Bukefalos 28 år!

Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Emulaine

Trådstartare
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/463512_10151236196693698_910526399_o.jpg


Hej allihopa! :D

Är ute på sadel jakt åt mitt korsningssto/ tinker-arab. 14 år. 150 mkh.

Jag är alltså öppen för ALLA förslag, viktigast är att mitt sto får en sadel som passar, tål stryk i flera år och ser bra ut, onödigt "bling" skippar jag gärna och mörkt läder är att föredra. ;)

Så, FUll QH bar alt. X wide letar jag efter. Bomlös/ Bom, var är ER åsikt vilket är bäst alt. vilka av både och är att föredra i både märken och modeller? :confused:

Mitt sto har en lätt välvd rygg med rejäla bogar och låg manke.

Fritt fram o skriva!

Mvh. Emmelie
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Jag tröttnade på bomsadlar som inte passade min hästs breda svängda rygg så jag köpte mig en bomlös Barefoot Arizona Nut. Den var helt ny och stel i lädret så den formade sig inte så bra efter ryggen. Då köpte jag en begagnad Arizona och den var perfekt. Med tiden har även Nuten blivit mjukare och den sitter som en smäck på min andra häst som också har en bred rygg men lite rakare.

Jag är helt såld på de bomlösa. Nu har jag bara erfarenhet av Barefoot, men de har bra tryckfördelning och jag sitter hur stabilt och skönt som helst. Dessutom vet jag att hästen inte får ont i ryggen eftersom sadeln följer hästens rörelser och det inte blir något punkttryck som det blev med bomsadlarna jag provade.


Nu har jag två supersköna sadlar som jag kan ha resten av livet och om jag köper en ny häst i framtiden så vet jag att jag har en sadel som kommer att passa.
Inget mer letande i sadeldjungeln för min del.
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Jag har kollat in samma sadel som du har skaffat dig, men har inte haft råd att köpa den riktigt än. Men den lär definitivt bli ett framtida införskaffnings-objekt.. :) ! tack för att du delade med dig utav din erfarenhet!
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Jag har precis införskaffat en Barefoot Nevada då även jag hör till dom som tröttnat på att leta bomsadel. Den ligger hur bra som helst på mina två breda, kortryggade hästar. Nu har jag bestämt att jag ska ha en Freemax arbets-/ ranchsadel för den kan jag tävla i. I övrigt behåller jag Barefootsadeln då min Welsh Cob blev mycket nöjd med den...
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Tycker Barefootsadlarna ser så plufsiga ut på bild, de kanske är bättre i verkligheten?
Själv är jag supernöjd med min tyska eBay-sadel, men har också kikat på Freemax. Det blir nog en sån i framtiden :d
irogal.jpg
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Delvis KL

Hur upplever ni de bomlösa som ser ut som vanliga westernmodeller, som Sthus exempelvis. Är de böjbara på mitten som "soffkuddarna" eller som ST sadlarna? Hur är de formmässigt på hästryggen? Är de bomlösa Westernsadlarna stabilare och mer stumma än andra bomlösa modeller Engelskt som spanskt som kuddmodeller.



Till TS

Sitter i samma funderingar som dig nu efter att jag ska skaffa en westernsadel till ponnyn. Trodde aldrig jag skulle hitta bomwestern som skulle kunna fungera men det finns, men tankarna går ändå - bom vs bomlöst. Jag kan inte råda dig mer än att utgå från vad din häst trivs eller mår bäst i till att börja med.

Har du provat andra modeller av bomlöst så du vet hur din häst reagerar efter en tids ridning, har den muskler nog att orka bära upp en bomlös sadel och ryttare för att utvecklas det är nog den viktigaste tanken att ha med sig när man skall bestämma sig.
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

drar upp gammal tråd, denna tyska Ebay sadeln är du fortfarande nöjd med den?
Hur lång är anläggningsytan på sadeln?

Är ute efter en KORT w-sadel MAX 48 cm i anläggningsyta.. finns det ens??
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Är ute efter en KORT w-sadel MAX 48 cm i anläggningsyta.. finns det ens??

Jo det finns, men storleken på sätet hamnar i barnstorlek. Det blir nog ett 10"-12" säte på en så kort sadel. Kan du ha det?
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Ja, jag var fortfarande nöjd med den. Men jag hamnade i smått ekonomisk kris och valde att sälja en av sadlarna (hade två). Den blev såld först så nu har jag bara bomsadeln kvar. Det är bra på sätt och vis, för den är ju stabilare och det behövs på min studsfia till ponny.
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Jag har en Startrekk western shorty och den är 48 cm. Superskön sadel som det är enkelt att byta framvalv på. Ligger stadigt och hästarna trivs bra i den. mycket stadigare än tex Torsion som vi också har. Enda nackdelen är väl att de är svåra att hitta begagnade och rätt dyra.
 
Sv: Bomlös westernsadel eller med bom, det är frågan??

Jag har en Startrekk western shorty och den är 48 cm. Superskön sadel som det är enkelt att byta framvalv på. Ligger stadigt och hästarna trivs bra i den. mycket stadigare än tex Torsion som vi också har. Enda nackdelen är väl att de är svåra att hitta begagnade och rätt dyra.


Har du några bilder på den på din häst??=)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp