Bukefalos 28 år!

Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Totola

Trådstartare
Jag blir tokig på den rackarns sadeln som inte ligger bra! Den nuvarande har visserlign extremt bra mankfrihet men ligger inte an hela vägen, bara när hästen verkligen höjer ryggen vilket den inte vågar med sin nuvarande sadel :angel: :crazy:
Just nu är det en syntethistoria (Griffin-kopia eller dylikt?) som "ägaren" köpte för att han åtminstone skulle ha en sadel som inte trycker på manken. Tidigare har vi/jag mest ridit bomlöst men det känns väldigt svårt att hitta en fast bomlös som inte trycker på den extrema manken...

Manken är LÅÅNG, börjar nästan på mitten av ryggen känns det som. Och ju längre fram den kommer desto högre blir det, men extremt hög är den egentligen bara när sadeln ligger för långt fram. Därför funderar jag också på en gel-pad framme vid manken. Just nu är den lite svankig i ryggen, gissar på att det är sadelns fel :o för tidigare har den varit väldigt rak. Ganska smal framme vid manken, gissar på normal bom, men samma sak där- den har brukat vara bredare (normal/vid åtminstone).

Så nu skulle jag hemskt gärna vilja ha tips på bomsadlar och eventuella hjälpmedel till dessa innan/efter hästen musklat sig (inte för dyra!), eller bomlösa sadlar (helst fastare varianter eftersom hästen har stoort steg och jag inte världens bästa sits :angel: ) med bra mankfrihet. Känner mig helt borta i branchen just nu...

Känns hopplöst att ta ut en sadelutprovare, det är en sån udda ryggform att dom sällan har något som passar.
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

En spansk historia (tänker på deluxen) med tjockare paneler?
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Deluxen? Förklara gärna lite närmare! :)

Gillar spanska sadlar, men dom brukar vara ganska dyra va?
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

prestige och albion är dom enda sadlar jag provat som har plats för en hög och l å n g manke.
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

"eller bomlösa sadlar (helst fastare varianter eftersom hästen har stoort steg och jag inte världens bästa sits :angel: ) med bra mankfrihet."

Tyvärr skulle jag inte rekommendera bomlöst som en "fastare variant", det som brukar nämnas ang bomlöst är att de inte erbjuder samma stöd för ryttaren som bomsadlar, just pga att den är bomlös :crazy:

Rider själv bomlöst (freeform shortcut), jag har aldrig varit med om att min sadel snurrat :banana: men ryttare som ridit i min sadel på min häst upplevde att sadeln gled runt magen... Tror att det kan bli så om man har mycket av sin egen tyngdpunkt i stigbygeln isf sätet?
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

"eller bomlösa sadlar (helst fastare varianter eftersom hästen har stoort steg och jag inte världens bästa sits :angel: ) med bra mankfrihet."

Tyvärr skulle jag inte rekommendera bomlöst som en "fastare variant", det som brukar nämnas ang bomlöst är att de inte erbjuder samma stöd för ryttaren som bomsadlar, just pga att den är bomlös :crazy:

Rider själv bomlöst (freeform shortcut), jag har aldrig varit med om att min sadel snurrat :banana: men ryttare som ridit i min sadel på min häst upplevde att sadeln gled runt magen... Tror att det kan bli så om man har mycket av sin egen tyngdpunkt i stigbygeln isf sätet?

Jag har en bomlös nu till andra kusen fast som är för låg i manken om man inte paddar upp rejält (och då kommer jag alldeles för långt från hästen). Till samma kuse det gäller har jag även ridit i både mjukare och hårdare variant av bomlöst. Den mjukare trivdes hästen bra i (hade bytt ut träet fram och bak till mjuk stoppning för att inte riskera tryck på manken) men så snart jag skulle galoppera eller hoppa småskutt trillade jag som en vante pga för lite stöd och stort språng/steg, och i traven fick jag för lite stöd.
Med de fastare bomlösa jag provat rida i på kusen har det fungerat bra mycket bättre. Tror inte jag kan få mycket stadigare sits i en bomsadel än fastare bomlösa eftersom det är jag som har kass balans och hästen stötigt/stort steg, och de fasta bomlösa är ändå rätt stötdämpande.
Kanske ska tillägga att Flexion SBS (bomlös) är den sadel jag fått absolut stadigast sits i av alla sadlar jag någonsin ridit i, men den var lite väl lång för häst och rumpa och man kom långt upp från hästryggen. Svårare att rida då på en häst som är känslig för lår- och sitshjälper.
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

tja allt är relativt, men du kan hitta många begagnade från 6000-7000 och uppåt beroende på modell och ålder
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Jag tycker inte du ska vara rädd för att ta ut en BRA sadelprovare. En som kan fler märken, som är seriös och som kan hjälpa dig. Till en så svår häst som du beskriver kommer du inte helt enkelt hitta en sadel själv, det kan då vara guld värt (bokstavligen talat) att slippa köpa och sälja flera sadlar innan man (kanske) hittar rätt.
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Okej, ska överväga det! :) Egentligen liite väl dyrt för en bomsadel som man riskerar behöva sälja igen rätt snart och inte kan användas till andra kusen, men bra att veta vad man kan leta efter! :)
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Jag tycker inte du ska vara rädd för att ta ut en BRA sadelprovare. En som kan fler märken, som är seriös och som kan hjälpa dig. Till en så svår häst som du beskriver kommer du inte helt enkelt hitta en sadel själv, det kan då vara guld värt (bokstavligen talat) att slippa köpa och sälja flera sadlar innan man (kanske) hittar rätt.

Ja, egentligen håller jag med. Det är i nuläget inte jag som äger hästen utan är en mellanhand/fodervärd eller vad man ska kalla det :crazy: därav att det tar emot att köpa dyr sadel eller betala extra för att ta ut sadelprovare. Dyrt att betala t ex 5-10000:- för en sadel till en häst man inte äger, att då dessutom betala för sadelutprovare tar emot ännu mer :p
Just denna häst har jag själv ägt förut och då såg den från början ut på ungefär samma sätt i ryggen. Skaffade en wintec cair med luftstoppning som provats ut av sadelmakare och de ändrade trycket för att passa efter ryggen. bara ett par månader senare hade den växt ur sadeln rejält (mycket rakare rygg - en dm glapp baktill..) och då blev det barbacka igen. Har funderat på att skaffa en likadan sadel nu begagnat för att sen sälja vidare om/när den växer ur sadeln. Men de kanske inte tillverkar cair-sadlarna med luftstoppning numera?
Det är just det där letandet som gör mig frustrerad, för när man då äntligen hittat rätt kommer ju hästen (förhoppningsvis?) muskla om :p
 
Sv: Bomsadel/bomlös sadel till häst med HÖG manke?

Cair = luftstoppning alltså?

Allmänt: Testade faktiskt andra kusens bomlösa (som jag inte "får" använda för att den trycker på manken enligt ägaren) men skumt nog märkte jag inte av något tryck. Cut-backdelen var minst 3-4cm bakom manken (alltså fritt rakt ovanför manken) och det är bättre än på min häst :crazy: den ligger alltså på den låga delen av manken när man sadlat i rätt position, inte på den höga delen. Blir inte riktigt klok på det här :p
Kanske skulle räcka med en anti-glidpadd till den sadeln för att få den ligga kvar i rätt läge? Med tanke på hur mycket mellanrum det var när sadeln bara låg på hästen tror jag inte den kan trycka OM den inte halkar fram...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Fiorano
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Fiorano
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 707
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp