Böter för Lotta Schultz

(Ridsport)
Det internationella ridsportförbundet har dömt Lotta Schultz till böter på 1 000 schweiziska franc (cirka 6 500 kr) plus en administrativ avgift på 500 franc efter att Calibra II lämnat ett positivt prov klassat som otillåten medicinering vid superligameetinget i Rotterdam den 18-21 juni.

Läs mer...
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Är FEIs regler svåra att förstå?

Efter alla dopingfall (otillåten medicinering och eventuella andra omskrivningar) så verkar det som att
1. Många som rider internationellt skiter helt och hållet i de reglerna som finns.
Eller
2. Reglerna är så svåra att förstå eller otydliga så det är svårt att följa dem.

Ni som läst FEIs regler, vilket är det?
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

nej men man satsar på att det går bra/att man inte upptäcks.^^

positivt att hon inte skylder ifrån sig som vissa andra iaf. :grin:
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Alternativ 1!

Nu har jag inte varit ute i den svängen på 7 år. Men att inte fler har tagits tidigare är för mig en gåta!

/Timsetim
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Jag tror att det är alternativ 1.

Det börjar nästan bli lite pinsamt med alla som åker fast...
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Gränsen för pinsamt är redan passerad anser jag.
Är det inte det ena så är det det andra.
En hel del personer i toppen beter sig som om det är rena lekstugan de håller på med. Otroligt oproffesionellt och/eller oetiskt beteende på många håll.
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Gränsen för pinsamt är redan passerad anser jag.
Är det inte det ena så är det det andra.
En hel del personer i toppen beter sig som om det är rena lekstugan de håller på med. Otroligt oproffesionellt och/eller oetiskt beteende på många håll.

Men skönt att hon inte verkar göra en SK-grej av det i alla fall. Blir man tagen med händerna i kakburken så får man ju gilla läget. Den riktiga sanningen kommer vi ju aldrig få veta utan det blir ju ryttarens förklaring som gäller, om det inte finns bevis för annat.
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Fy vad pinsamt. Att man inte kan lära av andras misstag, utan måste göra sina egna.

Helt klart alternativ 1.

Bötesbeloppen borde höjas, man kommer för billigt undan, så det är "värt det"
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Det som gör det extra svårt är att det inte finns några gränsvärden. I Calibras fall var det enbart ett spår av salvan kvar. Han var behandlad inom karensen och hade provet tagits ett par timmar senare hade det antagligen varit grönt.

Eftersom det inte finns några gränsvärden så ger även minsta spår utslag och då är det mängder som inte påverkar prestationen det minsta.

Man måste skilja på medveten doping och de här fallen.
 
Sv: Böter för Lotta Schultz

Det känns som om FEI behöver ta tag i både det här med karenstider och gränsvärden... :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Martin Fuchs från Schweiz, världstvåan i hoppning, har fått en formell varning av det internationella ridsportförbundet (FEI). Som följd...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Lotta Schultz och hästen Calibra II genomförde en fin ritt i Rotterdams internationella Grand Prix på söndagen. Och det kunde ha...
Svar
0
· Visningar
638
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lotta Schultz och Calibra II kom tvåa i lördagens Grand Prix i Helsingfors. Åter igen har Lotta och Calibra bevisat att de...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp