Boende/semester i Skåne i slutet av september

Cera

Trådstartare
Jag har aldrig varit i Skåne förut men ska på arbetsresa till Lund i september och kommer att kombinera resan med en ledig helg.

Frågan är var jag ska bo? Jag skulle vilja se Brösarps backar, kanske Kivik och möjligen Ystad och funderade på att bo i Ystad, men någon kanske kan rekommendera boende på annat håll? Hur lätt är det att ta sig runt? Jag kommer inte att ha tillgång till bil.

Rekommendera gärna sevärdheter också, vilka ställen lönar det sig att besöka? Jag gillar djur och natur men sticker gärna emellan med lite kulturella aktiviteter och cafébesök också.
 
Från Ystad är det inga problem att åka kollektivt till Lund, det går både buss och tåg men det tar en timme ca. Om du bara tänkte bo i Ystad när du var ledig sas så är det ju inget problem. Det är lätt att åka runt i Skåne utan bil skulle jag säga, men kanske inte jättebilligt.
 
Brösarps Gästgiveri kanske kan vara ett alternativ? Med bil hade det funnits lite fler pärlor att rekommendera, men annars är Ystad alltid fint.

Hotell Kockska Gården i Simrishamn har jag hört en del overifierat bra om.
 
Någon mer som kan rekommendera något bra boende? Något i Ystad?

Tipsa gärna om loppisar också, även i Lund.
 
Det har skrivits ett och annat inlägg om just skånetips i sommar, bl a skrev jag själv ett längre inlägg för ett par veckor sedan. Sök och du skall finna. :up:
 
Från Ystad går buss, SkåneExpressen 4, som stannar i Brösarp, tar ca 45 min. Därifrån kan du sedan ta en annan buss vidare till Kivik, ca 15 min. Eller fortsätta med 4an ytterligare 45 min till Kristianstad, vattenriket där är nog rätt trevligt om man gillar natur och det är nära in till staden också! Går buss mellan Kivik och Kristianstad också.
Ystad till Lund tar drygt en timme med tåg, eller 1 tim 20 min med buss och byte i Sjöbo.

Det går rätt bra att ta sig runt utan bil men på helgerna går ju bussarna inte lika tätt så man får se till att söka på rätt dag. :angel:
 
Om du vill bo i Lund kan jag rekommendera Lilla hotellet. Ligger ganska nära stationen och centrum. Väldigt charmigt, mysigt och ligger i en gammal Skånelänga. :)
 
Från Ystad går buss, SkåneExpressen 4, som stannar i Brösarp, tar ca 45 min. Därifrån kan du sedan ta en annan buss vidare till Kivik, ca 15 min. Eller fortsätta med 4an ytterligare 45 min till Kristianstad, vattenriket där är nog rätt trevligt om man gillar natur och det är nära in till staden också! Går buss mellan Kivik och Kristianstad också.
Ystad till Lund tar drygt en timme med tåg, eller 1 tim 20 min med buss och byte i Sjöbo.

Det går rätt bra att ta sig runt utan bil men på helgerna går ju bussarna inte lika tätt så man får se till att söka på rätt dag. :angel:

Det är med andra ord ett bra val att bo i Ystad och utgå därifrån då?
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en kompis från Tyskland (boende i London) som kommer hit 23-26 juni. Hon var här på midsommar för 3 år sen, men då var vi uppe...
Svar
17
· Visningar
868
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp