Bukefalos 28 år!

kvandi

Trådstartare
Nu har en liten islandshästryttare förirrat sig in i hoppvärlden, jag har börjat samla på mig en liten hinderpark och nu har jag en fråga...

Jag har ett svagt minne av att jag hört att bommar måste vara fyllda. Är det påståendet sant?

Jag har hittat plastbommar till ett bra pris men dessa är tomma. Bör jag fylla dom med trä för att minska riskerna för skador om en häst kraschar in i hindret? ( påståendet att islänningar inte kan hoppa stämmer på min pålle gällande det här med att taxera :angel: )

Vad säger ni som har hoppkunskap?

O för att göra inlägget roligare bjuder jag på en bild på min hoppande raggsocka...
wpid-hopp-andi.jpeg
 
Sv: bommar

Jag hade nog valt att fylla bommarna med trä (eller kanske grus och lock för ändarna??), just för att bommarna lätt "flyger iväg" om hästen slår i och då är risken stor att bommen fastnar mellan frambenen eller liknande.
Har själv hänt då jag skulle ha upphöjd cavalettibom, hästen fick panik och skenade iväg med bommen mellan frambenen och min stackars pojkvän på ryggen :crazy:

Lycka till med hoppningen! :)
 
Sv: bommar

Du har redan fått ett bra svar men jag måste bara kommentera hur fint din raggsocka hoppar! :love:
 
Sv: bommar

Billigast är att fylla bommarna med sand ifall du har. Det ger tyngd. Men enklast är att ta någonting annat.

Däremot tror jag inte att du hoppar de höjderna som krävs för att hästarna ska skada sig på bommarna ifall någonting händer. Ha du dina tomma bommar. Nackdelen är att ju lättare bommar ju mindre gör det ont eller känns för hästen, vilket innebär att den inte är speciellt försiktig av sig och river oftare. Det och skaderisken slipper du ifall du fyller bommarna.
 
Sv: bommar

Billigast är att fylla bommarna med sand ifall du har. Det ger tyngd. Men enklast är att ta någonting annat.

Däremot tror jag inte att du hoppar de höjderna som krävs för att hästarna ska skada sig på bommarna ifall någonting händer. Ha du dina tomma bommar. Nackdelen är att ju lättare bommar ju mindre gör det ont eller känns för hästen, vilket innebär att den inte är speciellt försiktig av sig och river oftare. Det och skaderisken slipper du ifall du fyller bommarna.

Måste bara tillägga, att även om hindret ifråga bara ligger på 40-50cm så är det fullt möjligt att bommen fastnar mellan frambenen i med att plastbommarna är så lätta och har en tendens att flyga upp när hästen slår i. En inackorderad här hemma gick omkull med sitt sto när hon skulle hoppa med plastbom OVANPÅ (?) sockerbitarna och hästen fick in bommen emellan benen, det hindret var väl ca. 50-60cm.
Men såklart finns det ju olika tunga plastbommar oxå, de vi har är från Safety och dom väger ingenting.. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp