>Bomlös sadel..ännu en tråd.

nexxa

Trådstartare
Kan inte låta blir helt enkelt :angel:
Nu när jag letat sadel länge och väl känns det som att en bomlös sadel kan bli det bästa alternativet. Men behövs det någon speciell utpassning eller passas den ut precis som man gör med "vanliga" sadlar? :confused:
Hur fungerar storlekarna, vad väger en sådan sadel?
Jag vill antagligen köpa en Torsion (tror det hette så?) sadel.
Jag rider mestadels i skogen men kommer även rida lite lektioner nu till sommaren antagligen mest dressyr då jag är lite feg gällande hoppning :smirk: Vilken sadel av alla i mängden hade ni rekommenderat?

Hjälp mig, jag är förvirrad och hopplös.

//Fröken_Skåne

Sv: >Bomlös sadel..ännu en tråd.

När vi letade sadel så fick vi den här åsikten om bomlöst: Det är lite som ett par tofflor, det kan vara skönt att gå omkring i hemma, bara slasa omkring liksom, men om man ska ut och vandra så behöver man ett par stabila kängor som ger stöd åt foten.

Jag är skeptiskt till bomlöst, men jag har bara erfarenhet av en häst. Den trivdes (trivs) mycket bättre med "vanlig" sadel.

Sv: >Bomlös sadel..ännu en tråd.

Buttercup skrev:
Jag är skeptiskt till bomlöst, men jag har bara erfarenhet av en häst. Den trivdes (trivs) mycket bättre med "vanlig" sadel.
Och jag har också bara erfarenhet av en häst. Nämligen min, som vägrade stå still vid sadling med den nya, fina utprovade sadeln och sen slängde av mig med vilda bocksprång på premiärturen :angel:
Jag har aldrig lagt en bomsadel på honom efter det och har inga problem vare sig vid sadling eller ridning numera.
Smaken är som baken ;)
Till trådskaparen: Ta hjälp av en duktig sadelutprovare och testa olika sadlar, även bomlösa. De enda som till sist kan tala om för dig vilken sadel du ska ha, är din häst och du själv. Lyssna på din häst, dom talar om mer än man tror.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
3 134
Utrustning Har ett c-ponny till avel, men som rids mellan fölningar. Eftersom musklerna över ryggen och bukens omfång av naturliga skäl varierar...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka