"Bokföring" av träningsuppföljning

Camilla_H

Trådstartare
Exakt HUR antecknar ni i eran träningsdagbok så att det blir en klar återkoppling till träningsplanen och att man får en snabb överblick över hur hästen tränat och hur man följt planen?

Jag har gjort en mängd varianter år efter år och eftersom jag är statistiskt utbildad och statistisk fanatiker (det enda på jobbet som ger mig ståpäls :D ) så är jag rätt missnöjd över alla mina lösningar hittills.

Träningsplanen - görs oftast i form av veckoscheman där alla veckor är olika. Och att sitta med 20 veckor framför sig och försöka planera in träningen gör att för varje vecka blir det mer och mer som SMHI:s prognoser... Har testat att bara ange olika typer av träningspass och hur ofta de ska förekomma varje vecka och det gick hyfsat, men blev också mycket ändringar för varje vecka eftersom planen ändrades...

Uppföljning - har länge skrivits i en pärm för varje dag i månaden där det är angivet typ av träning, vilopuls, träningspuls, osv... Ja, ni förstår förstås... Det är ju kul att göra men jag tittar inte särskilt ofta i pärmen och jag har ingen större överblick över hur många gånger han tränat ett visst pass (går ju att räkna dem men det är ingen överblick enligt mig) Sen är det dålig koppling till träningsplanen.

Nu har jag kommit på ett system som jag ska testa det här året... :smirk:

När jag fick en stalltjej som rider Spirre någon gång per vecka så insåg jag att vi behövde någon form av rapportering av vad han gjort i stallet (annars hade jag allting hemma). I Outlook kan man skriva ut tomma kalenderar i olika utseenden och jag har skrivit ut en med en månad per blad och i varje dags ruta noteras det nu vad han gjort. Detta är dock lika dåligt som tidigare system när det gäller överblicken så nu har jag lagt till ytterligare än finess. Enda nackdelen är att vi får dubbelregistrera.