Boggie eller ej?

MsSleepalot

Trådstartare
Nu letar vi transport, men ska vi ha boggie eller enaxlat?

Jag vill ha boggie för stadgan. Pappa tycker hellre ett enaxlat släp för det är enklare att dra för hand dom metrar som ibland kan behövas. Han tycker boggie bara är tungt och bökigt.

Men vad säger ni? Boggie eller ej?

(prisklassen vi letar släp är i 10-16.000kr)

Sv: Boggie eller ej?

boggie utan tvekan!!!!
Provåk en enaxlad och sedan en boggie så är valet lätt:idea:

Och jag har alltid sådan framförhållning att jag slipper "dra finkan för hand" ser till att parkera på bra ställen, och tränar backning, så att jag ska kunna koppla på finkan smidigt!:banana:

* Jenny *

Hälsa pappa att man kan hissa upp boggiesläpet på ena axeln o då få lättare att flytta det.
Eller så får man använda sig av bilen.

Har ägt både boggi o enaxlat o föredrar helt klart boggi. Käns stabilare. Hade ett Läckösläp boggi förut o det gick alldeles utmärkt att flytta en pers för hand:idea: . Har idag Boj boggi släp o det går oxså att flytta för hand men är helt klart tyngre:crazy:
Lycka till med letandet:banana:

Ni köper väl transporten för hästens skull?
Boggie är väldigt mkt stabilare för en häst att åka i och dom flesta hästar föredrar boggie framför enaxlat.

Boggi är betydligt trevligare för hästen. Angående o putta runt för hand så är det väl extremt sällan man flyttar ett släp för hand? :confused:

Man har ju liksom bilen till det, bara o backa eller köra dit man ska. Kan man inte backa får man öva tills man kan, det är inte alls svårt.

Hälsa pappa att man kan hissa upp boggiesläpet på ena axeln o då få lättare att flytta det.
Eller så får man använda sig av bilen.

Det ska jag hälsa pappsen:D

Klart det är boggie för hästens skull, så han får ge fan i att köra släpet då;)

I den prisklassen får ni inte mycket till släp, inte ens om ni köper ett enaxlat. Men för att spåra tillbaka till frågan så skulle jag välja boggie om jag skulle köpa ett nu istället för det enaxlade jag har. Skäl - se ovan.

Det är mkt svajigare att köra med ett enaxlat släp, det blir ännu värre om du någon gång skulle köra släpet tomt. Jag har ett ifor wiliams släp nu, rysligt tungt att flytta för hand men fördelarna överväger helt klart. Komforten för hästen + mkt stabilare körning. Man blir också superbra på att backa. Montera en liten spegel på släpet en bit ovanför kopplingen så ser du kopplingen i bilens backspegel genom den andra spegeln. Då behöver man aldrig backa emot och repa bilen.

Man har ju liksom bilen till det, bara o backa eller köra dit man ska. Kan man inte backa får man öva tills man kan, det är inte alls svårt.
Fast det där finliret att hamna exakt precis vid kulhandsken och inte några cm fel åt något håll är inte riktigt lika enkelt. Då är det himla praktiskt att kunna flytta släpet lite för hand.

Man kan sätta en spegel på transporten så man ser kulhaken när man backa under! Jätte praktiskt!

Det beror ju lite på det, är det någon dm fel bara så går det att putta även en boggi.

Men annars råder jag att öva mer, för det går att hitta sätt att veta var man har kulhandsken också. På min bil är det hyfsat enkelt att hamna mitt för den.

Jag vill ha boggie för stadgan. Pappa tycker hellre ett enaxlat släp för det är enklare att dra för hand dom metrar som ibland kan behövas. Han tycker boggie bara är tungt och bökigt.

Som tjej är det väldigt svårt att flytta även en enkelaxlad transport ensam (det är väl inte alltid pappa som kopplar släpet? ;) ). Jag fick också höra detta argument när jag valde boggie, men för mig gör det detsamma eftersom jag ändå måste backa rakt under handsken för att få på släpet.

Sen vill jag bara tillägga att vid körning går boggin underbart stadigt och känns inte alls tung (inte min i alla fall, trots ganska "liten" bil).

ville bara säga det att jag har fått punktering på ett enkelaxlat släp med hästar i... jag kör ALDRIG enkel axlat igen!!det går att få tag på en äldre boggivagn för det priset.. men om man kan gå uppåt 25000:- så är det mycket lättare o hitta en fräsch vagn

Jag skulle gissa att det inte är äkta boggie på det släpet eftersom man måste beställa det extra på Boj (jag vet dock inte hur det var förr). Måste du ha äkta boggie?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 835
Senast: Ceta
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022