 
Sv: Bodyguard

Å, var rädd om din kloka, fina gamla häst (vilket du förstås redan är;))! En sån förståndig klippa är något man önskar sig i ett stall, själv har jag ett par gamla arabdamer av samma kaliber, och de är verkligen outstanding!
 
Sv: Bodyguard

Du behöver inte fundera på om han håller på att ta över ledarskapet, det gjorde han för många år sen utan att du fattat det alls. ;)


McG - som försökte göra upp om rangen varje kväll i 17 år,,,,,,,,och misslyckades. :p
 
Sv: Bodyguard

Mycket klok pålle du har !
Jag hade en gammal islandsvalack som var väldigt tydlig om vad han tyckte då jag gick in i boxen till en fjordhingst , som då stod i samma stall ..
Under kvällarna när jag pysslade så gick min häst lös i stallet och pysslade han också , med hunden .. katterna osv.
När jag var in till fjordstona eller shettis stona var allt frid och fröjd .. MEN .. när jag gick in till hingsten, så gick han och släckte lyset eller stängde av radion !!!
Första gången var såklart en slump , att han kom åt lysknappen och då var jag ju tvungen att treva mej ut ur boxen .. han fick alltså ut mej där ifrån.
Radion hängde under lysknappen ...
Han litade inte på den där buffliga hingsten ....
 
Sv: Bodyguard

Jag råkade också ut för det där en gång.

Hästarna var ute på natten, jag var ensam hemma och ledsen och förtvivlad så jag gick ut till hästarna för att få tröst.

Alla hästarna kom fram, men äldstahästen jagade undan alla de andra och sen ställde han sig nära nära och slickade bort alla tårar från ansiktet. :love:

Ett av de mer magiska ögonblicken i mitt hästliv!
 
Sv: Bodyguard

Skön häst du har:D

Har själv en gammaltant som är klok som en tok:p Var ute och red med dottern (dottern på ungponnyn). De är vana med tågen som passerar 20-30 meter från en ridväg men helt plötsligt får ungponnyn (som hamnat lite på efterkälken)spel och påbörjar en skentur och dottern får panik och blir rädd och skriker. Vår gamla tant som jag sitter på reagerar direkt och fullkomligt kastar ut sin rumpa framför hans framfart vilket resulterar i tvärstopp. Jag känner hur hela hon fullkomligt tar hela smällen och det måste gjort ont då han är rätt grov och han hann komma upp i en rätt hög fart. Men hans skentur fick ett abrupt slut och sen lufsade vi i lugn och ro vidare hem:)
Det ska vara ordning i ledet tror jag hon tyckte:cool:
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: Qosack
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 234
Senast: Ponnytant
·
C
Hästhantering Jag har ett problem som jag inte brytt mej om förut men nu börjar det gå överstyr. Jag har en snart 5 årig arab vallack som jag haft...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: CindyLou
·
Hästhantering Jag har just köpt en ny häst, en valack som är 4 år och som är tydligt undergiven mot de andra hästarna. Han håller sig på bra avstånd...
Svar
15
· Visningar
4 672
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp