Bomlös sadel.....fördelar vs. nackdelar?? (till unghäst)

Fahlis

Trådstartare
Har en halvblodskorsning på 2 år, och snart är det dax för inridning!
Funderar nu på det där med bomlösa sadlar!!??
Kan det vara något att "använda" på en unghäst el. häst öht?? Jag har INGEN erfarenhet alls vad det gäller bomlöst! Men det låter vettigt att sadeln anpassar sig efter hästen, och speciellt unghästar har ju en förmåga att ändra kroppsform.
Så snälla ni som har erfarenhet o vet mer om dessa sadlar....SJUNG UT!! ;)
Fördelar vs. nackdelar?? :confused:

Sv: Bomlös sadel.....fördelar vs. nackdelar?? (till unghäst)

Fördelar:
* Sadeln anpassar sig efter hästens fysiska utveckling
* Ingen hård bom som ligger och trycker
* Du behöver inte byta sadel stup i kvarten

Nackdelar:
* Hästen vänjer sig inte vid en vanlig bomsadel, om man nu vill använda en sån nån gång...?

Du glömde ryttarens beroende...:rofl::rofl::rofl::rofl: Den kan faktiskt vara "alvarligare" än hästens.

Tack för ditt PM!! (Har svarat!) :bump:

=CeciliaW;10717625]Fördelar:
* Sadeln anpassar sig efter hästens fysiska utveckling
* Ingen hård bom som ligger och trycker
* Du behöver inte byta sadel stup i kvarten

Precis så tänkte jag! Speciellt att "slippa" byta sadel stup i ett!

Nackdelar:
* Hästen vänjer sig inte vid en vanlig bomsadel, om man nu vill använda en sån nån gång...?

Men hästen borde väl inte bry sig så mycket, om bomsadeln är rätt utprovad till hästen. Om det en unghäst så är det väl mer ryttarens vikt, och vad som händer "där uppe" på dens rygg som hästen ska få kläm på.....eller?

Finns det fler som har erfarenheter av bomlöst??
Bra eller dåliga!

prova söka i forumet. det finns hur många trådar som helst om bomlöst.

Det finns naturligtvis människor som inte gillar bomlöst... som anser att de glider, att de är vingliga, ger dåligt stöd, trycker på hästens muskler etc. Du ska naturligtvis inte hoppa högre höjder i en bomlös sadel, då behövs en bom som fördelar trycket från stiglädren.

Dock tycker jag det säger sig självt att absoluta merparten av våra distansryttare, som rider 10-16 mil på en dag, rider i bomlösa sadlar. De KAN inte vara dåliga och skadliga för hästen, med tanke på att distanshästarna går igenom veterinärkontroller flera gånger under tävlingarna.

Jo, det är ju så...smaken är som baken, delad! Så är det väl med allt.
Sen är det väl så oxå att det finns bra o dåliga exemplar/märken även i bomlöst!
Och...med en unghäst lär det ju inte bli några jätte-hinder i alla fall.
En mer dressyr o uteritts-sadel är min fundering.
Vad tror du om det?

Någon mer som har tips på bra sadelmärken kan skicka dem via PM! :laugh:

Ingen annan som har några åsikter om bomlösa sadlar???.....till unghäst?

:rofl: Du vill isf. helt säkert få lika många svar och varianter på svar som det finns medlemmar som svarar :rofl::rofl: Många har åsikter si och så - och lika många har exakt tvärt om.

Jag är lite osäker på ifall en bomlös till en unghäst är jättebra. Man vill ju gärna stå upp mycket och rida lätt på en unghäst och bomlösa fördelar ju inte trycket från stiglädrena så bra som en bomsadel, man ska ju inte hoppa alltför mycket eller högt i den t.ex.

Så jag hade nog satsat på en bra bomsadel och sen när hästen musklat upp sina ryggmuskler, fått lite bättre balans o.s.v så att man kan sitta ner mer på hästen, då hade jag kunnat skaffa en bomlös.

Angående att stå mycket lätt i stigbyglarna - håller fullständigt med dig.

Därför skaffade jag en SENSATION till unghästen därför att denna sadel har ett helt unik system för stigläderfästen.

På så sätt fördelas ryttarens vikt i stigbyglarna upp till 5 gånger bättre än i vanliga stigläder/webbers.

Angående att stå mycket lätt i stigbyglarna - håller fullständigt med dig.

Därför skaffade jag en SENSATION till unghästen därför att denna sadel har ett helt unik system för stigläderfästen.

På så sätt fördelas ryttarens vikt i stigbyglarna upp till 5 gånger bättre än i vanliga stigläder/webbers.

Hur har de löst viktfördelningen? Kan du ta några foto som visar stigläderfästet och "ryggplattan"?
Jag är intresserad men förstår inte vad de har som är annorlunda mot övriga bomlösa.
// Linda

Sen det där med att ryttaren i sig behöver en väldigt stadig sits och mycket bra kroppskontroll redan UTAN bomlös sadel på unghäst, blir ännu viktigare med bomlös! :p

Jag skulle nog ha testat och utvärderat, allra första jobbet lär ju ändå inte vara så avancerat och trevligt om häsetn får vänja sig vid sadel så skonsamt som möjligt - mindre risk för punkttryck, men sen skaffat en med t ex flexibel bom om det inte fungerar optimalt i längden. Vara öppen och analysera och inte bara köra på som är lätt hänt.

Gå in på ÅF hemsida, där är det mycket bättre bilder än jag kan ta med min mobiltlf. kamera.

Hur har de löst viktfördelningen? Kan du ta några foto som visar stigläderfästet och "ryggplattan"?
Jag är intresserad men förstår inte vad de har som är annorlunda mot övriga bomlösa.
// Linda

Den huvudsakliga tryckfördelningen är ju iom tryckfördelande pad till de mjuka varianterna och genom bossorna på "hårdare" varianter. Huvudsaken är ju att ryggraden går fri.
Vet inte om du tänkte på något särskilt med just den sadeln, men ovanstående tycker jag är viktigare än hur själva stigläderfästena anordnats.

Den huvudsakliga tryckfördelningen är ju iom tryckfördelande pad till de mjuka varianterna och genom bossorna på "hårdare" varianter. Huvudsaken är ju att ryggraden går fri.
Vet inte om du tänkte på något särskilt med just den sadeln, men ovanstående tycker jag är viktigare än hur själva stigläderfästena anordnats.

På SENSATION sadlarna är det ett sorts 3-punktsfäste för dom speciella webbers som medföljer. Och detta gör att ryttarens vikt fördelas mycket bättre än i stigläder/webbers på andra bomlösa sadlar.

Svårt att förklara eftersom detta system inte liknar något annat jag har sett hittills. Det bästa är att gå in på ÅF hemsida, där är det bilder som förklarar.

Nä, jag tror jag vet hur det är tänkt, har sett en skiss på det. Vidhåller att det viktigaste är den övriga tryckfördelningen, men den varianten är säkert bättre om man ska rida mycket stående.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, undrar om de "nyare" bomlös sadlarna som har paneler (behövs ej padd under sadeln) fördelar ryttarens vikt ok, eller blir det högt...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka