• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 854
G

gilisen

Hejsan!

Jag är helt grön på bomlösa sadlar.. Vilka olika modeller passar på olika typer ar ryggar mankar?
Min häst har en ganska markerande manke, och lite svankig rygg. Finns någon modell som passar ju en sån rygg?
Jag har letat runt, men inte hittat så mycket. Tänkte därför fråga er som kan lite mer :)

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös!

Knights eller hur se stavas =9 uttalas Nights tror jag =) den sitter super på alla mina 3 pållar en med runt å platt rygg å en normal å en extrem svankig med väldigt mkt manke. är supe rnöjd med den.

Knights eller hur se stavas =9 uttalas Nights tror jag =) den sitter super på alla mina 3 pållar en med runt å platt rygg å en normal å en extrem svankig med väldigt mkt manke. är supe rnöjd med den.

Okej. Det låter ju bra! Är dom långa eller korta i sina ryggar? Min har inte jätte lång rygg, men inte heller jätte kort...

Startrekk Island skulle jag tipsa om, sök här på forumet så hittar du massor med info.

Det beror lite på vilken modell du vill ha. Jag har en Barefoot Cheyenne och min häst har också markerad manke och svankig rygg. Dock behöver man lite tjockare inlägg i padden på den men den passar utmärkt och ligger jättestabilt :D!

Det beror lite på vilken modell du vill ha. Jag har en Barefoot Cheyenne och min häst har också markerad manke och svankig rygg. Dock behöver man lite tjockare inlägg i padden på den men den passar utmärkt och ligger jättestabilt :D!

Okej, men en sån har jag tittat lite på och tycker den typen av modell verkar bra. Är nog en sådan modell som jag är ute efter iaf :) Det verkar ju som om den du har skulle kunna passa honom.

Passar iaf min häst :D! Men tänk bara isf på att kolla så att padden lyfter tillräckligt så att den inte slår emot i manken just eftersom den är väldigt markerad. :) Lycka till i ditt val, det är sannerligen inte lätt att hitta rätt.

min arab har 135 i täcke å mammas pålla som har den offtast har 165 så den passar bägge =)

Passar iaf min häst :D! Men tänk bara isf på att kolla så att padden lyfter tillräckligt så att den inte slår emot i manken just eftersom den är väldigt markerad. :) Lycka till i ditt val, det är sannerligen inte lätt att hitta rätt.

Okej. Vadå för padd? Dom sagt, jag kan typ inget vad det gäller bomlöst:angel:. Vad har du för padd till din?

Jag har just nu en Grandeurpad som jag fick med när jag köpte sadlen men jag ska köpa SKITO-inlägg som tydligen ska ligga i topp på marknaden. Då hade jag tänkt köpa lösa inlägg som jag bara lägger i Grandeurpadden. Det viktiga med en sån sadel är egentligen padden. Köp hellre en billigare sadel (förutsatt att den inte är sned osv ;) och en dyr pad än tvärtom eftersom det är padden som lyfter sadlen så att den inte ligger på ryggen (fast detta kanske du redan vet om?? :))

Jag har just nu en Grandeurpad som jag fick med när jag köpte sadlen men jag ska köpa SKITO-inlägg som tydligen ska ligga i topp på marknaden. Då hade jag tänkt köpa lösa inlägg som jag bara lägger i Grandeurpadden. Det viktiga med en sån sadel är egentligen padden. Köp hellre en billigare sadel (förutsatt att den inte är sned osv ;) och en dyr pad än tvärtom eftersom det är padden som lyfter sadlen så att den inte ligger på ryggen (fast detta kanske du redan vet om?? :))

Okej, nu har jag tittat lite och förstår. jag vet att padden är det allra viktigaste, att det är bättre å köpa en dyrare.
Vad fick du ge för din sadel när du köpte den ny, om jag får fråga det? ;)

Mjuka bomlösa passar många olika typer av ryggar, problemet med mjuka bomlösa blir väl isf manken. Torsion funkar för en hög omusklad manke, bara man har rätt pad. Har inte provat Barefoot för en hög manke men där finns ju olika framvalv beroende på om hästen har hög eller låg manke.

Sen finns det ju också hårdare bomlösa som t.ex. Star trekk, men de kräver lika mycket inpassning som en bomsadel.
Är hästen omusklad så prova att tömköra i ett par månader först så blir det lättare att hitta en passande sadel, oavsett om du vll ha bomsadel eller bomlös.

Håller inte med dig här...
Även om det inte finns någon bom i ST så var den alldeles för böjd för min häst. Sen när det gäller just ST har ju vissa modeller flyttbara bossor och det kan man ju också experimentera med i en evighet...

De har ändå ingen träplanka längs ryggraden som inte ändrar sig i formen alls.
Det gör att man kan passa in samma sadel till fler hästar (inte alla) än på en bomsadel.
// Linda

KL

Får jag lov att kapa tråden med en fråga? Gör det iaf.
Det är så att jag rider en häst med bomlös sadel, och hästen är en isis, väldigt platt och bred rygg, ingen markerad ryggrad eller manke. Behöver man ändå använda pad?
Jag har hört en massa om paddar och jag vet att de är till för att få bort trycket på ryggrad och manken, men om dessa inte få mer tryck än resten av ryggen, behöver man verkligen pad då?
Vi använder bara en vanlig vojlock under och det har funkat hur bra som helst. Men kan det bli problem som man inte märker av?

Jag har själv en välmusklad arab men skulle aldrig rida utan pad (på de modeller som inte har bossor).
Just tryckfördelning från stigläderna är en av de största anledningarna att använda pad som dessutom lyfter upp detta tryck från ryggraden.
Du får ju göra som du vill men jag hade inte chansat trots att hästen inte visar obehag just nu.
// Linda

Nej det är ju det man inte vill. Det är ju ofta att de inte visar vad de känner heller. Ska kolla upp detta direkt. Tycker iofs att sadelutprovaren borde sagt något om pad, men bättre att kolla en gång för mycket.
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: warg
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Fiorano
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka