Border Collie eller korthårig Collie?

Har noll koll på collie, men har hade både border collie och lapsk vallhund när jag hade gård.

Lapskorna var iaf då väldigt coola, lättsamma att ha med både ute och inne.
Eftersom de är vallhundar i grunden så är de uppmärksamma och lättlärda.
Tack!
 
Vet du hur temperament och behov skiljer sig mellan Lapsk Vallhund och Korthårig Collie? Är det stor skillnad eller lika? Uppfattningen jag fick nu när jag läste om dem är att Lapsk vallhund är lite mindre stressade och mer lugna. Stämmer det?

Jag har inte lika mycket erfarenhet av lapsk vallhund som av korthårscollie, men jag gillar rasen. Utifrån de få hundar jag stiftat närmare bekantskap med skulle jag dock säga att man måste ha koll på mentaliteten även här. Den ena hade könsbunden aggressivitet, den andra svåra ljudrädslor.
 
Renvallare är arbetshundar. Dom hör inte hemma i en lista tillsammans med labradoodle och cockerpoo.

Renvallare vallar renar.

Jag har lapsk vallhund, dock fortfarande en valp. Det är en spretig ras eftersom den har en öppen stambok och renvallande hundar av denna typ tas fortfarande in. Att kolla upp mentaliteten i linkerna är även väldigt viktigt! Deras bakgrund som allround-hundar gör att man ser den i allt från vall och jakt till bruks och agility, men skulle inte säga att det är en arbetsnarkoman som t.ex en BC är.
 
Jag har lapsk vallhund, dock fortfarande en valp. Det är en spretig ras eftersom den har en öppen stambok och renvallande hundar av denna typ tas fortfarande in. Att kolla upp mentaliteten i linkerna är även väldigt viktigt! Deras bakgrund som allround-hundar gör att man ser den i allt från vall och jakt till bruks och agility, men skulle inte säga att det är en arbetsnarkoman som t.ex en BC är.
Det du citerar kommer från en helt annan tråd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 140
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp