Bomfria från Equicomfort

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MadickenII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 079
M

MadickenII

Nån som har sett eller har en egen bomfri sadel från företaget www.equicomfort.com?? Jag har tänkt att köpa en av deras sadlar till min unghäst som rids av en tioårig tjej, samt använda den lite själv på min nordis som blivit 4 år igen....

Passform, kvalitet och så vidare!

Sv: Bomfria från Equicomfort

Jag förstod det som att det var många som inte var så nöjda med de sadlarna som de hade tagit hem, inte de själva heller. Så jag tror att de håller på att jobba med att hitta någon annan modell. Det var iaf det senaste jag hörde.

funderar på bomlöst till våran Clydesdale då han är så svår
att hitta sadlar till

Jag köpte en av deras första modell, och den passade stallets alla hästar och alla som red i den tyckkte den var jätteskön att rida i....alla utom jag....
Men det berodde på att sadeln bara fans i 17" och jag behöver MINST 17.5" helst 18".....
Så jag hamnade uppepå kanten på bakvalvet, vilket inte var så bekvämt.....

Så kan inte sadelmakaren fixa Kieffern till Lippan, så blir det nog en sådan sadel igen fast med större sits....

Vill bara påpeka att sadlarna på sidan är inte jämförbara med tidigare modell. Enbart sadeln längst ned på sidan är en äldre modell (EC har till och med varit just nog att påpeka att kvalitén i sadeln längst ner på sidan är lägre.) De två övre har en helt annan tillverkare och läder och hantverk är betydligt bättre i dessa.

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det att sitta i dessa sadlar?
Hur är midjan och ev. knästöd?

/ Josefin som mailat er tidigare om sadlarna

De två övre sadlarna har inte någon uppbyggd midja däremot är själva sitsen rätt mjuk på båda och jag känner det som att jag sjunker in bekvämt. Jag kanske har rätt öppna höfter i och för sig = jag känner inte av avsaknad av "sadelmidja" (i kombination med en rätt smal häst.) Den nedre sadeln har väldigt tydlig midja och jag älskar känslan i denna sadel. Du slappnar av och vill sitta rätt på en gång.

Knästöd finns bara på de engelskliknande sadlarna och då mera i form av "förlängda bossor" än vanliga knästöd. D.v.s. det finns stöd, men man behöver rida in sadeln lite innan man känner det igenom överkåpan.

joneya skrev:
De två övre sadlarna har inte någon uppbyggd midja däremot är själva sitsen rätt mjuk på båda och jag känner det som att jag sjunker in bekvämt. Jag kanske har rätt öppna höfter i och för sig = jag känner inte av avsaknad av "sadelmidja" (i kombination med en rätt smal häst.) Den nedre sadeln har väldigt tydlig midja och jag älskar känslan i denna sadel. Du slappnar av och vill sitta rätt på en gång.

Knästöd finns bara på de engelskliknande sadlarna och då mera i form av "förlängda bossor" än vanliga knästöd. D.v.s. det finns stöd, men man behöver rida in sadeln lite innan man känner det igenom överkåpan.

Menar du att den sadeln längst ner på hemsidan som va i sämre kvalite va skönare o rida i? har läst ditt pm bara inte orkat svara, men är tacksam för vägledningen. Vilken av sadlarna får man bäst stöd i då? funderar på o beställa en , har ett dräktigt sto som växt ur sin sadel:( hon har dessutom spikrak rygg o typ ingen manke o allt vill bara framåt:(

hej!

Funderar lite kring detta sadel märke.

Var det någon som hade ett pm om det eller?

Om det finns är jag intresserad av det om jag har möjlighet att få det.

MVH Therese From

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka