Sv: Boots?
Boots expert vid detta laget,

då min häst haft problem med att trampa av sig skor och därför går med boots i hagen (trampar ej av sig när man rider).
Det bästa tipset jag fått då jag själv ställde samma fråga är att ha ett lite bredare sortiment så du kan byta boots ofta, för att undvika skav. Jag växlar mellan:
gummi boots, som är bra därför att de inte blir blöta och äckliga, lätta att skölja av, samt på vintern därför att det inte fastnar isklumpar i dem.
Neoprene boots: brukar sitta lite högre än gummi bootsen med kanten, så bra att växla med för att få den potentiella "skav punkten" på annat ställe. Blir fulla med isklumpar när det är snö och kallt.
Klapper bootsen som du frågar efter tycker jag funkar sådär. Har hört många som säger att de funkar bäst, men inte på min häst. De är ganska tunga, och hänger därför lågt ner i karleden, på det nästan känsligaste stället på min pålle. Så dem brukar jag bara ha någon gång emellanåt. Annars är de utmärkta då de ger efter när hästen kliver på ojämn mark osv. Har hört folk som säger att de funkar mindre bra i kyla, då de blir stela och lätt bryts av.
Boots med tex lammull på insidan etc: jättebra alternativ om du bara har dem när du rider. Skulle inte rekommmendera dem om du har dem på längre tider, tex hela dagarna i hagen, då de blir blöta och grisiga. Så mycket det bara går vill du undvika att hästens karleder påverkas och/eller att det ligger blött smutsigt material och slafsar runt karled och hoven jämt och ständigt.
Hoppas du fick lite användbara tips.