Bok om invandring till Sverige - gärna från muslimskt land

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har fått nys om att min pojkväns pappa tydligen köpt en liten julklapp till mig vilket vi inte pratat om, så nu känner jag att jag vill ge något tillbaka när vi ses nästa vecka. Min pojkvän föreslog att det kanske kunde vara kul med en bok (roman eller mer fakta, vilket som) om hur det är att komma som invandrare till Sverige. Pappan är från Sudan och invandrade själv till Storbritannien för en massa år sedan, och det kunde vara roligt att hitta en skildring från någon som gjort en liknande resa från ett mer eller mindre konservativt muslimskt land - fast till Sverige då. Det blir liksom personligt men en intressant unik kulturinsikt på samma gång, då jag är den enda svenskan i sammanhanget.

Jag vet ju att det förmodligen finns en massa, men jag kan inte för litt liv komma på en enda titel eller författare just nu. Det måste vara något som finns översatt till engelska och som är relativt lätt att få tag på. Hjälp?

Andra passande julklappstips för denna person är också välkommet, om det är nån som får en idé.
 
Om du kan få tag på en engelsk textad version av Se upp för dårarna, torde ju det vara en perfekt beskrivning av hur Sverige behandlar invandrare ...
 
Tack för era svar! Jag ska kolla med min bättre hälft om han tror att en film funkar, för då kan ju kanske Se upp för dårarna vara passande. Montecore kan jag bara hitta att beställa på engelska från USA, men jag tänkte göra en räd i en rad bokaffärer imorgon och se om de kan hjälpa.

Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari eller Araben av Pooneh Rohi hade annars varit perfekta, men de verkar inte ha blivit översatta tyvärr. Sedan tänkte jag att 438 Days av Martin Schibbye och Johan Persson kunde vara något då pappan nyligen flyttat till Etiopien och är intresserad av politiken där, men sedan insåg jag att han förmodligen kommer att kastas i finkan om han upptäcks med en sådan pass regimkritisk bok i packningen. Och det skulle ju vara en fruktansvärt dålig julklapp...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp