Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Sasse

Trådstartare
Jag behöver komma igång med ett fördjupningsarbete till Svenskan, vi ska välja 5 författare/böcker inom olika kategorier. Jag har hittills valt att läsa böcker från medeltid, renässans och romantik. De övriga kategorierna är forntid, upplysning, realism och modernism. Har googlat som en galning men hittar inte så mycket boktips. Undrar därför om buke kan hjälpa till att tipsa mig till bra böcker.

Jag gillar främst historiska böcker eller böcker med visst inslag av fantasy, men är självfallet öppen för förslag om mer realistiska böcker som är skildrade från 2000-talet eller liknande sas.

Är det någon som har tips på läsvärda böcker? :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Nu har jag inte läst Svenska C så har inte koll men gäller det böcker OM eller FRÅN t.ex. forntid?
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Boken jag tänkte på är Trägudars Land av Jan Fridegård som utspelar sig under "sen vikingatid" (enligt wikipedia). Mycket bra tycker jag!
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Har du läst Gullivers resor? Annars kan det kanske vara ett alternativ? Den är lite seg att läsa, men ändå väldigt intressant :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Jag behöver komma igång med ett fördjupningsarbete till Svenskan, vi ska välja 5 författare/böcker inom olika kategorier. Jag har hittills valt att läsa böcker från medeltid, renässans och romantik. De övriga kategorierna är forntid, upplysning, realism och modernism. Har googlat som en galning men hittar inte så mycket boktips. Undrar därför om buke kan hjälpa till att tipsa mig till bra böcker.

Jag gillar främst historiska böcker eller böcker med visst inslag av fantasy, men är självfallet öppen för förslag om mer realistiska böcker som är skildrade från 2000-talet eller liknande sas.

Är det någon som har tips på läsvärda böcker? :)

Måste det vara svenskt ursprung på dem eller kan de vara från andra länder också? Måste det vara romaner eller får det vara även lyrik och dramatik? Exakt vad räknas till forntid? På svenska finns det ju inget nedskrivet före ca år 800, då på runstenar. Sen skiljer sig medeltid, renässans och romantiken åt tidsmässigt beroende på vilken region man är i, men då kanske jag komplicerar det för mycket. :) Får jag fråga vilka böcker du redan valt?
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Boken jag tänkte på är Trägudars Land av Jan Fridegård som utspelar sig under "sen vikingatid" (enligt wikipedia). Mycket bra tycker jag!

Tack för tips!

Har du läst Gullivers resor? Annars kan det kanske vara ett alternativ? Den är lite seg att läsa, men ändå väldigt intressant :)

Nej, den har jag inte läst. Tack för förslaget, ska kolla upp den. :)

Måste det vara svenskt ursprung på dem eller kan de vara från andra länder också? Måste det vara romaner eller får det vara även lyrik och dramatik? Exakt vad räknas till forntid? På svenska finns det ju inget nedskrivet före ca år 800, då på runstenar. Sen skiljer sig medeltid, renässans och romantiken åt tidsmässigt beroende på vilken region man är i, men då kanske jag komplicerar det för mycket. :) Får jag fråga vilka böcker du redan valt?

Det kan vara från andra länder och kan vara även lyrik och dramatik.

Jag tror att du komplicerar till det ;) Men har skickat ett mail till min lärare då jag själv känner att jag har lite dålig koll på vad jag kan välja inom t.ex. forntiden.

Jag har inte bestämt mig för vilka böcker jag ska läsa ännu, utan har mest bestämt mig för att det ska vara inom dessa kategorier. Brukar välja böcker därifrån även annars så jag tyckte det passade bra med mitt intresse. Efter lite googlande efter boktitlar så funderar jag på att läsa någon bok av författaren Philippa Gregory till renässans och eventuellt (beroende på vad min lärare vill att jag ska läsa inom romantik) Eldhärjad av Tamara McKingley. Den senare vet jag inte vad det är för en bok, mer än att det är "romantisk skönlitteratur" sas.
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Tror du inte att tanken är att du ska läsa litteratur från romantiken? Alltså som är skriven under typ 1800-talet, om jag minns rätt. Tror romantiken började runt 1800 i storbritannien, lite senare i sverige.
Jag har inte min gamla kurslitteratur här, kan kolla upp det imorgon och tipsa om lite olika böcker i dina kategorier :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Tror du inte att tanken är att du ska läsa litteratur från romantiken? Alltså som är skriven under typ 1800-talet, om jag minns rätt. Tror romantiken började runt 1800 i storbritannien, lite senare i sverige.
Jag har inte min gamla kurslitteratur här, kan kolla upp det imorgon och tipsa om lite olika böcker i dina kategorier :)

Jag vet faktiskt inte, jag frågade på mailen vad hon ville att jag skulle läsa. Skulle vara väldigt tacksam efter förslag :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Eldhärjad av Tamara McKingley..

Har inte läst just den boken men annat av henne och det faller definitiv under genren romantisk skönlitteratur. Dock inte från tidsepoken romantiken som någon annan redan nämnt :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

När är det forntid? :o
Vingatid (Snorre), antiken (Homeros) eller 1200-tal (Dante)?
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Min gissning är iallafall att det handlar om en bok från epoken romantiken, inte en romantisk bok :)
Nu har jag min kurslitteratur, jag läste visserligen brittisk litteraturhistoria men epokerna är mig veterligen ungefär lika även i Sverige, och de behövde inte ha svenskt ursprung va?

Forntid: Det enda jag egentligen kommer på som kan vara läsvärt (läsbart ;)) från "den tiden" är Iliaden och Odysséen. Annars kanske det finns gamla sagor som är nedskrivna senare, men har sitt ursprung från forntiden. Jag har dålig koll på den epoken... Bibeln kanske? :D Eller iallafall utvalda delar...

Medeltiden: Beowolf och legenden om King Arthur berättades tydligen mycket då, och jag tror det var då de skrevs ner. Annars var Geoffrey Chaucer en av dåtidens stora namn, iallafall i Storbritannien. Hans mest kända verk är väl The Canterbury Tales, som finns i svensk översättning också. Även Dante var en medeltida författare.

Renässans: Shakespeare och Marlowe :love: Det finns såklart många andra, men eftersom renässansen handlade mycket om drama och poesi rekommenderar jag verkligen att du läser nåt sånt. Själv är jag en Shakespearenörd :D

Upplysning: Det var här de egentligen "vanliga böckerna" började komma, t.ex. Daniel Defoes Robinson Crusoe och Moll Flanders. Sen har vi även Jonathan Swift (Gullivers Resor, som någon nämnde ovan), Fanny Burney (äntligen en kvinna ;)) och Alexander Pope.

Romantiken: Min favoritepok av de du får välja på :love: Författare/poeter som John Keats, Percy Bysshe Shelley, Mary Shelley, Edgar Allan Poe, Lord Byron, Jane Austen... Det bara blommade! Jag tror inte jag behöver ge några boktips här, du kan kätt hitta något av författarna :)

Realismen: Om jag minns rätt en del av Viktoriansk litteratur, men inte nödvändigtvis allt från den viktorianska epoken. Jag är dålig på den här biten ;) Men Charles Dickens, systrarna Brontë kanske? Isåfall rekommenderar jag Svindlande Höjder :love:

Modernism: James Joyce, T. S. Eliot, William Faulkner, Virginia Woolf, Marcel Proust och Frank Kafka (de 2 senare iallafall deras senaste verk). Jag ska försöka komma på en till, som vi läste en bok av när jag läste litteraturhistoria. Den författaren var expert på inre monologer/"stream of consciousness" som ganska mycket hör ihop med modernism.

Du hittar lätt svenska författare från "rätt" epoker genom en liten sökning på wikipedia eller så :p
Och just det, årtal kan variera lite beroende på vilket land o.s.v. och vissa författare är inte klockrena i en epok. Så med viss reservation för att det kan vara lite flytande, luddigt och något faktafel. Det är ju trots allt litteratur, inte kemi eller nåt annat med enkla svar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Boken jag tänkte på är Trägudars Land av Jan Fridegård som utspelar sig under "sen vikingatid" (enligt wikipedia). Mycket bra tycker jag!

Och den avskydde jag när vi läste den i högstadiet. Fy så tråkig! Men jag kanske skulle gilla den bättre nu :)

Ur realismen tycker jag att du ska läsa Nana av Émile Zola. Strålande roman!
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Forntid: Odysséen, Iliaden - Homeros, Kung Oidipus - Sophokles, Medea - Euripides, Aeneiden - Vergilius m.fl.

Medeltid: Beowulf, Rolandssången (som jag personligen älskar:love: Men många har svårt för den!), Den gudomliga komedin - Dante Alighieri, Njáls saga

Renässans: Don Quijote - Miguel Cervantes

Realism: Drottningens juvelsmycke - Carl Jonas Love Almqvist, Familjen H*** - Fredrika Bremer, Thérèse Raquin, Den stora gruvstrejken - Émile Zola

Modernism: Kallocain - Karin Boye
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Thérèse Rauquin må vara hänt men Den stora gruvstrejken rekommenderar jag inte, make till tråkig bok finns inte. Tycker jag.

Jag är beredd att hålla med. Eller ja, tråkig är kanske fel ord men den är långdragen, tung och svår att ta sig igenom (tycker jag) även om ämnet som sådant är intressant.
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

*kl*

Tack så hemskt mycket för alla förslag! :bow: Ska kolla igenom allt och se vad som verkar mest intressant (eller snarare vad biblioteket har). :)
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

Bibblan har nog många av förslagen du fått, då de flesta räknas som klassiker och ofta finns med som kurslitteratur vid universitetsstudier. :)

(Du borde allt kunna hitta liiite roligare romaner från modernismen tycker jag ;))
 
Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!

På vilken nivå läste du brittisk litthistoria? Det skulle jag också vilja göra :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp