Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Amanda

Hej!:D

Jag har fått för mej att på nästan varenda bild på en isis i tölt har den boots på framhovarna! Jag undrar varför har man det? Gynnar det gångarterna på något sätt eller?!

Jag har själv tänkt testa att rida med boots, men jag kan inte hitta några bra, eller rättare sagt så kan jag inte med det där! :o
Jag har sett gummiboots som är hela, utan öppning, men dem förstår jag inte hur man ska ta på!? Jag har sett något som jag tror heter viktboots, men jag vet inte vilken vikt man ska ha eller så. Och så har jag sett några som är jättesmå, som bara sitter precis på hoven. de ser inte ut som boots direkt tycker jag. Min fråga där är, vad heter de där s.k. bootsen?(Om ni förstår min luddiga förklaring på hur de ser ut.:bump:) Och var får man tag i sånna? Det verkar intressant att testa!

Jag är jättetacksam för alla hjälp och alla tips! Kanske har någon ett par boots till salu??:banana:

//Amanda
 
Sv: Boots?!

Hej!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=844334&highlight=viktboots

här är en länk till en tråd som tar upp det ang. viktboots, hoppas bara länken vill funka, annars sök bara på viktboots ;)

jag använde det till min islandsvalack bak när jag lärde honom tölten (gick kurs för det), han fick då lättare att sätta in bakbenen under sig :)

viktboots kan du hitta i dom flesta ridsportsbutiker numera, fast kanske inte i så stor upplaga på olika vikter, men sen finns det även specifika företag på internet för just islandsboots osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Boots?!

hejhej, viktboots som man sätter på framhovarna är oftast för att hästen ska lyfta mer på hovarna(när man tävlar får man högre poäng ju högre hästen lyfter) Desto mer vikt det är på hovarna desto högre lyfter hästen ( det beror helt på villken häst man har, hur bra den är och så vidare. Men principen är desto mer vikt desto högre lyft)
Men man kan även sätta på dom för att få renare tölt eller träna upp den, man kan även sätta dom på bakhovarna för att hästen ska sätta under sig baken ordentligt och tölta bättre.
Det finns viktboots som kallas G-boots (www.gboots.se) , dom går även att köpa på bidemans tror jag.
Sen finns det gummi boots som kallas klockor (med spännen eller utan)
det är nog en klocka utan spännen du har sett, man vänder den ut och in och trär över den sammtidigt som man vänder tillbaka den (;
Max vikten på ett par boots på tävling är nog 290g eller 320g tror jag.

(har ett par klockor som jag tänkte sälja- dom väger 225g, aldrig använda bara "provade" men insåg redan i stallet att dom var för stora (stl M)

Hoppas du har fått svar på det du undrade (:
 
Sv: Boots?!

Tack så jättemycket för hjälpen! :D Det har klarnat lite nu iaf. Tänkte höra vad du begär för bootsen! Och var du bor, är ev. intresserad av att köpa dem. Förresten, är dom med eller utan spännen? :D
 
Sv: Boots?!

Men kom ihåg att bootsen inte bara används för att få mer aktion utan även i vissa fall för att hästen ska hitta takten lättare.

Alla hästar orkar eller kan inte gå med boots och om du ska provar för första gången med boots rekommenderar jag några lätta.

På tävling får man ha 300 gram per ben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 440
Senast: glimjandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp