Böjprov 0,5! Skall jag göra ett nytt försök?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Buster2005
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 453
B

Buster2005

Hej.
Jag vet inte vad jag ska göra, behöver lite hjälp av er.
Jag har hittat en häst jag vill köpa, men på böjprovet fick hon 0.5 på vänster bak. Nu har hon stått stilla ett tag innan vetrinärundersökningen och i och med att hon skall säljas så har vi varit och ridit henne ganska mkt 1-2 ggr i veckan ca 2-3 veckor.
Jag tror att hon helt enkelt har blivit överansträngd, då säljarna hävdar att hon aldrig varit halt.
Vi tänkte göra om böjprovet om ca 4 veckor, men då har vi ju ingen chans att se om hon rids el. inte, så jag frågade helt enkelt säljarna om vi kan ha henne på prov i 4 veckor och sedan göra om böjprovet och dom sa javisst. Då döljer dom ingenting för mig.( Jag vill rida henne ganska mkt denna tiden och se hur hon reagerar. Förhoppningsvis är det en sträckning.
Vad tror ni? Är 0,5 mkt? Vetreniären sa att det NOG inte påverkar hennes framtid som ridhäst men man vet ju aldrig.

Tacksam för råd och tips.

Sv: Böjprov 0,5! Skall jag göra ett nytt försök?

0,5 är inte mkt...Fast om hästen har blivit överansträngd av din ridning nu så ska den ju definitivt inte ridas hårdare för att "bli bra", eller hur har du tänkt göra?

Min tanke är att eftersom hon inte är i kondition idag, lite tjock, och har inte blivit aktivt riden på 1-2 månader, och helt plötsligt ska både hoppa och ridas mycket, är det inte möjligt att då få en sträckning el nåt i benet ?

Vad trodde veterinären? Vad fick ni för direktiv för fortsatt ridning? Det är ju lätt att överanstränga en häst också, vilket kan leda till ledinflammationer.

en halv grad är ju ingenting på en äldre häst, det kan du säkert rida bort, men räkna med att du kan få en knögglig häst en period om den inte varit igång på ett tag.....det är bara att rida på :D

Veterinären sa till oss att för våran ridning som bara är på hobby nivå och inga tävlingar, ett och annat språng på 60 cm, det skulle nog inte vara några problem och han tyckte vi skulle göra om böjprovet om 4 veckor. Det kan ju vara något nytt som är på gång i benet som inte funnits där tidigare. 13 år är hon i år, det är väl inte gammalt?

13 år är gammalt, iallafall i avseende om man har en halv grad....jag skulle faktiskt inte bry mig, utan rid hästen men var beredd på att den kan få träningsvärk de första veckorna, men rid normalt i skritt o trav och börja bygg upp hästen.klättra gärna lite också

Jag tycker inte att 0,5 grader var så farligt.. men du kanske ska hålla koll på det, eftersom det bara var på ett ben....
Många ponnyer är halta 0.5+lite till på tex båda framben, de flesta veterinärer brukar säga att det bara är att köra på som vanligt..
Dessutom är det ju många länder som inte har böjprov på veterinärbesiktningen, för att man inte utsätter hästen för så hård belastning vid ridning, som ett börjprov gör, går hästen igenom allt annat är den U.A...
Och om du ändå inte har ngr. tävlingsambitioner så borde det ej vara så farligt, men jag tycker du ska göra om besiktningen om 4v, för att se om det har blivit värre..

Det du ska tänka på är att du kommer att få reservation på ev försäkring om hältan finns kvar vid nästa besiktning och du tänker nyteckna eller höja befintlig försäkring.

Senast jag kollade min häst var han halt under 0,5 grad på båda fram men vet. sa att det oftast blir så på äldre hästar (han är 10 och har små pålagringar fram). Det var inget att bry sig om man man ska hålla koll på det, som med allt annat. Min häst fungerar alldeles utmärkt som hobby häst, ska blir min AR häst när vi kommit igång. Vet iof inte om han ens reagerar längre då han stått ett tag vid sensaste kollen. Men som sagt, en sånliten reaktion brukar inte vara något, särskilt inte om det bara syns vid böjprov som är en rätt stor belastning på hästens ben.

Min tävlingspony hade aldrig rena böjprov bak. Han gick igenom ett par hältutredningar, sedan la vi ner eftersom han aldrig visade symptom vid någon annan situation. Han tävlades på hög nivå i hoppning i 10 år och struttade runt i lägre klasser till han blev 20, helt utan bekymmer med bakbenen.

Hej alla hästvänner.
Tack för era svar. Nu kommer jag att ta hem henne på prov rida försiktigt i början och succesivt öka på hennes träning. Och göra om provet efter ca 4 v. Finns hältan kvar då får vi ta ställning till det då. Säljarna kan ju tex slå ner på priset så kan vi behålla henne ändå. Tjoho, nu e vi glada här hemma. Våran första häst. Hejdå och tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 647
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka