• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 812
S

stina

vad är det för skillnad på vid och normal bom...och till vilken häst ska man ha vad

Sv: bom

En normal bom är smalare än en vid bom, alltså ska man till en "normalbred" häst ha normal bom och till en bred häst en vid bom. Så har jag iaf lärt mig ;)

Det är OMÖJLIGT att säga, man måste prova. Jag har en valack på närmare 170 som är stor o biffig, och en märr på 157 som är liten spenslig, de har liknande ryggar trots att de ser så olika ut.
Man måste prova ut sadlar och sen kontrollera helst två gånger årligen, hästarna ändrar sig ju i ryggen hela tiden, musklar sig, blir runda, magrar, tappar muskler osv osv.
Dvs en sadel som passa perfekt idag kanske inte alls passar om 4 månader!

Det är noga att det passar, har själv ridit sönder en häst som avlivades, i en illapassande sadel.

Varje tillverkare har sina egna definitioner på vad som är normal och vid bom, så det är bara att prova sig fram.

Det går inte heller att säga att en viss hästras passar i en viss storlek, det är individuellt och styrs av hästens muskulatur och kroppsbyggnad.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Elo
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 921
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka