• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare colorado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 926
C

colorado

Vilka boots har ni alla därute att rekomendera? Dom ska vara HÅLLBARA och inte ge skav. Använder boots nästan varje dag så... Har sett dom dära nya "klapperbootsen"? är det nått att rekomendera? Blir tacksam för alla svar/för och nack delar! :bow:

Sv: Boots?

Vi fick med ett par boots från den förra ägaren som är mjuka, ungefär som läder på utsidan och "luddiga" på insidan som spänns ihop med kardborrknäppning, de fungerar väldigt bra, tyvärr vet jag inte var hon fick tag på dem. Kan tänka mig att de är ganska mycket dyrare än klapperboots.

Boots expert vid detta laget, :p då min häst haft problem med att trampa av sig skor och därför går med boots i hagen (trampar ej av sig när man rider).
Det bästa tipset jag fått då jag själv ställde samma fråga är att ha ett lite bredare sortiment så du kan byta boots ofta, för att undvika skav. Jag växlar mellan:
gummi boots, som är bra därför att de inte blir blöta och äckliga, lätta att skölja av, samt på vintern därför att det inte fastnar isklumpar i dem.
Neoprene boots: brukar sitta lite högre än gummi bootsen med kanten, så bra att växla med för att få den potentiella "skav punkten" på annat ställe. Blir fulla med isklumpar när det är snö och kallt.
Klapper bootsen som du frågar efter tycker jag funkar sådär. Har hört många som säger att de funkar bäst, men inte på min häst. De är ganska tunga, och hänger därför lågt ner i karleden, på det nästan känsligaste stället på min pålle. Så dem brukar jag bara ha någon gång emellanåt. Annars är de utmärkta då de ger efter när hästen kliver på ojämn mark osv. Har hört folk som säger att de funkar mindre bra i kyla, då de blir stela och lätt bryts av.
Boots med tex lammull på insidan etc: jättebra alternativ om du bara har dem när du rider. Skulle inte rekommmendera dem om du har dem på längre tider, tex hela dagarna i hagen, då de blir blöta och grisiga. Så mycket det bara går vill du undvika att hästens karleder påverkas och/eller att det ligger blött smutsigt material och slafsar runt karled och hoven jämt och ständigt.

Hoppas du fick lite användbara tips. :D

Senast ändrad:

Klapperboots har jag använt i många år, väldigt hållbara, skulle någon flärp paja kan man köpa enstaka sånna och byta ut istället för att köpa helt nya. Rekomenderas dock inte att ha som dygnet runt boots eftersom kanterna inte är särskilt mjuka, funkar dock på ridpass.

Med kardborreknäppe funkar så länge det är torrt ihagen, annars släpper kardborren ganska fort.

Plastknäppen går sönder lätt, Absolut bäst att ha dygnet runt är hela boots som man drar på, värm dom i lite varmvatten så är dom enkla att dra på, dom tappas inte så lätt och mitt sto har inte fått skav av sånna.

Sånna i neoprene blir ganska äckliga fort om de ska ha dom dygnet runt, tar lång tid att torka, dyra att byta ut, ger dock inte skav trots dygnet runt användning..

//Milla - med ett sto som är expert på att trampa sönder sig

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
371
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka