"Bokföring" av träningsuppföljning

Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag har tre komponenter i planeringen och uppföljningen:

1) Halvårsalmanacka (sk Lingon-kalender, stort ark på väggen) med en rad för varje dag.
Här planerar vi i förväg vilka veckor som ska innehålla vilken träning och skriver även upp tävlingarna. ("Veckoblock" = tre veckor koncentrerade till backträning etc.) För varje dag som går skriver vi ned vilka hästar som gått just den dagen.

2) Månadskalender (vanlig väggalmanacka) med fyra kolumner. I första kolumnen står den Planerade träningen. Dvs de 7 pass som hästen ska gå just den veckan. (Fylls i på förhand.) I andra kolumnen står genomförd träning, dvs i vilken ordning dessa pass lades just den veckan. (Fylls i i efterhand.) I tredje kolumnen anmärkningar som hovslagare, tappsko, feber etc. I fjärde kolumnen skriver jag vilket veckoblock vi är inne på den veckan (dvs återknyter till halvårskalenderns planering.)

3) Träningsdagbok, vanlig skrivbok. Där skriver jag ned dag för dag vad vi gjort, med löpande text, t ex: hur långt, hur länge, puls, hästens skick/humör/ev anmärkningar, eftervård som massage/stretching osv. Dvs ganska utförligt.

Halvårskalendern tycker jag ger en bra översikt. Nu skriver inte vi ned något om vilken typ av pass hästen gick varje dag, men det går ju att utveckla ett system för det också med hjälp av förkortningar.

Detta är första säsongen jag använder detta system så jag kan inte ge någon utvärdering ännu, men jag tycker jag har bra koll på träningsupplägget mha detta.

Med månadskalendern får man också en bra bild av vilka pass som återstår just denna vecka. Kan bli lite småpanik när helgen närmar sig och man inser att man har det och det kvar att göra. Men man lär sig bättre att planera, man vill ju inte heller ha två hårda pass på rad.
 
Senast ändrad:
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Har säsongsplanering för varje häst där det står hur hästen ska tränas för varje vecka. Alltså antal pass + intensitet. tävlingar och vila mellan tävlingarna är också inlagt.
Sen har jag ett gemensamt träningschema för varje vecka, vanligt A4 format med mina arbetstider,vet.besök,skoningar mm. hästarna har varsin ruta där jag skriver in de träningspass de ska göra. Gör veckoschemat söndag för veckan efter, tar en del tid då träning för 5 hästar ska synkas med arbetstider mm. Har allt på lösblad, är då lätt att ändra och skriva till. antecknar också väder, ev skador, värme i ben ect. Har haft det här systemet i några år nu och det fungerar bra, är lätt överskådligt och så är det bara att titta varje morgon vad som ska göras idag. Har också ett dataprogram, men tycker det tar för lång tid med det, datorn ska startas upp och sen ska man klicka runt en massa, tog mig minst 30-50 min varje dag att lägga in och ändra träningen där, hade då bara 2 hästar inlagda i programmet
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Hmm, en liten dum fråga från en nybörjare: Måste man skriva ner allt man gör? Jag menar om man måste ha det dokumenterat när man kommer till tävlingsbanan eller är det mest för er egen skull?

Jag har hittills aldrig tävlat i distans men jag har planerat att lägga in ett par tävlingar till sommaren så jag vill veta i princip allt jag behöver veta så jag inte står där som en fågelholk på tävlingen.
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Nej, nej, det är för din egen skull! :)

Men det kan vara bra när man tränar så pass hårt och långsiktigt att ha kontroll över vad man gjort och hur hästen reagerat.

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag tänkte väl att det var nåt sånt, hehe. Det vore ju konstigt om de brydde sig på tävlingsbanan menar jag.
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Ja, den var inte dum faktiskt... Åh, nu blir jag ju träningssugen! :crazy:

Nu har jag använt mig av både min tidigare nämnda planeringskalender och Uncabs. Måste erkänna att den senare är sååå mycket bättre! :love: Jag kombinerar dock med en anteckningsbok där jag skriver ned lite mer utförligt vad vi gjort och hur det känts. Dessutom har jag färgkodat med rött för hälsa, grönt för foder, blått för träning och svart för övrigt. :laugh:

Men jag kan verkligen rekommendera Uncab, det ger en riktigt bra överblick och jag blir noggrannare med att faktiskt planera veckan utifrån månadsmålen och månaden utifrån årsmålen...
 

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp