Bomlösa sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valkyriaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 012
V

Valkyriaa

Hej hej

Nu vill jag veta allt som är bra att kunna om bomlösa sadlar :)
Padd tex, innebär?
Går det att ha "vanlig" uttrustning till, tex. stigläder?
Hur rider man i en bomlössadel? Precis som vanligt?
Viktiga saker man måste tänka på?
Passar alla bomlösa sadlar till vilken häst som helst? hur är det då med padd?

Konstiga formuleringar kanske, men ni förstår nog vad jag menar :p
Skriv ner allt ni kommer på om bomlösa sadlar.

Tack på förhand..

Sv: Bomlösa sadlar

Det går inte att dra en jämn regel för bomlösa sadlar. Det finns så otroligt många olika bomlösa sadlar nu för tiden.

Ett tips är att använda sökfunktionen, det finns nämligen hur många trådar om bomlösa sadlar som helst..
Där får du förhoppningsvis svar på dina frågor...

Jo, jag har försökt, men får tyvärr inte reda på mina "enkla" frågor.
I de trådarna är det mer avancerat än för mig som är nybörjare :p

På min sadel skall man ha stigläder där spännet sitter vid stigbygeln och inte längst upp mot sadeln.
Annars är den trevlig att rida i.
Jag har hört många som tycker att man får sämre balans i bomlös men det håller jag inte med om.
Kan bero på att jag för det mesta rider barbacka :)

Framvalvet i sadeln går att byta ut så att den passar på alla typer av hästar (inte en liten ponny kanske men nästan alla hästar)

Hej hej

Nu vill jag veta allt som är bra att kunna om bomlösa sadlar :)
Padd tex, innebär?
Går det att ha "vanlig" uttrustning till, tex. stigläder?
Hur rider man i en bomlössadel? Precis som vanligt?
Viktiga saker man måste tänka på?
Passar alla bomlösa sadlar till vilken häst som helst? hur är det då med padd?

Konstiga formuleringar kanske, men ni förstår nog vad jag menar :p
Skriv ner allt ni kommer på om bomlösa sadlar.

Tack på förhand..

Hej,

Vi har en Barefoot Cheyenne från Stall Vrå samt har just beställt en Barefoot London. Nedan kommer våra enkla svar till dig.

En bra pad ska du ha, den tryckfördelar tyngden samt bilder en kanal på ryggen. Själv använder vi HAF pad, SKITO pad och Grandeurpad men alla har vi SKITO inlägg i som vi tycker känns bäst för vår häst.

Stiglädren köpte vi speciella till sadeln. Man har spännet där nere vid foten och sedan en läderhylsa som man trär över för att skydda. Men jag tror man kan ha vanliga.

Vi rider som vanligt i vår bomlösa. Men man ska inte hoppa i dem för att inte få punkttryck av stiglädren.

När du köper din bomlösa, tala om vilken sorts häst du har. Hur den ser ut och hur rygg och manke ser ut så får du hjälp och råd vilken sorts bomlös du ska välja.

Annat viktigt att tänka på är i första hand en BRA pad, sedan att sadeln är tillräckligt stor för din rumpa samt självklart att den ligger bra på just din häst.

Andra har säkert andra tips och råd.

~Ingrid

En bomlös ligger inte bra på alla hästar, vissa sadlar ligger bättre på rakare hästar med lite manke medans vissa ligger bättre på de som har manke.
Min sadel behöver man ingen padd på då den har "bossor"(paneler). Vanliga stigläder funkar med sålänge man har spänner vid stigbygeln annars blir det väldigt obekvämt. Är en ST dressage CC och den har en läderbom och den är så pass bra tryckfördelande vad jag erfarit att man nog kan hoppa småhinder med den då och då. Men hur sadeln tål det i längden vet jag inte..

Det finns mängder med bomlösa i olika modeller. De formar sig efter hästen och ryttaren, vissa mer och vissa mindre. Men det betyder inte att man kan lägga den på vilken häst som helst och tuta o köra.

www.kaupre.se är en sida som har bomlösa bla..

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka