Välja säkerhetsväst

Takire

Trådstartare
I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈.

Då det blev ett för stort projekt för mig att fara iväg utanför stan för att köpa hjälm kompromissade jag och köpte en hjälm med mipssystem som passade i stort men trycker lite i pannan. Jag behöver antagligen kompromissa något även vad gäller säkerhetsvästen.

Min tanke nu var att köpa Hööks billigaste väst för 999 kr. Meeen... den känns lite klumpig och trycker mot insidan av överarmarna. Men den skulle nog ändå gå att rida i.

Provade racesafe rs2010 som var rätt skön, dyrare, och också tryckte under överarmen.

Den mjukaste, skönaste jag provade var en Komperdell front zip slim fit. Men modellen var väldigt annorlunda mot övriga västar jag provade så då blir jag osäker på storleken. Samt knäppningen med kardborre under dragkedjan.

Och kanske skulle det gå lika bra att köpa och använda den lite klumpiga, billigare västen.

Försökte hitta åsikter i andra trådar men kom inte fram till något. Lär väl inte göra det här heller men provar 🙄.
 
I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈.

Då det blev ett för stort projekt för mig att fara iväg utanför stan för att köpa hjälm kompromissade jag och köpte en hjälm med mipssystem som passade i stort men trycker lite i pannan. Jag behöver antagligen kompromissa något även vad gäller säkerhetsvästen.

Min tanke nu var att köpa Hööks billigaste väst för 999 kr. Meeen... den känns lite klumpig och trycker mot insidan av överarmarna. Men den skulle nog ändå gå att rida i.

Provade racesafe rs2010 som var rätt skön, dyrare, och också tryckte under överarmen.

Den mjukaste, skönaste jag provade var en Komperdell front zip slim fit. Men modellen var väldigt annorlunda mot övriga västar jag provade så då blir jag osäker på storleken. Samt knäppningen med kardborre under dragkedjan.

Och kanske skulle det gå lika bra att köpa och använda den lite klumpiga, billigare västen.

Försökte hitta åsikter i andra trådar men kom inte fram till något. Lär väl inte göra det här heller men provar 🙄.
Äsch, misstänker att det kommer bli lika bra att lotta som att komma fram till beslut på annat sätt.
 
Känne efter om det viktigt för dig att ha en säkerhetsväst med gott skydd både fram och bak, eller om ryggskydd räcker.

Jag tycker alla västar jag provat stör mig under armarna, hittade dock en Jacson som knappt känns. Känns fortfarande klumpigt dock, så den används bara de gånger det finns krav på ”äkta” väst. Till övrigt har jag ett ryggskydd som används mer frekvent.
 
Det viktigaste med säkerhetsvästen kanske ändå är att du använder den? Då hade jag inte köpt en som känns obekväm redan från början. Jag har en Airowear som jag förvarar i sadelkammaren så den alltid är mjuk att sätta på sig. Jag använder den alltid vid hoppning och ibland vid uteritter. Känner inte av den alls. Jag fick hjälp att prova ut rätt storlek. Fanns många varianter. :)
 
Läste i en äldre tråd här samt på en hemsida att komperdellvästarna är stora i storlekarna och långa i ryggen. Blev förvånad då jag tyckte S kändes väldigt kort och M bättre, medan de andra västarna passade bättre i XS 🤔. Men de kanske gjort om västarna, tråden jag läste i var från 2020.

Tror jag vill köpa en level 3-väst om jag ändå ska köpa väst. Rider inte mer än en gång i veckan nu, men det blir kanske mer så småningom. Och i flera år red jag alltid med säkerhetsväst så jag borde kunna vänja mig igen.

Jag tror jag skulle kunna rida även med den lite obekväma billigare så rent ekonomiskt vore det bäst att välja den. Samtidigt så skulle det vara skönt med en väst som verkligen känns bra 🙃.

Får göra återbesök i affären och prova om igen tänker jag.
 
Jag tror jag har M i Komperdell slim fit, tyckte också storleken var knepig att välja på. Men den formar sig efter kroppen och känns mer naturlig efterhand, jag gick efter att den gick och stänga samt täckte så pass långt ner att den täcker mot sista revbenet någorlunda och samtidigt inte skulle slå i magen om jag böjde mig.

Väl värd pengarna, jag knäpper bara med dragkedjan dock tror jag. Och i kallt väder slänger jag på den när jag gör iordning hästen, då hinner den värma upp sig innan man ska stänga. Tunna ryggskydd o.l ger jag inte mycket för.
 
Jag tror jag har M i Komperdell slim fit, tyckte också storleken var knepig att välja på. Men den formar sig efter kroppen och känns mer naturlig efterhand, jag gick efter att den gick och stänga samt täckte så pass långt ner att den täcker mot sista revbenet någorlunda och samtidigt inte skulle slå i magen om jag böjde mig.

Väl värd pengarna, jag knäpper bara med dragkedjan dock tror jag. Och i kallt väder slänger jag på den när jag gör iordning hästen, då hinner den värma upp sig innan man ska stänga. Tunna ryggskydd o.l ger jag inte mycket för.
Ungefär hur lång är du? Och är du långmagad eller långbent eller ganska proportionerlig 😁? Tycker det låter som att din M sitter ungefär som S satt på mig.

Ska nog sikta in mig på den västen ändå för den var faktiskt skön.
 
Du kommer aldrig kunna rida bra i en väst som hindrar kroppen, så är det något utöver att lufsa i skogen så hade jag direkt valt bort allt som stör det minsta redan på marken. Min kl. 3 är den skönaste väst jag provat (racesafe provent, jag hade "vanliga racesafe" tidigare och det är stor skillnad!), men eftersom en kl.3 ska ha så mycket skydd över revbenen och gå ner såpass långt i ryggen kommer den ändå störs sitsen när man rider dressyr.

Ska jag ha rida dressyr har jag komperdells ryggskydd. Det ger mycket skydd för ryggraden (samma som för MC) och är inte bulkigt över revbenen så att man kan ha axlar och överarmar i en avslappnad position i lodrät sits.
 
Nu har jag köpt en säkerhetsväst! Får bara hoppas det blev bra :).

Det blev en Komperdellväst och storlek M. Kollade igenom måttabellen och mina mått stämde bäst där. Var i och för sig så det också kändes när jag provade i affären, men blev osäker när det var två storlekar ifrån övriga västar som passade.

Mjuk och skön, känns under armarna men det känns mjukt. Imorgon blir det ridinvigning.
 
Det gick jättebra att rida med säkerhetsvästen så den var nog ett bra val!

Däremot så verkar de skönaste ridbyxorna (skönaste byxorna överhuvudtaget) jag haft ha gett upp helt nu :cry::meh:. Och eftersom jag ska på ridläger nästa vecka måste jag kanske införskaffa ett alternativ till dessa... menmen, de kostar förhoppningsvis inte lika mycket som västen 🙃.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 250
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 924
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag ska äntligen ta tag i ridningen igen för första gången på några år. Har lyckats köpa nya ridstövlar som jag hoppas ska passa, men...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 091
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp