"Bokföring" av träningsuppföljning

Camilla_H

Trådstartare
Exakt HUR antecknar ni i eran träningsdagbok så att det blir en klar återkoppling till träningsplanen och att man får en snabb överblick över hur hästen tränat och hur man följt planen?

Jag har gjort en mängd varianter år efter år och eftersom jag är statistiskt utbildad och statistisk fanatiker (det enda på jobbet som ger mig ståpäls :D ) så är jag rätt missnöjd över alla mina lösningar hittills.

Träningsplanen - görs oftast i form av veckoscheman där alla veckor är olika. Och att sitta med 20 veckor framför sig och försöka planera in träningen gör att för varje vecka blir det mer och mer som SMHI:s prognoser... Har testat att bara ange olika typer av träningspass och hur ofta de ska förekomma varje vecka och det gick hyfsat, men blev också mycket ändringar för varje vecka eftersom planen ändrades...

Uppföljning - har länge skrivits i en pärm för varje dag i månaden där det är angivet typ av träning, vilopuls, träningspuls, osv... Ja, ni förstår förstås... Det är ju kul att göra men jag tittar inte särskilt ofta i pärmen och jag har ingen större överblick över hur många gånger han tränat ett visst pass (går ju att räkna dem men det är ingen överblick enligt mig) Sen är det dålig koppling till träningsplanen.

Nu har jag kommit på ett system som jag ska testa det här året... :smirk:

När jag fick en stalltjej som rider Spirre någon gång per vecka så insåg jag att vi behövde någon form av rapportering av vad han gjort i stallet (annars hade jag allting hemma). I Outlook kan man skriva ut tomma kalenderar i olika utseenden och jag har skrivit ut en med en månad per blad och i varje dags ruta noteras det nu vad han gjort. Detta är dock lika dåligt som tidigare system när det gäller överblicken så nu har jag lagt till ytterligare än finess. Enda nackdelen är att vi får dubbelregistrera.

Jag har inte Excel-filen på nätet annars skulle jag ha bifogat den men det hela går ut på att både en dynamisk träningsplan och uppföljning ingår på samma papper.

Jag har listat alla typer av pass som Spirre brukar gå och dessutom satt återhämtningspuls på dem (tex Distans lätt - åhp mindre än 5 minuter, Distans medel - åhp mellan 5 och 10 minuter, Distans tuff - åhp över 10 minuter) och likadant med alla andra typer av pass (styrka, skritt, tömkörning, dressyr, western) men även vila och enbart massage. På andra ledden är veckonumren.

Så varje dag dubbelregistrerar vi - dels i kalenderna HUR det gjorts och dels i träningsuppföljningen ett streck för VAD som gjorts. I kalendern kan jag notera vilopuls, temp och konstigheter och i träningsplan/uppföljningen ser jag direkt hur många lätta, medel, tuffa pass han gått, hur mycket han vilat och kan ändra planen hela tiden utifrån det utan att behöva skriva om något papper...

Jag hoppas att det här systemet kommer att fungera och användas som det ska.

Men åter till - HUR gör ni andra?

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Inte för att jag rider distans, ännu, men jag hoppas kunna göra 2 CR med Nariaat detta år.

Jag skriver alltid ner i min "Stallbok" vad hästarna gjort, skritt, trav, canter och jobb, tempo, avvikelser mm. Jag har namn på mina rundor som gör det lätt för mig att veta vilken runda jag ridit och i vilket tempo, jag använder mest pulsmätare vid större ansträngningar så detta antecknas endast då. Även vila, långa skrittrundor och massage/kiropraktorbehandlingar står med, allt för att jag ska ha koll på vad hästarna genomfört.
Något som känns viktigt för mig att skriva in är vädret, temperatur, underlag,blåst etc, och mjukt/hårt, tung/lätt. Då vet jag med ännu större säkerhet varför det gick snabbare/långsammare på samma tur vid olika tillfällen.

Det var lite info från min sida, hoppas vi ses på någon distanstur framöver! :banana:
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Använder mig av samma system som Björkis/M
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Så här gör jag.

www.nerikesdistansryttare.org

Du kan se det under Distansridning (till vänster) Träna och tävla hur jag gör med Träningsplan och Träningsdagbok. Planen hänger i stallet och på anslagstavlan brevid datorn. På träningsplanen (den inne) stryker jag över med överstrykningspenna när jag genomfört ett pass och skriver mer detaljerat i Träningsdagboken i ett Word dokument i datorn. Har ävan börjat föra in det Microsoft Works Calendar - mycket kortfattat så att jag skall få en bättre överblick av vad som blir av och vilodagar, som ju inte syns i min dagbok.

Nu skall jag läsa andra inlägg och se om jag kan få fler tips. För det blir omständigt egentligen.

Hälsning Maja
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag har en karlender där jag skriver vad jag har gjort, vilken runda jag ridit, speciella väderförhållanden, vilket tempo, puls.

Sedan har jag en sida där jag skriver hur lång tid jag har ridit, på den sidan så ser jag tio veckor i taget, vilket är jättebra, eftersom jag har fyra hästar så är det bra att ha en översikt över hur mycket dom har varit igång.. det är jättebra att se tio veckor framför sig för fyra hästar.

jättesvårt att förklara men det är ett kanonbra sätt jag har hittat!
Jag ser ser alltid till att ha ett mål, men är väldigt dålig på att skriva upp dom...men dom finns..i huvudet!:)
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Nu har jag testat mitt system i någon vecka och jag gillar det - faktiskt! :D

Det sätter plötsligt lite eld i baken på mig och jag kan inte lura mig själv att jag rider "skritt en dag per vecka, tömkörning en dag och ett hårt pass en dag och övriga dagar dressyr och uteritter" som jag skrivit i en annan tråd... När jag fick upp det så här så ser jag att det har varit väldigt tunt med tömkörningen och hårdare pass och väldigt många vilodagar... Så nu ser jag direkt vad som är "kvar att göra" varje vecka.

Återkommer om någon månad med ytterligare recensioner...

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Återkoppling är bland det svåraste som finns och helt nödvändigt om man ska börja dra slutsatser om den strategi man har verkligen är en hit...
Jag tror för att den ska vara möjöligt att göra så måste det automatiserat. Jag har själv provat 117 olika varianter, men när de blir för tungrodda och svåröverskådliga så självdör de. Jag hoppas mycket på träningsprogrammet som skrevs om i en annan tråd.

Garmin GPS med PC programvara är en del av nyckeln tror jag. Har ännu inte själv satt det i system, men med den så loggar du alla data och för över det till datorn (tid, längd, hastighet - medel och momentan osv) nu finns den även integrerad med pulsmätare. Du kan se varje träningspass för sig, heller den totala mängden för varje vecka, mån och år. Då har du möjlighet att jämföra och dra slutsatser=återkopling till dina träningsplaner. Har man tränar bra, för lite, för hårt osv.

Själv har jag för närvarande följande system (i excel):

1. MÅL (Kolumn för varje häst (och mig själv) och rad för varje år.)
Här sätter jag upp distansmål (antal tävlingar, km , hastighet) men även andra hanteringsmål som lastningsbar, inriden mm och diverse andra mål som tex premierad, lugn i veteringärgrinden, kunna bli omriden på långa tyglar osv.
Det var MYCKET nyttigt och intressant för mig att tvingas sätta ned det som virvlade runt i huvudet på papper. Hur anser jag konkret att man ska matcha fram en unghäst till 16 mil tävling tex. Lätt att snacka om men när jag skulle beskriva det år från år var det svårare.
Petade även dit personliga mål.

2. Nulägesanalys (Kolumn för varje häst(mig själv).
Satt mig ned och försökte titta objektivt på mig själv och hästarna. Starka sidor, svagheter som kan förbättras osv.

3. Träningsstrategier.(Kolumn för varje häst (och mig själv) och rad för varje år.)
På vilket sätt ska jag träna för att uppnå målen. LSD, intervaller, backträning, markarbete, centrerad ridning osv- hur många ggr i veckan, hur snabbt osv.
All träning per år beskriven i et kort stycke. Skitsvårt.
Här står jag och stampar.
Men det är just det här som måste göras för att jag sen via terkopplingen kan ändra träningsstrategierna.
Jag som tror stenhårt på LSD (se annan tråd) kanske måste omvärdera min träning om den visar sig ge fel resultat!

4. Träningsschema (EN sida för ett helt år för en häst, (en ruta perdag)).
Detaljerat träningsschema a la John och Wendy. Med bokstavsförkortningar som Camilla. det här är ännu svårare....
Tanken är att göra upp en grundplan. Jag kämpar med denna just nu.

5. Träningsdagbok (En sida/mån: Kolumn för varje häst (och mig själv) och rad för varje dag.)
Idag har jag "manuell", en hängande på väggen i köket, där jag skriver, tid och vad jag gjort.
Men som sagt - det här måste ligga på datorn om det ska bli någon återkoppling i ordets rätta betydelse och då duger inte excel, word utan det måste till ett "riktigt" program.

Det har också varit givande att få feedback från distanskompisar på mitt "tänk". Att kunna jämföra och diskutera för och nackdelar med att sätta upp mål i en viss ålder och bästa sättet att ta sig dit!
Ser fram emot mot mer jämförelser i mitt kök för de som vill komma :)
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Ett tips som kommer vara ganska kul ju längre tid som går är att skaffa en 10-års kalender. Där kan man varje dag skriva lite om vad man har gjort och anteckna väder och temperaturer m.m Den kostar nog ganska många 100-lappar men den räcker ju så länge...
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Datorprogram i all ära men jag sitter inte vid min dator hemma varje dag eftersom jag sitter framför en hela dagarna på jobbet. Så jag har skippat det helt. Däremot kan jag tänka mig att i efterhand föra in manuellt förda data i ett program för att analysera.

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag skriver i min kalender vilken runda jag har ridit.

Jag har även en träningsbok, men den använder jag mycket sällan. Där skriver jag mer exakt hur lång ritten var, hur lång tid, olika pulsvärden, gångart, hur vädret var. Detta är mest för att kunna titta tillbaka och se hur hästen har reagerat på samma ritt under liknande värderförhållanden förut.

Väderförhållandena spelar stor roll, tycker jag. Det bör stå med.
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Camilla_H skrev:
Datorprogram i all ära men jag sitter inte vid min dator hemma varje dag eftersom jag sitter framför en hela dagarna på jobbet. Så jag har skippat det helt. Däremot kan jag tänka mig att i efterhand föra in manuellt förda data i ett program för att analysera.

/Camilla

Finessen är att man ska ha GPSen när man rider och sen jacka in den i datorn och automagiskt föra in datat i träningsuppföljningen :bump:
Allt som är manuellt och jobbigt dör ut efter några dagar....
Du kan sedan analysera datat på längden och bredden - antal pass, km/h, medelhastighet, puls, intervaller, lutning, totala antal km och jämföra per vecka, mån osv
Allt är tekniskt sett genomförbart:crazy:
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

:D DET var en gammal tråd...!

Men, det blev faktiskt riktigt bra! Jag fick en rejäl översikt över vad jag hade gjort och ville jag se detaljer så kunde jag kolla i kalendern där jag skrev ner med ord vad jag hade gjort och hur det hade gått.

Så det rekommenderas. Nu är Spirre dressyr- och westernhäst och behovet av samma träningsöversikt är borta så nu använder vi bara kalendern.

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Taaack! :bow: Skönt att få nyfikenheten stillad. :)

Själv har jag precis fått hem en träningsbok. Den ser ut så här på årsöversikten:

17959723.jpg


Och så här för varje månad:

17959722.jpg


Det finns fyra kolumner till, som inte kom med på bilden, som heter "Motivation 1-5", "Särskild skötsel massage/bandage m.m.", "Ute temp" och "Kommentar".

Nu kommer jag ju inte använda den här träningsdagboken förrän hästen är uppe i någon slags aktivitet varje dag, så någon annan får damma av den här tråden igen om tre år och fråga hur den fungerade. :rofl:
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag sökte på Uncab och hittade den direkt.

Den verkar himla bra och jag blev lite sugen, MEN jag fattar inte hur den ska ge en bra översikt? Måste man inte fortfarande bläddra genom boken för att se vad man gjort?

Med min enkla Excel-fil så ser man ju hur många pass av varje sort man gjort senaste tiden (kom inte ihåg hur många träninsdagar som rymdes på den men bra många, kanske för 2-3 månader) så att man lätt kan se om hästen gått för mycket eller för lite av någon träningsform.

/Camilla
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Ja, den var inte dum faktiskt... Åh, nu blir jag ju träningssugen! :crazy:
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

jo iofs blir det kanske lite bläddrande men tycker i alla fall att den ger en jättebra tydlighet vad man håller på med och kan följa med i en röd tråd genom den.
 
Sv: "Bokföring" av träningsuppföljning

Jag kör excel + gps-program. En sak att göra i excel är om man tex planerar veckorna tex 1 lättpass + 2 jogg + 1 tuff så färgmarkerar jag cellerna i genomförande kolumnen (grönt för lätt, gult för jogg, orange för tufft, rött för tävlingsträning/tävling) så kan jag med en gång få en överblick över intensiteten i veckorna utan att läsa igenom allt.
 

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp