• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Swannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 104
S

Swannie

Ni som rider era hästar med boots, hur tycker ni att det funkar? Hur länge håller de, och vad kostar de ungefär?

Vilka märken är bäst, någon som kan rekommendera?
Tycker det verkar lite svårt att få dem att sitta kvar, mest det jag är orolig över. Någon som har erfarenhet och vill tipsa lite??

Sv: Boots

Hej hej
Jag rider med gummiboots bak och jag tycker det fungerar jättebra. Jag har kardborreknäppning på mina och det har aldrig varit minsta lilla risk att de skulle lossna. Doch har sömmen gått upp på den ena. Tror hästen slog i eller repade upp den. Men ska sy dit kardborren igen så är dom lika hela som innan. Gummit har inte gått sönder någonting även fast pållen slåt ihop fötterna en hel del i skritten.
Jag har gummibootsen från hööks (kommer inte ihåg tillverkarna) och dom är bra tycker jag.
Har använd dom flitigt i nästan ett år.

Lycka till med bootsletningen:)

Du får nog specifiera om det är vanliga boots eller boots av typ Easy boots, Boa boots etc. som du menar... ;)

:smirk: som sagt så vet jag inte speciellt mycket om dem...

jag menar alltså den typen av boots som man har istället för järnskor, inte sådana som bara täcker hoven när hästen trampar sig... :smirk:

Hejsan!
Måste kolla om det inte är någon fler som kan berätta lite om bootsen..? Är nämligen lite nyfiken jag med. ;)
Mvh Maria

Jag provade Easy boots epics på mina hästar.
Fördelen är ju självklar, du har bara skorna på när du rider, annars barfota, jättebra eftersom hästen kan gå barfota i hagen och järnskor blir fruktansvärt halt på vintern, broddar i hagen är ju inte så kul med tanke på skaderisken.
Nackdelen var att de ska sättas på i 20C, vilket det aldrig är vårt stall iaf och med stelfrusna fingrar blev det näst intill omöjligt att få på dem i kyla. Problemet var oxå storlekarna, då min ena häst har breda hovar och de räckte till på längden men inte på bredden. Tröttnade alltså ganska fort på dem!:mad:

Swannie skrev:
Ni som rider era hästar med boots, hur tycker ni att det funkar? Hur länge håller de, och vad kostar de ungefär?

Vilka märken är bäst, någon som kan rekommendera?
Tycker det verkar lite svårt att få dem att sitta kvar, mest det jag är orolig över. Någon som har erfarenhet och vill tipsa lite??

Jag rider med boots när hästen vilat (extra pigg när man rider oavsett var man rider och därmed större risk för trampskador) eller när jag ska klättra och rida långt. Jag har ett par gummiboots ibak och ett par neopren(e) boots i fram. Gummibootsen är billiga, 79 kronor i en vanlig hästaffär (30 i ullared) neoprenen är dyrare, tror jag gav 200 för dem. rek neopren då dem är lättare och ger inga bränsår så som gummi kan göra om det blir varmt(snurrar). Neoprene håller inte lika länge men jag gillar dem :)

finns olika sorters gummiboots men jag föredrar dem med karrborreknäppning. Har dem nu i bak. Dock tappade vi ett sist :( så karborreknäppningen börjar bli utsliten. tur att man hade ett par till :) Men ska du köpa så köp neopren tkr jag, ska sj inskaffa ett par till som jag kan ha i bak. Lätta och smidiga.

Senast ändrad:

Jag köper för 29.95:- i gummi med resår/kardborre. De håller i evigheter och tål både långa hagvistelser och ridturer

Swannie skrev:
:smirk: som sagt så vet jag inte speciellt mycket om dem...

jag menar alltså den typen av boots som man har istället för järnskor, inte sådana som bara täcker hoven när hästen trampar sig... :smirk:

Fröken_Skåne skrev:
Jag köper för 29.95:- i gummi med resår/kardborre. De håller i evigheter och tål både långa hagvistelser och ridturer

*kunde inte låta bli , sorry * :p

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S